DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Childcare Center President's Transformative Leadership on Childcare Teacher's Satisfaction: Focusing on the Effect of Organization Culture and Organization Committment

어린이집 원장의 변혁적 리더십이 보육교사의 직무만족도에 미치는 영향 : 조직문화와 조직몰입의 매개효과

  • 오교선 (순천대학교 교육학과) ;
  • 공인숙 (순천대학교 소비자.가족 아동학과)
  • Received : 2015.08.15
  • Accepted : 2016.02.05
  • Published : 2016.02.29

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between childcare center president's transformative leadership, organization culture, organization commitmen, organization culture, organization commitmen of the mediating effect in the effect of the childcare center president's transformative leadership and job satisfaction of childcare teachters. Three hundred twenty three childcare teachers located in S City in Jeollanam-do were selected as subjects of this study and subsequently surveyed. The results of this study were as follows: First, a positive correlation was observed between childcare center president's transformative leadership and organization culture, job satisfaction and organization commitment of childcare teachers. Second, childcare center president's transformative leadership had an influence on job satisfaction through the medium of organization culture and organization commitment. This study examined the effect that childcare center president's transformative leadership would have on job satisfaction of childcare teachers through the medium of organization culture and organization commitment. The results of this study may provide basic data for efficient operations of childcare centers, and such results are remarkable elements in job satisfaction of childcare teachers, implying the importance of childcare center president's transformative leadership, organization culture and organization commitment.

본 연구는 어린이집 원장의 변혁적 리더십과 조직문화, 조직몰입 및 직무만족도 간의 관계를 밝히고, 어린이집 원장의 변혁적 리더십이 보육교사의 직무만족도에 미치는 영향에서 조직문화와 조직몰입의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 연구대상은 전라남도 S시에 소재하고 있는 어린이집에 근무하고 있는 보육교사 323명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 연구결과 첫째, 원장의 변혁적 리더십과 보육교사의 조직문화, 조직몰입 및 직무만족도의 관계는 정적으로 유의미한 상관관계가 나타났다. 둘째, 원장의 변혁적 리더십이 조직문화와 조직몰입을 통해 직무만족도에 미치는 영향 및 매개효과가 있음을 확인하였다. 어린이집 원장이 발휘한 변혁적 리더십은 보육교사의 직무만족도에 유의미한 영향을 미쳤으며, 조직문화와 조직몰입은 보육교사의 직무만족도에 긍정적인 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 어린이집 원장의 변혁적 리더십이 조직문화와 조직몰입을 통해 직무만족도에 미치는 영향 및 매개효과를 밝혀봄으로 어린이집의 효율적 운영방안의 기초 자료로 제공될 것으로 기대하였으며, 결과는 보육교사의 직무만족도 향상에 있어 주목해야 할 요소로 원장의 변혁적 리더십과 조직문화와 조직몰입의 중요성을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강영숙 (2014). 어린이집 원장의 변혁적 리더십이 보육교사의 조직몰입에 미치는 영향. 한영신학 대학교대학원 박사학위논문.
  2. 강종수 (2007). 사회복지사의 다중몰입에 관한 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 권민정 (2014). 조직문화 차이가 조직효과성에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김성신 (2003). 어린이집 교사의 직무만족도에 관한 연구. 명지대학교 사회교육대학원 석사학위 논문.
  5. 김주현 (2010). 조직문화와 조직효과성간 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김진아 (2008). 보육종사자가 지각한 어린이집의 조직문화와 조직효과성. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김태윤 (2012). 보육교사가 인식하는 조직문화 및 조직몰입과 영유아권리존중보육과의 관계. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 박영신(2010). 유아교사의 직무만족에 대한 원장의 변혁적 리더십, 교사 임파워먼트 및 조직문화의 영향력. 대구대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 박은미 (2012). 공동체 인식에 비추어 본 어린이집 조직문화. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 서미연 (2009). 유치원교사의 역량강화와 직무만족 및 조직몰입과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 서인숙 (2012). 보육교사의 조직문화, 조직몰입, 조직헌신도가 자기지도성에 미치는 영향. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 송경섭 (2007). 직장어린이집 보육교사의 생활문화 탐구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 송영호 (2012). 어린이집 원장의 변혁적 리더십과 조직문화, 의사소통, 임파워먼트가 조직효과성에 미치는 영향요인분석. 창원대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 송지혜 (2013). 어린이집 조직문화가 보육교사의 윤리의식에 미치는 영향. 경북대학교 과학기술대학원 석사학위논문.
  15. 윤지은 (2011). 교사가 지각한 유아교육기관 원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이은희 (2012). 사립유치원 종일반 초임교사의 교직 생활에 관한 문화 기술적 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 이준구 (2009). 영유아보육시설 보육교사의 직무만족도에 관한 연구. 고려대학교 인문정보대학원 석사학위논문.
  18. 이현숙 (2011). 민간보육시설 보육교사의 직무만족이 이직의도에 미치는 영향. 한국국제대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 임현순 (2010). 보육교사의 직무만족에 관한연구. 고려대학교 인문정보대학원 석사학위논문.
  20. 정혜란 (2011) 어린이집장의 변혁적 리더십이 교사의 직무만족에 미치는 영향. 조선대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 조인숙 (2005). 보육 서비스 질과 어린이집 조직문화의 관계분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 최미정 (2005). 보육교사의 직무만족 분석연구. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  23. 최천효 (2014). 보육교사의 직무만족도에 관한 연구. 경남과학기술대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  24. 한인규 (2012). 조직문화유형 및 강도가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 광운대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 황은영 (2011). 변혁적 리더십과 거래적 리더십이 직무만족에 미치는 영향에 대한 비교연구. 한양대학교 공공정책대학원 석사학위논문.
  26. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1991). The measurement and antecedents of affective, continuance, normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
  27. Avolio, J., & Bass, B. M. (1990). Transformational leadership development. California, CA: Consulting Psychologists Press.
  28. Bloom, P. J. (1989). Measuring work attitudes: A technical manual for the early childhood work environment survey and the early childhod job satisfaction survey. Brandon, VT: Psychology Press.
  29. Porter, L. W. Steers, R. M., & Mowday, R. T. (1974). Job satisfaction and turnover among psychiatric technicians. Organizational Commitment, 59(5), 603-609.
  30. Quinn, R. E., & Mcgrath, M. E. (1985). The transformation organizaional cultures. Beveriy Hills, CA: Sagepublications.

Cited by

  1. Mediating Effect of Role Conflict of Teachers on the Relationship Between Supervisors' Transformational Leadership and Burnout in Childcare Centers Teachers vol.26, pp.5, 2017, https://doi.org/10.5934/kjhe.2017.26.5.393
  2. Becoming ‘us’ not ‘him’: supporting strategy for beginning male teacher of the daycare center director vol.36, pp.5, 2016, https://doi.org/10.18023/kjece.2016.36.5.005
  3. 직무스트레스가 보육교사의 소진에 미치는 영향: 소명의식의 매개효과를 중심으로 vol.15, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14698/jkcce.2019.15.06.169
  4. 어린이집에서의 인간관계가 직무몰입을 매개로 보육민감성에 미치는 영향 vol.16, pp.6, 2020, https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.06.233
  5. Q 방법론을 활용한 어린이집 원장의 역량에 대한 인식 분석 vol.17, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.04.129