DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Empirical Evaluation of Quality Factor on Library Service for the Disabled

도서관장애인서비스 품질요인의 실증적 평가에 대한 연구

  • 배경재 (동덕여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2016.05.03
  • Accepted : 2016.05.20
  • Published : 2016.05.30

Abstract

This study intends to review the quality factors of library service for the disabled using user-centered approach. For the empirical review of quality factors, Nine quality factors were drawn after analyzing the current library service quality factors and the standards of library service for the disabled. Using these factors, The survey for identifying importance of factors and the qualitative evaluation of service cases were performed in this study. As a result of this survey, the most critical but relatively weak quality factors were facility, collection and staff factors. And the qualitative evaluation results of service cases indicated that the reading culture program and the information service factors were critical.

본 연구는 이용자 중심의 도서관장애인서비스 품질요인을 실증적으로 고찰하고자 하였다. 품질요인의 실증적인 고찰을 위해 기존 도서관서비스의 품질 측정도구와 장애인서비스 기준 및 지침을 분석하여 총 9개의 품질요인을 도출하였으며, 이 요인을 활용하여 설문조사와 사례의 질적 평가가 이루어졌다. 조사 결과, 공공도서관 장애인서비스에서 가장 핵심적이며, 또한 상대적으로 취약한 품질요인은 시설, 장서, 직원 등 기본적인 도서관 자원의 영역으로 나타났다. 또한 도서관장애인서비스 우수사례를 분석한 결과 독서문화프로그램과 정보서비스 품질요인에 강조를 두고 있음이 조사되었다.

Keywords

References

  1. 국립장애인도서관지원센터. 2009. 도서관장애인서비스 기준 및 지침. 서울: 국립장애인도서관지원센터. (National Library Supporting Center for the Disabled of Korea. 2009. Standards and Guidelines for Library Service for the Disabled. Seoul: National Library Supporting Center for the Disabled of Korea.)
  2. 국립중앙도서관. 2008. 2008년도 제1회 장애인도서관서비스 운영사례집. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2008. 2008 1st The Outstanding Casebook of Library Service for Individuals with Disabilities. Seoul: National Library of Korea.)
  3. 국립중앙도서관. 2009. 2009년도 제2회 장애인도서관서비스 운영사례집. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2009. 2009 2nd The Outstanding Casebook of Library Service for Individuals with Disabilities. Seoul: National Library of Korea.)
  4. 국립중앙도서관. 2010a. 2010년도 제3회 장애인도서관서비스 우수사례집. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2010a. 2010 3rd The Outstanding Casebook of Library Service for Individuals with Disabilities. Seoul: National Library of Korea.)
  5. 국립중앙도서관. 2010b. 장애인도서관서비스 평가지표 및 기준연구. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2010b. A Study on the Evaluation Index and Guidelines of Library Service for People with Disability. Seoul: National Library of Korea.)
  6. 국립중앙도서관. 2011. 2011년도 제4회 장애인도서관서비스 우수사례집. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2011. 2011 4th The Outstanding Casebook of Library Service for Individuals with Disabilities. Seoul: National Library of Korea.)
  7. 국립중앙도서관. 2012. 2012년도 제5회 장애인도서관서비스 우수사례집. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2012. 2012 5th The Outstanding Casebook of Library Service for Individuals with Disabilities. Seoul: National Library of Korea.)
  8. 국립중앙도서관. 2015. 2015년 도서관장애인서비스 현황조사. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2015. 2015 National Library Disability Services Survey. Seoul: National Library of Korea.)
  9. 김영기, 이연옥. 2008. 도서관의 장애인서비스 기준 및 지침의 구성요소 도출에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(2): 87-108. (Kim, Young-Ki and Lee, Yeon-Ok. 2008. "Constituents Analysis of Standards and Guidelines of Library Service for People with Disability." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(2): 87-108.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.2.087
  10. 배경재. 2015. 공공도서관 장애인서비스 기준의 현황 및 과제. 한국문헌정보학회지, 49(4): 379-400. (Bae, Kyung-Jae. 2015. "The Current Status and Issues of the Standards of the Public Library Service for the Disabled." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(4): 379-400.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.4.379
  11. 이상복. 1998. 도서관의 이용자중심 서비스 질 평가와 측정에 관한 이론적 고찰. 한국문헌정보학회지, 32(3): 265-280. (Lee, Sang-Bok. 1998. "A Study on Evaluation and Measures of User-based Service Quality for Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 32(3): 265-280.)
  12. 이응봉. 2015. 도서관 서비스 품질 평가 연구에 대한 비교.분석. 한국문헌정보학회지, 49(1): 89-111. (Lee, Eung-bong. 2015. "A Comparative Analysis of Studies on the Service Quality Evaluation of Libraries in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(1): 89-111.)
  13. ASCLA. 2011. NLS Technical Circulars Revised Standards and Guidelines of Service. [online] [cited 2016. 4. 1.]
  14. Brophy, P. 2006. Measuring library performance. London: Facet Publishing. 재인용: 심원식, 이은철. 2013. LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지, 30(2): 245-268.
  15. Cook, C. and Heath, F. 2001. "Users' Perceptions of Library Service Quality: A LibQUAL+: Qualitative Study." Library Trends, 49(4): 548-584.
  16. IFLA. 2005. Libraries for the Blind in the Information Age Guidelines for Development. Hague: International Federation of Library Associations and Institutions, IFLA Professional Reports: 86.
  17. Kwak, Seung-Jin and Bae, Kyung-Jae. 2009. "Ubiquitous Library Usability Test for the Improvement of Information Access for the Blind." The Electronic Library, 27(4): 623-639. https://doi.org/10.1108/02640470910979589
  18. Parasuraman, A., Zeithamal, V. and Berry, L. 1985. "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research." Journal of Marketing, 49(4): 41-50. https://doi.org/10.2307/1251430
  19. Parasuraman, A., Zeithamal, V. and Berry, L. 1988. "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality." Journal of Retailing, 64(1): 12-40.