DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Container Monitoring Loaded into the Hold in Maritime Logistics

해상운송 환경에서 IP-RFID 기술을 이용한 선박 홀드에 적재된 컨테이너 상태 모니터링에 관한 연구

  • Received : 2016.09.13
  • Accepted : 2016.10.17
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The recent increase of fresh farm products, hazardous cargos, and high-priced goods in marine transportation has caused an increased demand of cargo owners and shipping companies with regard to the monitoring of the location and state of cargo. To meet this increase, numerous technologies are being studied for the monitoring of the cargo state. Cargo containers on a ship are loaded on a ship's deck and in a ship's hold, which is located under the deck. However, Since the developed technologies mostly transfer the container status information that collected by mobile communication, it costs a lot to install communication infrastructure on ship. And the ship's hold is completely sealed with a cover, and communication with the reader positioned at the ship's bridge is difficult. Therefore, most existing studies on container monitoring on ships have focused on the monitoring of containers loaded on a ship's deck. Accordingly, this study suggested system configuration for the monitoring of containers in a ship's hold using IP-RFID technology. The suggested system configuration was tested on an actual ship under navigation, and the test results are given in this study. The test results verified that the monitoring of containers in a ship's hold using IP-RFID technology is effective.

최근 컨테이너를 이용한 신선화물, 위험화물, 고가품 등이 해상 운송되면서 화주나 선사들이 운송중인 화물의 모니터링에 대한 요구가 증가하고 있다. 사용자 요구사항 증가에 따라 운송 중 컨테이너의 상태 모니터링에 대한 기술들이 국내외에서 개발되고 있다. 하지만 개발된 기술들은 대부분 이동통신을 기반으로 수집한 컨테이너의 상태 정보를 전송하기 때문에 선박에 통신 인프라를 설치하는데 많은 비용이 필요하다. 또한 해운물류에서 컨테이너가 적재되는 선박 홀드는 운항 중 완전히 밀폐되고, 그 위에 컨테이너가 다단으로 적재되기 때문에 홀드에 적재된 많은 컨테이너들의 상태를 모니터링 하는데 한계가 있다. 본 논문에서는 낮은 비용으로 선박 내 위치한 컨테이너의 상태를 선박에서 실시간으로 확인 가능한 IP-RFID 기술을 이용한 컨테이너 상태 모니터링 시스템을 소개한다. 또한 소개한 시스템을 한국과 중국을 오가는 선박에 설치하여 실제 물류구간에서 운항중인 선박 홀드에 적재된 컨테이너의 상태 모니터링이 가능한지를 실험하였다. 실험결과 기존 개발되었던 컨테이너 상태 모니터링 시스템에 비해 저렴한 비용으로 홀드에 위치한 컨테이너의 상태 모니터링이 가능함을 확인하였다.

Keywords

References

  1. O. S. Kwon and H. K. Ha, Status and present condition of the national logistics system, Korea Institute of Public Finance, Dec. 2004.
  2. S. I. Byun, et al., "An economic analysis for active IP-RFID in port and logistics," in Proc. KICS Winter Conf., pp. 604-605, JeongSeon, Korea, Jan. 2016.
  3. H. K. Kim, et al., "A study on the transmission characteristics of radio signals according to obstructions," in Proc. Korean Inst. Fire Sci. & Eng., pp. 249-254, SamCheok, Korea, Nov. 2009.
  4. T. H. Kim, et al., "Active IP-RFID system for maritime logistics," J. KIICE, vol. 40, no. 12, pp. 2511-2519, Dec. 2015.
  5. Y. S. Moon, et al., "A study on the shipping reefer container monitoring system base on IP-RFID," in Proc. KICS Winter Conf., pp. 101-102, YongPyong, Korea, Jun. 2014.
  6. S. Ronesh and S. R. Lee, "Smart ship container with M2M technology," J. KIICE, vol. 38, no. 3, pp. 278-287, May 2013.
  7. Y. S. Moon, et al., "Performance evaluation of advanced container security device(ACSD) system based on IoT(Internet of Things)," J. KIICE, vol. 17, no. 9, pp. 2183-2190, Sept. 2014.
  8. H. R. Choi, et al., "API Design for Maritime Logistics IP-RFID Service Platform," in Proc. KICS Int. Conf. Commun., pp. 1053-1054, Jeju, Korea, Jun. 2013.
  9. M. J. Jo, et al., "Development of IP-RFID platform based on service-oriented multiagent," in Proc. KICS Winter Conf., pp. 556-559, YongPyong, Korea, Feb. 2012.
  10. "KS T ISO 10374," Retrieved Nov. 19, 2014, from https://www.kssn.net