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User Experience Design of Interior Driving Sound for Electric Vehicle : Focusing on the Contextual Information and Quietness

전기자동차 실내 주행 사운드의 사용자 경험 디자인 : 맥락정보성과 정숙성을 중심으로

  • Received : 2015.08.20
  • Accepted : 2015.10.14
  • Published : 2016.02.28

Abstract

Recently, the sound design of the electric vehicle has emerged as one of the new research objects. This study was conducted to explore and examine major values of interior driving sound of the electric vehicle from the perspective of user experience. An exploratory study based on the ground theory extracted contextual information and quietness as independent variables, and then we analyzed the main and interaction effects of those two variables on the usefulness, emotion, and satisfaction through a $2{\times}2$ factorial experimental design. The experimental study demonstrated that the effect on the user experience of electric vehicle can be conditioned by the combination of contextual information sound and quietness. Based on the results of this study, we suggested future research agendas for the optimization of user needs which reflect individual preference of interior driving sound values.

최근 전기자동차와 관련된 콘텐츠 연구에서 사운드 디자인이 새로운 연구 주제로 부각되고 있다. 이 연구는 전기자동차 실내 주행음 디자인의 주요 가치들을 사용자 경험(User Experience) 측면에서 탐색하고 검증하는 것을 목적으로 진행되었다. 근거이론에 의한 탐색적 연구를 통해 맥락정보성과 정숙성을 독립변수로 도출하여 $2{\times}2$ 요인 설계로 유용성, 감성, 만족도에 대한 주효과 및 두 변인 간 상호작용 효과를 분석하였다. 실험연구를 통해 맥락정보성과 정숙성의 조합에 따라 전기 자동차의 사용자 경험에 미치는 영향이 달라진다는 점을 밝혔다. 연구 결과에 기반하여 실내 주행 사운드 가치의 개인별 선호를 고려한 사용자 니즈 최적화를 위한 후속 연구 방향을 제시하였다.

Keywords

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