DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Robot Education Based on Scratch

스크래치에 기반한 로봇 교육에 대한 연구

  • 이영대 (국제문화기술진흥원 연구소) ;
  • 김순임 (국제문화기술진흥원 연구소) ;
  • 서용호 (목원대학교 지능로봇학과) ;
  • 강정진 (동서울대학교 정보통신과)
  • Received : 2016.03.25
  • Accepted : 2016.04.10
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The conventional educational robots, which are commonly industrial robots or toy robots, use text-based programming to teach the students. Therefore, students have difficulty in studying robotics due to the difficulties of text based language. The developed robot in this study have a camera, which have the color tracking function, and it has various sensors and actuators. It supports the open hardware and uses graphic language based programming. The developed educational robot is programmed by Scratch, which uses graphic modular language. We also present a curriculum, which is based upon the developed robot and Scratch. We applied the robot and curriculum to the primary school students. We obtained satisfactory results comparing it with the conventional robot education. Furthermore, the imagination and execution ability of students showed enhancement in learning robotics. Thus, this fact means the validity and effectiveness of the proposed approach.

기존의 교육용 로봇은 산업용 로봇을 사용하거나 토이 로봇을 사용하여 텍스트 기반으로 프로그램 하는 방식을 많이 사용하고 있으며 학습자들은 텍스트 기반 언어 문법으로 인해 로보틱스 학문에 대한 어려움을 겪는 경우가 많았다. 개발된 교육용 로봇은 카메라 및 컬러 트래킹 기능과 탈착 가능한 다양한 센서와 엑츄에이터 모듈, 오픈 하드웨어 지원 및 그래픽 언어기반으로 프로그램 방식을 가지고 있다. 본 연구에서는 최근 초중학교 소프트웨어 교육의 일환으로 사용되어지어 지고 있는 그래픽 모듈 조립방식의 스크래치를 기반으로 한 프로그램 방식을 사용하는 교육용 로봇을 개발하고 이를 현장 교육에 도입하는 새로운 교육 방식에 대해 언급하기로 한다. 또한 개발된 교육용 로봇을 대상으로 한 커리큘럼의 일례가 제시되었으며 실제 초등학교 학습에 적용한 결과 기존 교육에 비해 학생들의 창의성을 살린 교육의 수월성이 좋은 것으로 파악되었으며 이는 제시된 접근 방법이 타당하고 효율적이라는 것을 보여준다.

Keywords

References

  1. S. NaMin, and K. SangA, "What do robots have to do with student Learning?," Korean Association for Educational Information and Media, Vol. 13, No. 3, pp. 79-99, 2007.
  2. E. Mauch, "Using technology innovations to improve the problem-solving skills of middle school students: Educators' experiences with the Lego Mindstorms robotic invention system," The Clearing House, Vol. 74, No. 4, pp. 211-13, 2001. https://doi.org/10.1080/00098650109599193
  3. M. Resnick, "MultiLogo: A study of children and concurrent programming," Interactive Learning Environments, Vol. 1, No. 3, pp. 153-170, 1990. https://doi.org/10.1080/104948290010301
  4. M. Resnick, R. Berg, andM. Eisenberg, "Beyond black boxes: Bringing transparency and aesthetics back to scientific investigation," Journal of the Learning Sciences, Vol. 9, No. 1, pp. 7-30, 2000. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0901_3
  5. Scratch-MIT, http://scratch.mit.edu/ Accessed June 12, 2011.