DOI QR코드

DOI QR Code

A Discussion Class Model to Improve English Oral Proficiency for Intermediate Low Learners

중급 하 수준을 위한 영어말하기 능력향상 토론수업모형

  • Ko, Mi-Sook (Department of Business English, Seoil University)
  • 고미숙 (서일대학교 비즈니스영어과)
  • Received : 2015.11.13
  • Accepted : 2016.03.03
  • Published : 2016.03.31

Abstract

This paper suggests a class model to improve the English oral proficiency for intermediate low English speaking learners. Utilizing the four English skills (reading, writing, listening and speaking), the class model focuses on the learners' schema and discussion strategies. To enhance the learners' motivation and match their cognitive capacity, 10 discussion topics were prepared by surveying the learners. A pilot experiment was conducted to investigate the teaching effects of the discussion class model with 26 college students majoring in English in Seoul. The participants' oral proficiency was measured both before, and after the instructions by OPIc (Oral Proficiency Interview in computer). As a result of the experiment, the percentage of participants whose oral proficiency levels were lower than intermediate mid decreased from 82% to 47%. In addition, the percentage of participants with higher oral proficiency than intermediate low was increased dramatically from 18% to 53%, which supports the claim that through discussion, the class learners' diverse and creative ideas need to be expressed in a formal and intelligible language. Finally, through the findings of the study, the possibility of a discussion class can be expected, regardless of the learners' low level of oral proficiency.

본 연구는 중급 하 수준의 성인 영어 학습자의 말하기능력향상을 위한 토론수업모형을 제시하고 있다. 수업모형은 읽기, 쓰기, 듣기, 말하기의 네 가지 기술을 모두 사용하여 학습자의 스키마(schema)지식을 높이고 토론전략을 연습하는 단계로 구성한다. 토론주제는 학습자들의 인지능력에 적합하고 언어학습의 동기를 높이기 위해 학습자를 대상으로 설문을 통하여 10가지 주제를 선정한다. 토론식 수업모형의 교육적 효과를 살펴보기 위해 서울소재 영어과 2학년 26명을 대상으로 파일럿 실험을 한다. 공인영어말하기시험인 OPIc(Oral Proficiency Interview in computer)을 사용하여 사전, 사후시험을 실시하고 두 시험의 결과를 분석한다. 실험결과 참가자 대부분(82%)을 차지한 중급 하 수준이하의 학습자들은 실험 후 47%로 감소하였고, 실험 전 18%(5명)의 중급 중이상의 언어숙련도 분포는 실험 후 53%(14명)로 증가하였다. 전체적으로 한 단계 수준상승이 있었다. 토론식 수업모형은 학습자들의 언어숙련도 수준에 관계없이 토론수업을 할 수 있다는 가능성을 보여준다. 대학교 수준이상의 영어학습자들은 자신의 인지능력에 적합한 다양하고 창의적인 생각들을 좀 더 형식을 갖춘 지적인 언어로 표현할 필요가 있다. 토론식 수업모형은 종전의 대화식 영어회화와는 다른 새롭고 효과적인 교수법의 대안이 될 수 있다는 긍정적 평가가 기대된다.

Keywords

References

  1. M. S. Ko. "Improving English speaking proficiency with OPIc," Journal of Research in Curriculum Instruction, Vol. 14, No. 1, pp. 21-45, 2010. https://doi.org/10.24231/rici.2010.14.1.21
  2. M. S. Ko. "Strategies of storytelling based teaching of English speaking for novice high learners," Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, Vol. 16, No. 5, pp. 3172-3179, 2015. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.5.3172
  3. P. Carrell. "Content and formal schemata in ESL reading," TESOL Quarterly, Vol. 21, pp. 461-481, 1987. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/3586498
  4. S. M. Hong. Class types for Korean English learners to improve discussion ability, Seoul, Korean Academy Information, 2007.
  5. D. J. Young. "An investigation of student's perspectives on anxiety and speaking," Foreign Language Annals, Vol. 23, No. 6, pp. 539-553, 1990. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.1990.tb00424.x
  6. J. T. Chang. The mask mechanism; A study of anxiety, motivation & communicative competence of korean learners of English in computer-mediated communication environments, Unpublished doctoral dissertation, Manchester University, 2002.
  7. S. Y. Kim. "Korean college students' reflections of English language learning via CMC and FFC ," Multimeia-Assisted Language Learning, Vol. 5, No. 21, pp. 9-28, 2002.
  8. S. Y. Kim "A combination of CMC and FFC: Its effects on Korean students' oral proficiency and attitudes," English Teaching, Vol. 58, No. 1, pp. 61-80, 2003.