DOI QR코드

DOI QR Code

The impacts of high speed train on the regional economy of Korea

고속철도(KTX) 개통이 지역경제에 미치는 영향 분석과 시사점

  • Park, Mi Suk (Daegu & Gyeongbuk Branch, The Bank of Korea) ;
  • Kim, Yongku (Department of Statistics, Kyungpook National University)
  • Received : 2015.10.16
  • Accepted : 2015.11.18
  • Published : 2016.02.29

Abstract

High-speed railway (Korea Train Express) has had a deep impact on the regional economy of Korea. Current high-speed rail research is mostly theoretical, there is a lack of quantitative research using a precise algorithm to study the effect of high-speed railway on the regional economy. This paper analyses the influence of high-speed rail on the regional economy, with a focus on the Daegu area. Quantitative analysis using department store indexes and regional medical records is performed to calculate the economic influence of high-speed rail. The result shows that high-speed railway effects the regional economy though regional consumption growth and medical care trends.

KTX 개통으로 예상되었던 파급효과로는 건설투자로 인한 생산 및 고용 확대와 항공, 고속버스, 철도 등 운송수단간 수요 대체효과를 들 수 있다. 이외에도 기업의 지방이전, 수도권 기능의 분산을 통한 국토의 균형 개발, 고속철도 이용에 따른 시간비용 절감, 승용차의 고속도로 이용 및 교통사고 감소로 인한 사회 경제적 비용 축소도 기대되었다. 또한 KTX역 중심의 관광 네트워크를 통한 지역 관광 여가 산업의 발전과 지역 문화 예술 인적 교류 활성화를 통한 삶의 질 향상도 예상되었다. 반면에 고속철도망 연결로 주변 중소도시의 업무기능, 노동력 및 구매력이 인근 대도시로 흡수되면서 지방상권이 위축되는 지역불균형 심화문제도 예측되었다. 이와 함께 인구 및 기업의 유출로 인한 지역경제 공동화 등의 부작용도 우려되었다. 본 연구는 KTX 개통을 통한 고속철도망 연결이 지역경제에 어떠한 영향을 미쳤는지를 알아보기 위해 진행되었다. 먼저 백화점 판매액 불변지수를 이용한 기본모형에 대한 분석에서는 임금소득, 주택매매가격지수, 그리고 회사채수익률이 모두 유의하였고, 기본모형에 추가로 고려된 KTX 이용인구비율도 백화점 판매액 불변지수의 변동에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 지역 소비유출 효과를 확인하기 위해서 지역별 타지역 의료기관이용률을 종속변수로 분석하였다. 분석 결과, 부산의 경우에만 KTX 이용인구비율과 타지역 의료기관이용률간에 유의한 관련성을 확인할 수 있었다. 대구의 경우에는 통계적으로 유의하지 않았다. KTX 이용 자료가 부족한 상황에서 KTX 개통에 따른 지역경제에 대한 영향을 구체적으로 파악하는데 한계가 있다. 그러나 KTX의 효과가 개통 초기보다는 다소 감소되었지만 지역경제 발전 효과 및 가능성은 여전히 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Blum, U., Haynes, K. E., and Karlsson, C (1997). The regional and urban effects of high-speed trains, The Annals of Regional Science, 31, 1-20. https://doi.org/10.1007/s001680050036
  2. Chen, G. and Silva, J. A. (2011). The regional impacts of high speed rail: A review of methods and models, Transportation Letters: the International Journal of Transportation Research, 5, 131-143.
  3. Cho, N. G. (2006). Socio-economic effect of high speed trains, Journal of the Korea Society for Railway, 9, 10-14.
  4. Cho, N. G., Lee, H. K., and Jin, S. H. (2005). Analysis on the straw effect by the High speed rail: focusing on the shopping trips, The Korea Spatial Planning Review, 47, 107-123.
  5. Chung, I. H. and Lee, S. W. (2011). The effects of KTX on population distribution between 2004 and 2009, Journal of the Korean Regional Science Association, 27, 121-138.
  6. Hur, J. W. (2010). A critical review on the straw effects of high speed train, Journal of the Korean Urban Management Association, 23, 59-74.
  7. Hwang, S. P. and Jung, W. S. (2014). Analysis of relationship between real estate market and consumer behavior, The bank of Korea Issue Note.
  8. Kim, I.-J., Sohn, H.-G., and Kim, S. (2014). A study on demand forecasting for KTX passengers by using time series models, The Korean Journal of Applied Statistics, 27, 1257-1268. https://doi.org/10.5351/KJAS.2014.27.7.1257
  9. Kim, J. H., Lee, J. H., and Lee, J. H. (2010). Changes in healthcare utilizations of cancer patients since the launch of KTX, Journal of the Korean Society for Railway, 13, 236-243.
  10. Kim, J. H., Lee, J. H., Ryu, W. G., Bang, S. A., Kang, S. D., Lee, J. H., Kim, M. S. and Ruy, Y. K. (2008). Health impact assessment of high speed train (KTX) in Korea, Technical report, Korea Institute for Health and Social Affairs, .
  11. Lee, C. K. and Gwak, J. M. (2005). Impact of KTX on regional economy, Technical report, Daegu Gyeongbuk Development Institute.
  12. Lee, J. H., Lee, W. and Jung H. (2011). Determinants of bypass healthcare utilization for hospitals in Seoul -The case of KTX passengers-, Journal of Korea Contents Association, 11, 259-274.
  13. Lee, G. C. (2004). High speed trains and local administration, Journal of Local Government Studies, 53, 36-45.
  14. Lee, S. N. and Kim, S. S. (2012). An analysis on the impacts of transportation infrastructure on regional economic growth considering spillover effects, Journal of Korea Transportation Research Society, 66, 233-238.
  15. Lee, Y. H., Ryu, K. E., and Kim, M. S. (2005). Economic spillover effects of airport investment on regional production, Journal of Korea Transportation Research Society, 23, 37-50.
  16. Lim, J. H., Seo, E. Y., and Won, J. M. (2013). An analysis of the impact factors affecting KTX station areas, Journal of Korea Planning Association, 48, 153-166.
  17. Oh, J. H. (2009). Research on the specialization of KTX station areas, Technical report, The Korea Transport Institute.
  18. The Bank of Korea, Busan Branch (2012). Characteristics of consumption flow in Busan area in the view of credit card consumption, Technical Report.
  19. Zhang, M., Wu, Q., Wu, D.999, Zhao, L., and Liu, X. (2014). Analysis of the influence on regional economic development of high-speed railway, Journal of Chemical and Pharmaceutical Research, 6, 243-254..