DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Nursing Students' Emotion Intelligence and Learning Flow on Career Stress

간호대학생의 정서지능과 학습몰입이 진로스트레스에 미치는 영향

  • Park, Euijeung (Dept. of Nursing Science, Kyungnam College of Information & Technology) ;
  • Jeong, Gyeongsun (Dept. of Nursing Science, Kyungnam College of Information & Technology)
  • 박의정 (경남정보대학교 간호학과) ;
  • 정경순 (경남정보대학교 간호학과)
  • Received : 2016.03.08
  • Accepted : 2016.03.24
  • Published : 2016.03.31

Abstract

Purpose : This study was carried out to find out the relationship between emotion intelligence, learning flow and career stress of nursing students and influence factors for career stress. Methods : This study targeted 197 university students in their freshman-senior year attending College of Nursing located in P Metropolitan City. For collected data, real numbers and percentage, mean and standard deviation and multiple regression analysis were carried out by using PASW 21.0 program and the correlation between emotion intelligence, learning flow and career stress was analyzed with Pearson's correlation coefficients. Results : Emotional self-awareness(M=3.80, SD =.71), clear goals(M=3.39, SD=.90) and school environment stress(M=2.97, SD=.96) were found to be high in the degree of emotion intelligence, learning flow and career stress of the subjects. The relationship between emotion intelligence and learning flow showed a positive correlation(r=.489, p<.01) in the correlation between emotion intelligence, learning flow, career stress and emotion intelligence showed a negative correlation with career stress(r=-.204, p<.01). Emotion intelligence and learning flow show that career stress is predicted significantly (${\beta}$ =-.15, p < .01) and explained a career stress variate as 18%(F = 24.5, p < .01). Conclusion : Emotion intelligence of nursing students was found to be very influential on the degree of learning flow or career stress. Based on the results of this study, replication studies on emotion intelligence and career stress are needed and the development of intervention programs to increase emotion intelligence is needed.

Keywords

References

  1. 김경숙(2003). 아동의 정서지능과 스트레스 통제감 및 대처행동과의 관계. 홍익대학교 대학원, 박사학위 논문.
  2. 김성경(2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.
  3. 김아영, 이채희, 최기연(2008). 교수몰입 척도 개발 및 타당화. 교육심리연구, 22(4), 647-670.
  4. 김영희(2013). 진로능력강화프로그램이 간호학생의 진로성숙도, 진로결정자기효능감 및 취업스트레스에 미치는 효과. 한국콘텐츠학회논문지, 13(12), 817-828. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.817
  5. 김정해(2010). 취업준비생의 스트레스와 우울수준에 따른 그림검사 반응특징 연구. 건국대학교 대학원, 석사학위 논문.
  6. 박복매(2011). 보육교사의 역할수행에 영향을 미치는 변인에 관한 연구- 내-외통제성,직무환경, 정서지능을 중심으로. 가톨릭대학교 대학원, 박사학위 논문.
  7. 박현태(2014). 간호학과 신입생의 정서지능이 대학생활 적응에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 15(3), 1576-1583.
  8. 서유진(2007). 진로장애와 낙관성이 대학생의 진로결정 수준, 진로준비행동, 진로스트레스에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원, 석사학위 논문.
  9. 용정현(2011). 대학생의 완벽성향과 학습몰입도의 관계. 강원대학교 대학원, 석사학위 논문.
  10. 윤현석(1997). 감성지능과 창의성의 관계에 관한 연구. 충남대학교 대학원, 석사학위 논문.
  11. 이숙정(2011). 대학생의 학습몰입과 자기효능감이 대학 생활적응과 학업성취에 미치는 영향. 교육심리연구, 25(2), 235-253.
  12. 임혜송(2012). 대학생의 자기효능감, 정서지능과 취업스트레스의 관계. 건양대학교 대학원, 석사학위 논문.
  13. 조민제(2010). 대학생의 진로성숙도가 취업불안 및 취업 스트레스에 미치는 영향. 동아대학교 대학원, 석사학위 논문.
  14. 주영주, 정애경, 임유진(2012). 사이버 대학생의 학업적 자기효능감, 학습몰입, 학업스트레스, 정신적 소모에 따른 과목 만족도 예측. 컴퓨터교육학회논문지, 15(3), 61-69.
  15. 표은경(2009). 여대생의 스트레스 대처 방식에 따른 취업스트레스와 진로준비행동 간의 관계. 숙명여자대학교 대학원, 석사학위 논문.
  16. 한지현, 유태용(2005).상사의 정서지능이 부하의 태도와 상사 과업수행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업및 조직, 18(2), 177-199.
  17. 황성원(1998). 대학생의 취업스트레스에 관한 연구. 동아대학교 대학원, 석사학위논문.
  18. Augusto Landa JM, Lopez-Zafra E, Berrios Martos MP, et al(2008). The relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: a questionnaire survey. Int J Nurs Stud, 45(6), 888-901. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005
  19. Ciarrochi J, Scott G(2006). The link between emotional competence and well-being: a longitudinal study. Br J Guidance & Counselling, 34(2), 231-243. https://doi.org/10.1080/03069880600583287
  20. Csikszentmihalyi M(2004). Flow : 미치도록 행복한 나를 만난다[Flow : the psychology of optimal experience](최인수 역). 서울, 한울림, pp.152-320.
  21. Goleman D.(1995). Emotional intelligence. New York, Bantom Books.
  22. Jose Maria Augusto Landa, EstherLopez-Zafra, M. Pilar Berrios Martos, Maria del CarmenAguilar-Luzon(2008). The relationship betweenemotional intelligence, occupational stress and health innurse- A questionnaire survey. Int J Nurs Stud. 45,888-901. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005
  23. Jackson SA, March HW(1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The flow state scale. J Sport Exer Psychol, 18, 17-35. https://doi.org/10.1123/jsep.18.1.17
  24. Kidd JM(1998). Emotion: An absent presence in career theory. J Vocational Behav, 52(3), 275-288. https://doi.org/10.1006/jvbe.1997.1629
  25. Law KS, Wong CS, Song LJ(2004). The construct and criterion validity of emotional intelligence and its potential utility for managements studies. J Appl Psychol, 89(3), 483-496. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.3.483

Cited by

  1. A Study on the Difference in Career Attitude Maturity, Career Identity, Stress Management, and Satisfaction for Major Classes of Nursing Students According to Demographic Characteristics vol.7, pp.1, 2016, https://doi.org/10.35273/jec.2017.7.1.007