DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Team Teaching on Science Learning of Pre-Service Teachers on Science Teaching Efficacy Beliefs and Scientific Knowledge

초등 예비교사의 협력 과학수업이 과학교수효능감 및 과학지식에 미치는 효과

  • Received : 2016.12.01
  • Accepted : 2016.12.19
  • Published : 2016.12.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of pre-service teachers of elementary school who take courses in 'Science and Textbook Research' on science teaching efficacy and science knowledge after experimental treatment. For this purpose, this study was aimed at intensive course four classes (118 students) enrolled in the 'Science and Textbook Research' course and experimented from the beginning of September to the end of November. The experiment was about teaching textbooks and teaching methods for one semester, and the pre- service teachers of elementary school made the demonstration of science cooperation classes by group. The results and analysis of the study were analyzed by the corresponding sample test in before and after the group test. The conclusion of the study is as follows. First, after taking this class the pre - service teachers of elementary school were effective in science teaching efficacy. Second, after taking this course, pre-service teachers of elementary school were effective in acquiring science knowledge. Third, it was seemed to positive effect on Perception of pre-service teachers of elementary school in Demonstration classes. Pre-service teachers of elementary school have created science course plan by analyzing the tasks according to the principles of instructional design, and they found that they had the right mind and confidence in the lesson.

본 연구의 목적은 '과학과 교재연구' 강좌를 수강하는 초등예비교사들이 실험처치 후 과학교수효능감 및 과학 지식에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위하여 '과학과 교재연구' 강좌를 수강하는 심화과정 4개 반(118명)을 대상으로 9월 초에서 12월까지 실험처치를 하였다. 실험처치는 한 학기의 교재연구 및 교수법에 대해 교육을 하는 것이며, 초등예비교사들이 모둠별 과학협력 수업을 시연하는 것으로 마무리 하였다. 연구의 결과 및 분석은 집단의 전-후 검사에서 대응 표본 t 검정으로 분석하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 강좌 수강 후 초등 예비교사들은 과학교수효능감에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 강좌 수강 후 초등 예비교사들은 과학지식 습득에 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 수업시연에서 예비교사의 수업에 대한 인식은 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 초등예비교사들은 교수설계의 원리에 의한 과제분석으로 과학과 과정안(세안)을 작성하였으며, 수업에 대한 올바른 마인드 함양과 수업에 대한 자신감을 갖는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김동렬(2015). 초등 예비교사들의 생명영역 탐구 수행 경험이 과학자 이미지와 과학 교수 불안에 미치는 영향. 과학교육연구지, 39(1), 1-14.
  2. 김은경, 노태희, 강훈식, 최숙영(2010). 교육실습이 초등 예비교사들의 과학 교수에 대한 자기 이미지에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 30(2), 261-274.
  3. 김효남(2012). 초등학교 과학 내용에 대한 예비초등 교사들의 이해도 분석도구. 한국교원대학교 과학교육연구소, 18(1), 33-50.
  4. 김효남(2016). 초등예비교사들의 과학과 모의수업에 대한 동료평가분석. 과학교육연구소, 22(1), 69-78.
  5. 김효남, 명전옥(2009). 예비초등교사의 과학 정의적 특성과 과학교수 자아효능감과의 상관관계. 한국과학교육학회, 2008(1), 105-105.
  6. 나지연, 장병기(2016). 교육실습에 참여한 예비 초등교사들이 테크놀로지 활용 과학수업 실행에서 느끼는 어려움과 요구. 초등과학교육, 35(1), 98-110.
  7. 노태희, 윤지현, 김지영, 임희준(2010). 초등 예비 교사들이 과학 수업 시연 계획 및 실행에서 고려하는 교과교육학지식 요소. 초등과학교육, 29(3), 350-363. 30.
  8. 신원섭(2016). 초등과학 탐구수업이 초등예비교사의 과학에 대한 태도, 과학 교수학습관 및 과학교수 개인 효능감에 미치는 효과. 한국생물교육학회, 44(3), 555-568.
  9. 윤혜경(2004). 초등 예비교사들이 과학 수업에서 겪는 어려움. 초등과학교육, 23(1), 74-84.
  10. 윤혜경(2015). 학생의 과학 개념에 대한 초등 예비 교사의 교육적 추론. 초등과학교육, 34(1), 58-71.
  11. 윤혜경, 정용재, 김미정, 박영신, 김병석(2012). 모의 수업 실행 과정에서 나타난 초등 예비 교사의 과학 탐구 수업에 대한 인식. 초등과학교육, 31(3), 334-346.
  12. 이명제(2016). 초등 과학교과서 천문 내용에 대한 예비교사들의 질문의 배경지식 유형과 출처 분석. 초등과학교육, 35(2), 194-204.
  13. 이상균(2014). 초등학교 과학과 교수.학습 과정에 따른 발문 유형 분석. 대한지구과학교육학회, 7(2), 276-285. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2014.7.2.276
  14. 이상균, 김순식(2014). 초등예비교사들의 실험설계 활동에 나타난 특성 분석. 대한지구과학교육학회, 7(3), 371-380. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2014.7.3.371
  15. 임청환, 오보정(2015). 융합인재교육에 대한 초등예비교사와 현직교사의 인식과 요구. 대한지구과학교육학회, 8(1), 1-11. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.1.1
  16. 장명덕(2006). 초등 예비 과학교사들의 과학 수업지도안 작성 전략 분석. 초등과학교육, 25(2), 191-205.
  17. 전경문(2006). 과학과 교육 강의에서 예비 초등교사들의 학습환경에 대한 인식과 과학 교수효능감. 초등과학교육, 25(1), 8-14.
  18. 전경문(2011). 초등학교 예비교사의 과학 교수 목표 지향성과 교수 효능감. 초등과학교육, 30(4), 504-513.
  19. 최상희, 이영희(2015). 미국 초등교사교육 과정 과학교육방법론 수업(Science Methods Course)의 과학적 탐구 활동을 통한 예비교사들의 과학 교수학습에 대한 자기 효능감 및 PCK 이해의 향상. 초등과학교육, 34(4), 406-418.
  20. 최성연, 김성원(2010). 과학 교사의 효능감 관련 요인 탐색을 통한 과학 교사 효능감 형성 모형 개발. 한국과학교육학회지, 30(6), 693-718.
  21. Chantal, V., Petra, F., & Jules, P. (2014). Teacher Training and Pre-service Primary Teachers' Self-Efficacy for Science Teaching. Journal of Science Teacher Education, 25(4), 445-464. https://doi.org/10.1007/s10972-013-9363-y
  22. Cinici, A. C. (2016). Pre-service Teachers' Science Teaching Self-efficacy Beliefs: The Influence of a Collaborative Peer Microteaching Program. Mentoring & Tutoring, 24(3), 228. https://doi.org/10.1080/13611267.2016.1222812
  23. Deepika, M., & Sadler, T. D. (2016). Pre-service Elementary Teachers' Science Self-Efficacy Beliefs and Science Content Knowledge. Journal of Science Teacher Education, 27(6), 649-673. https://doi.org/10.1007/s10972-016-9479-y
  24. Franks, B. A., & McGlamery, S. L. (2016). Effects of Teaching in a Science Summer Camp on the Science Self-efficacy of Pre-service Teachers. Delta Kappa Gamma Bulletin, 82(3), 63-73.
  25. Greenfield, R. A., Mackey, M., & Nelson, G. (2016). Pre-Service Teachers' Perceptions of Students with Learning Disabilities: Using Mixed Methods to Examine Effectiveness of Special Education Coursework. The Qualitative Report, 21(2), 330-351.
  26. Lardy, C. H. (2011). Personal Science Teaching Efficacy and the Beliefs and Practices of Elementary Teachers Related to Science Instruction. University of California Publishing 3457727.
  27. Serkan, K. (2016). Guided Inquiry-Based Electricity Experiments: Pre-service Elementary Science Teachers' Difficulties. Journal of Education and Future, 10, 71-93.