DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Strengthening the Libraries' Role by Using Free Learning Semester

자유학기제를 활용한 도서관의 역할강화 방안에 관한 연구

  • 노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ;
  • 김혜인 (건국대학교 지식콘텐츠연구소)
  • Received : 2016.10.26
  • Accepted : 2016.12.21
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The present study investigates librarians perceptions of Free Learning Semester, and their commitment to program development for coordination with Free Learning Semester, and whether they currently offer programs for Free Learning Semester. The study results are as follows. First, the results on perceptions of Free Learning semester showed that 54.20% of the librarians who participated in the study were aware of Free Learning Semester, and 80.15% had participated in training related to Free Learning Semester. Regarding the anticipated outcomes of implementation of Free Learning Semester, "Participation in various experiential activities offered through Free Learning Semester" was the most common response, and regarding special considerations in Free Learning Semester, "Need for instituting the dedicated workforce and enhancing their sense of responsibility and expertise" was the most common response. Second, regarding the library program development and provision for coordination with Free Learning Semester, 58.02% thought that the implementation of Free Learning Semester was an opportunity to expand the role of libraries, while insufficient budget was listed as a barrier. In addition, 63.36% stated that they had no experience in providing a program in a library. Finally, the results on the perception on the Free Learning Semester program they want to provide in a library showed that "Human Library" and "Read! Think! Dream!" were the programs they want to provide most, with the mean score of 3.939.

본 연구에서는 자유학기제에 대한 사서들의 인식을 조사하고 자유학기제 연계를 위한 도서관 프로그램 개발 의지, 현재 자유학기제를 위한 프로그램 제공 여부 등에 대해 조사하고자 하였다. 그 결과, 첫째, 자유학기제에 대하여 54.20%가 알고 있으며,자유학기제 관련 연수 참여 경험은 80.15%로 나타났다. 자유학기제 도입 시 기대효과로는 자유학기제를 통해 다양한 체험활동을 할 수 있다가 가장 높게 나타났으며, 고려사항에 대해 전담인력의 구성과 함께 전담인력의 책임감과 전문성을 강화해야 함이 가장 높게 나타났다. 둘째, 자유학기제 연계를 위한 도서관 프로그램 및 제공에 대해 58.02%가 자유학기제 도입이 도서관의 역할 확대를 위한 기회라고 생각하였으며, 예산부족이 활성화 장애 요인으로 나타났다. 또한 63.36%가 도서관에서 프로그램을 제공해 본 경험이 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 도서관에서 제공해 보고 싶은 자유학기제 프로그램에 대한 인식을 분석한 결과, 사람도서관(Human Library)과 읽GO! 생각하GO! 꿈꾸GO!(중학생을 대상으로 진로 및 다양한 직원군에 대해 독서 활동과 체험 활동을 통해 알아보는 프로그램)가 평균 3.939로 가장 제공해 보고 싶은 프로그램인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김나라. 2013. 해외 사례를 통해 본 자유학기제. 한국진로교육학회 학술대회지, 10-48.(Kim, Nara. 2013. Free semester by foreign cases. Korean Society for the Study of Carrer Education Proceeding, 10-48.)
  2. 김나라, 최지원. 2014. 해외사례 분석을 통한 자유학기제 운영 방향과 과제. 진로교육연구, 27(3): 199-223.(Kim, Nara and Jiwon Choi. 2014. "Directions and Challenges for Free Learning Semester through Foreign Cases Analysis based on Ireland, Denmark, Sweden, and United Kingdom." Journal of Career Education Research, 27(3): 199-223.)
  3. 김미라. 2015. 자유학기제 운영에 따른 국악교육의 활성화 방안. 국악교육연구, 9(1): 25-55.(Kim, Mi-Ra. 2015. "How to Activate Korean Music Education According to the Free Semester System." Journal of Korean Music Education Research, 9(1): 25-55.)
  4. 김미진, 이재창, 임재일, 홍후조. 2014. 자유학기제 연구학교의 교육과정 특성 분석. 교육과정연구, 32(2): 215-241.(Kim, Mi-Jin, Jae-Chang Lee, Jae-Ill Lim, and Hoo-Jo Hong. 2014. "An analysis of school reports on Free Learning Semester: Focusing on development and operation of school curriculum." Journal of Curriculum Studies, 32(2): 215-241.)
  5. 김성숙, 김정현, 정인경. 2015. 자유학기제 도입에 따른 가정과교육의 방향성 탐색. 한국가정과교육학회 학술대회, 177-178.(Kim, Sung sook and Jung-Hyun Kim, In-Kyung Jung. 2015. A Study on Home Economics EducationS Orientation of the Introduction of Free Semester. Korean Home Economics Education Association Proceeding, 177-178.)
  6. 김은정. 2013. [발표] 가정교과의 진로교육과 자유학기제의 활용방안. 한국가정과교육학회 학술대회, 67-90.(Kim, Eun Jeong. 2013. [Publication] The Practical Using Plans of Home Economics Educations Free Semester system and Carrer Education. Korean Home Economics Education Association Proceeding, 67-90.)
  7. 김지아, 이부연. 2015. 공공디자인을 활용한 디자인교육에 관한 연구. 디지털디자인학연구, 15(1): 329-342.(Kim, Ji Ah and Boo Yun Lee. 2015. "A study on the Development of Design Education Program Using the Public Design - Focusing on the Free learning semester system in Middle School." Journal of Digital Design, 15(1): 329-342.)
  8. 성은모, 정효정. 2013. 자유학기제 청소년 진로 체험활동의 효과적 운영을 위한 지역사회 연계 방안. 진로교육연구, 26(4): 49-63.(Sung, Eunmo and Hyojung Jung. 2013. "Communitys Participating Strategies for Facilitating Experience-based Youth Career Education" Journal of Career Education Research. 26(4): 49-63.)
  9. 신성미. 2015. 자유학기제 연구학교 운영보고서 및 교과연계 학생선택프로그램 운영학교 사례 분석. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 생물교육전공.(Shin, Sung Mi. 2015. Analysis of FSP operations statement and case school that was implemented optional module model related main subjects. M.A. thesis, Graduate School of Education Ewah Womans University. Major in Biology Education.)
  10. 조계중. 2015. 자유학기제에 따른 현장체험 경험에 대한 중학생들의 의식과 태도 분석. 한국산림휴양학회지, 19(4): 89-97.(Cho, Kyejoong. 2015. "Analysis of Middle School Students Attitudes and their Awareness to Free Semester Field Trip Experiences. Journal of Korean Institute of Forest Recreation, Korean Institute of Forest Reoreation and Welfare Proceeding, 19(4): 89-97.)
  11. 하시연, 이연희, 손지원. 2015. 산림교육 연계 자유학기제 만족도 분석. 한국산림휴양학회 학술발표회 자료집, 412-412.(Ha, Si-Yeon, Yeon-Hee Lee, and Ji-Won Son. 2015. Analysis of Satisfaction on Free Learning Semester Programs Connected with Forest Education, 412-412.)
  12. 하정화, 손주영. 2015. 자유학기제 시행에 따른 청소년체험활동 활성화방안. 부산: 부산여성가족개발원. 연구보고서 2015-05. 1-207.(Ha, Jeonghwa and Ju-Young Son. 2015. "Research on Promoting Youth activities with the Introduction of Free Semester System." Pusan: Busan Women and Family Development Institute. Research Report No. 2015-05. 1-207.)
  13. 현은령. (2015). 미디어융합디자인을 통한 자유학기제 창의진로교육 프로그램 개발. 디지털디자인학연구, 15(2): 509-518.(Hyun, Eun Ryung. 2015. The Development of a Creative Career Education Program for a Free Semester Operation Media-Convergence Design. Journal of Digital Design, 15(2): 509-518.)
  14. 황유진 (2014). 꿈과 끼를 키우는 행복교육을 통한 미래 핵심 역량의 신장. 한국심리학회 연차학술발표 논문집, 2014(1): 98-98.(Hwang, Yu Jin. 2014. Development of Core Competencies through the Education Fostering your Dream & Talent. The Korean Psychological Association Proceeding, 2014(1): 98-98.)
  15. 교육부. 자유학기제 시범운영계획안(2013.5.28.). [Online]. [cited. 2016.1.25.].