DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Curriculums of Data Science

데이터 사이언스 교과과정에 대한 연구

  • 이명호 (상명대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2016.02.23
  • Accepted : 2016.03.21
  • Published : 2016.03.30

Abstract

The purpose of this study is to compare seven data science programs in Korea and ten data science programs in the US. Results show that 14 data science programs are housed in graduate schools. 10% of data science courses in Korea and 26% in the US fall under the Math and Statistics Knowledge area, one of the three areas defined by Conway. The syllabus analysis does not show much differences in terms of class contents and grading. The results of this study can be used to design data science programs that are more effective and well-grounded.

본 연구는 국내외 데이터 사이언티스트(Data Scientist) 양성을 위한 데이터 사이언스(Data Science) 프로그램의 교과과정을 분석하였다. 이를 위해 국내 7개 대학교와 미국의 10개 대학교를 분석하였다. 14개의 데이터 사이언스 과정이 대학원 중심으로 운영되고 있는 것으로 나타났다. Conway의 데이터 사이언스 3대 영역 중 수학 및 통계 지식 영역에 국내는 10% 그리고 미국은 26%가 치중되어 있는 것으로 분석되었다. 강의계획서 분석에서 수업내용 및 평가 방법은 국내외가 유사한 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 국내 데이터 사이언스 교과과정 개발에 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김희섭, 남권희, 강보라. 2013. 북미지역 iSchool 대학과 L-School의 교육과정 비교분석. "한국문헌정보학회지", 47(4): 295-314. (Kim, Heesop, Kwon Hee Nam, and Bora Kang. 2013. "A Comparative Analysis on Curriculum of iSchools and L-School in North America." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 47(4): 295-314.)
  2. 이성신, 최재황, 이창수. 2013. 한국형 iSchool 탐색. "한국도서관.정보학회지", 44(4): 277-294. (Lee, Seongsin, Jae Hwang Choi, and Changsoo Lee. 2013. "An Exploratory Study On Korean iSchool." Journal of Korea Library and Information Science Society, 44(4): 277-294.)
  3. 이재윤. 2015. "데이터 사이언스와 데이터 리터러시". Paper presented at the 제22회 한국정보관리학회 학술대회, 중앙대학교, 서울. (Lee, Jae Yun. 2015. Data science and data literacy. Paper presented at the 22nd Korea Society for Information Management, Seoul.)
  4. 장덕현. 2015. iSchool 논의에 대한 비판적 담론분석. "한국도서관.정보학회지", 46(1): 135-154. (Jang, Durk-Hyun. 2015. "iSchool Movement: A Critical Discourse Analysis." Journal of Korea Library and Information Science Society, 46(1): 135-154.)
  5. 장윤금. 2011. 문헌정보학 교육의 변화에 관한 국가 간 비교 연구. "한국비블리아학회지", 22(4): 317-340. (Chang, Yunkeum. 2011. "Comparative Study of the Changes in LIS Education in Korea, U.S.A. and Australia." Journal of Korea Biblia Society for Library and Information Science, 22(4): 317-340.)
  6. 장윤금. 2014. iSchool 대학의 발전, 교육 및 연구 동향 분석. "한국문헌정보학회지", 48(1): 369-386. (Chang, Yunkeum. 2014. "An Analysis of the Growth, Education and Academic Research Trends of iSchools." Journal of Korean Society for Library and Information Science, 48(1): 369-386.)
  7. 최윤식. 2012. "미래학자의 통찰법". 서울: 김영사. (Choi, Yoon Sik. 2014. Insight into Futures. Seoul: Gimmyoung.)
  8. Ahn, I. J. 2012. "The Specification of Science Education Programs in the Local Public Library: Focusing on the Programs In G-city." International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 2(1): 17-35.
  9. Brynko, B. 2012. "iSchools: shaping the information landscape." Information Today, 29(8): 1.
  10. Bussaban, K. and P. Waraporn. 2015. "Preparing Undergraduate Students Majoring in Computer Science and Mathematics with Data Science Perspectives and Awareness in the Age of Big Data." Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197: 1443-1446. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.092
  11. Chu, H. 2012. "iSchools and Non-iSchools in the USA: An Examination of Their Master's Programs." Education for information, 29(1): 1-17. https://doi.org/10.3233/EFI-2010-0908
  12. Cleveland, W. S. 2001. "Data Science: An Action Plan for Expanding the Technical Areas of the Field of Statistics." International Statistical Review, 69(1).
  13. Conway, D. 2010. The Data Science Venn Diagram [online]. [cited 2016.1.12]. .
  14. Davenport, T. H. and D. J. Patil. 2012. "Data Scientist: The Sexiest Job of the 21st Century." Harvard Business Review, 90(10): 70-76.
  15. Gartner. 2011. Gartner Identifies the Top 10 Strategic Technologies for 2012 [online]. [cited 2016.3.10]. .
  16. Google Trends. 2016. Data Science and Big Data Trends [online]. [cited 2016.1.5]. .
  17. Han, M. K. 2011. "A Study on the Suggestions and Analysis on the Education Programs in the Presidential Libraries." International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 1(1): 39-60. https://doi.org/10.5865/IJKCT.2011.1.1.039
  18. Jagadish, H. V. 2015. "Big Data and Science: Myths and Reality." Big Data Research, 2(2): 49-52. https://doi.org/10.1016/j.bdr.2015.01.005
  19. Lipman, B. 2014. Universities Increasing Programs for Data Scientists [online]. [cited 2016.1.3]. .
  20. Loukides, M. 2010. What is Data Science? [online]. [cited 2016.1.12]. .
  21. Miller, C. C. 2013. "Data Science: The Numbers of Our Lives." The New York Times.
  22. Provost, F. and T. Fawcett. 2013. "Data Science and its Relationship to Big Data and Data-Driven Decision Making." Big Data, 1(1): 51-59. https://doi.org/10.1089/big.2013.1508
  23. Shi, Y., P. S. Yu, Y. Zhu, and Y. Tian. 2014. "Explore New Field of Data Science Under Big Data Era: Preface for ICDS 2014." Procedia Computer Science, 30: 1-3. https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.05.374
  24. SINTEF. 2013. Big Data, for better or worse: 90% of world's data generated over last two years [online]. [cited 2015012.12]. .
  25. Swanstrom, R. 2015. College and University Data Science Degrees [online]. [cited 2015.12.27]. .

Cited by

  1. 스프레드시트를 활용한 데이터 과학 교육 프로그램이 초등학생의 컴퓨팅 사고력 향상에 미치는 효과 vol.21, pp.2, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.2.219
  2. 스크래치를 활용한 데이터 시각화 활동이 예비 코딩 강사의 창의성 향상에 미치는 효과 vol.21, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.3.309
  3. 동시출현단어분석을 통한 데이터과학 분야의 지적구조에 관한 연구 vol.34, pp.4, 2016, https://doi.org/10.3743/kosim.2017.34.4.101
  4. 빅데이터 양성 교육에서 리커트 척도에 따른 만족도 분석에 관한 연구 vol.22, pp.6, 2016, https://doi.org/10.21289/ksic.2019.22.6.775
  5. 데이터과학 교육과정에 대한 분석적 연구 vol.54, pp.1, 2016, https://doi.org/10.4275/kslis.2020.54.1.365