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Design Factors for the Ventilation System of a Networked Double-deck Tunnel

네트워크형 복층 터널 환기 시스템 설계 인자

  • 박상훈 (인하대학교 에너지자원공학과) ;
  • 이승준 (인하대학교 에너지자원공학과) ;
  • 박요한 (인하대학교 에너지자원공학과) ;
  • 김세민 (인하대학교 에너지자원공학과) ;
  • 노장훈 (인하대학교 에너지자원공학과) ;
  • 유용호 (한국건설기술연구원 화재연구소) ;
  • 김진 (인하대학교 에너지자원공학과)
  • Received : 2016.01.05
  • Accepted : 2016.01.20
  • Published : 2016.02.29

Abstract

For effective utilization of downtown area, many studies about underground have been performed around the world, and double-deck tunnel have being operated in USA, Europe and China, etc. (A86 East Duplex in France, M30 tunnel project in Spain, SR-99 in seattle, USA, Yangtze river tunnel in China) In Korea, the research about network type double-deck tunnel in deep underground space is in progress to solve the traffic jam and secure the ground space. In this study, a number of factors required for double-deck tunnel in deep underground are analyzed through the existing ventilation design outline and unique ventilation design factors for network type double-deck tunnel are established by reviewing design cases of overseas double-deck tunnel.

전 세계적으로 도심지 공간의 효율적인 활용을 위한 지하 공간 이용방안에 대해 연구가 진행되어 왔고 미국, 유럽, 중국 등이 복층터널을 건설하여 운영 중이다. 대표적으로, 프랑스의 A86 East, 말레이시아 SMART 터널, 스페인 M30 프로젝트, 미국 시애틀 SR99, 중국 상하이 양쯔강 터널 등을 예로 들 수 있다. 이에 따라서 국내에서도 교통집중을 해소하고 지상 공간 확보를 위해 대심도에 위치하는 네트워크형 복층도로터널 운영에 대한 연구가 진행되고 있다. 그러므로 본 연구에서는 기존에 사용하고 있는 일반적인 도로터널의 환기설계 아웃라인의 리뷰를 통해 대심도 복층터널에 추가적으로 필요한 다양한 요소들을 분석해보고, 해외 복층 도로터널설계사례들을 자세히 검토하여 환기방식과 종류에 따른 환기설계인자분석을 통해 네트워크형 복층 도로터널에 적용 가능한 설계인자를 도출해내고 특징적인 환기설계인자를 새롭게 정립해 본다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 대심도 복층터널 설계 및 시공 기술개발

Supported by : 국토교통부

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