DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Data Representation Education for Elementary Students

초등학생을 위한 데이터 표현 교육에 관한 연구

  • Ma, Daisung (Dept. of Computer Science Education, Gwangju National University of Education)
  • 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2015.12.20
  • Accepted : 2016.01.26
  • Published : 2016.02.29

Abstract

Data are numbers and texts, images, sound etc in real world. But, data is represented as a sequence of 1s and 0s in computer. It is very difficult that elementary students understand the concept of data representation through traditional lecture method. In this paper, we analyzed the software education curriculum of KAIE and selected contents of data representation education for the mid-grade elementary students. Also, we developed teaching- learning materials and multimedia contents for data representation education. The method proposed in this paper is expected to contribute to software education for data representation education.

실세계에서 데이터는 숫자와 문자, 이미지, 소리 등 다양한 형태로 존재한다. 하지만 컴퓨터에서는 실세계의 데이터를 디지털 형태인 1과 0으로 표현하고 있다. 초등학생들은 전통적인 강의식 방법으로는 컴퓨터에서 사용하고 있는 데이터 표현에 대한 개념을 이해하기에는 매우 어렵다. 따라서 본 논문에서는 초등학생들이 데이터 표현 개념을 쉽게 이해할 수 있도록 기존의 연구를 분석하고 언플러그드 교수-학습 방법에 대해 연구하였다. 이를 위해 정보교육학회 소프트웨어교육 내용 체계를 분석하고, 초등학교 중학년을 위한 데이터 표현 교육 내용을 선정하였다. 또한 데이터 표현 교육을 위해 언플러그드 방식을 이용한 교수-학습 지도안을 개발하고 수업자료를 개발하였다. 본 연구에서 제시한 언플러그드를 통한 교수-학습 방법이 데이터 표현 교육에 도움이 되기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 2015 Revised National Curriculum. http://ncic.re.kr/nation.kri.org4.inventoryList.do, National Curriculum Information Center.
  2. Ahn H. J., Ma D. S. (2013). Development of Primary School Scratch Curriculum for Improving the Ability to Solve Problems, Vol. 17 No. 3, Journal of The Korean Association of Information Education, KAIE.
  3. Bell T., Witten L. H., Fellows M., Computer Science Unplugged, Human Science, 2010.
  4. code.org, http://code.org
  5. Curriculum of Information, Curriculum of Information in elementary school, KAIE, 2015
  6. Design a penguin, http://play-entry.com/thdtkdtn/ 5680e0af420ad2ba07314c73#/
  7. Han B. R. (2013). The Research of Unplugged Computing Method for Computational Thinking in Elementary Informatics Education, Vol. 17 No. 2, JOURNAL OF The Korean Association of information Education.
  8. Han S. K., Shin S. B. (2011). Development of Edutainment Program using Computer Science Unplugged, Vol. 15 No. 2, Journal of The KAIE, KAIE.
  9. https://en.wikipedia.org/wiki/Numeral_system
  10. Jung Y. S., Kim K. S., Jung I. K., Kim H. B., Kim C., YuJ. S., Kim C. W., Hong M. H. (2015). A development of the Software Education Curriculum Model for Elementary Students, Vol. 16 No. 4, Journal of The KAIE, KAIE.
  11. Jung Y. S., YOO J. S., Lim J, S., Son Y. K., software education, cmass press, 2015.
  12. Kim J. I., Lee Y. J. (2012). The Development of Unplugged Learning Method for Intellectual Disability Students' Computer Education, Vol.16 No.1, The Korean Association of Computer Education.
  13. MOE(2015), Guideline for software education.
  14. Nam D. S., Park J. H., Seo S. S., Lee T. W., Study of Effect of Information Representation Learning in Middle-School with Play Activities Materials on the Learning Achievement
  15. National Curriculum in England. https://www.go v.uk/government/publications/national-curriculu m-in-england-framework-for-key-stages-1-to-4/the-national-curriculum-in-england-framew ork-for-key-stages-1-to-4
  16. Park Y. S., Han B. R. (2009). A Study on Teaching-Learning about The Information Representation Area using Unplugged Learning Method in Elementary School Computer Education, Vol. 13 No. 4, Journal of The KAIE, KAIE.
  17. Shin S. K., Bae Y. K. (2015). Review of Software Education based on the Coding in Finland, Vol. 19 No. 1, Journal of The Korean Association of Information Education, KAIE.

Cited by

  1. 초등 소프트웨어 교육 연구 동향 분석: 국내 학술지 중심으로 vol.21, pp.5, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.5.509
  2. PageRank 알고리즘을 이해하기 위한 언플러그드 활동 vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.4.409
  3. 컴퓨터과학 교육용 정렬 놀이를 위한 실험적 분석 vol.22, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.6.671