DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of the Mathematically Gifted Student Learning Program Utilizing App Inventor for Self-directed Learning Ability

자기주도적 학습능력의 향상을 위한 앱인벤터 활용 수학영재프로그램의 개발과 적용

  • 이재준 (칠곡 대교초등학교) ;
  • 유인환 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2016.01.19
  • Accepted : 2016.05.13
  • Published : 2016.06.28

Abstract

Strengthening self-directed learning ability is established as one of the goals of gifted education in Korea. In addition, it should be noted that self-directed learning can be realized in variety of ways as favorable conditions and environments are fostered to provide gifted education utilizing program. in the recent days. But, gifted learning programs for programming are programmed for information gifted student. Therefore, we have analyzed in this study the effects of improvement on self-directed learning ability of mathematically gifted student through class utilizing app inventor program for self-directed learning ability. Built up from the 4th and 5th grade to elementary math one class for gifted children complete by making math quiz, we use the app inventor to activity. The result of experiment showed very significant difference in the post-survey to less than .002 in the pre-survey in terms of three domains, which are intrinsic motivation, the openness of learning opportunities and autonomy which corresponds to sub-elements of self-directed learning ability. We could verify from the result of the study that mathematically gifted student learning program utilizing app development activity have positive effects on self-directed learning ability of mathematically gifted students.

우리나라는 영재교육에서의 자기주도적 학습 능력의 신장을 매우 중요한 목표로 내세운다. 최근에는 다양한 프로그래밍을 활용한 영재 학습 프로그램이 개발되었고 이를 통해 학습자들의 자기주도적 학습 능력이 향상되기도 한다. 하지만 프로그래밍 활용 영재 학습 프로그램은 정보 영재를 대상으로 개발된 것이 대부분이다. 이에 본 연구에서는 자기주도적 학습능력의 향상을 위한 앱인벤터를 활용한 수학영재프로그램의 개발과 적용에 관해 탐구하였다. 4, 5학년으로 이루어진 초등 수학 영재 1개 학급을 대상으로 모둠별로 앱인벤터를 활용해 수학 퀴즈를 만드는 활동을 하였다. 실험 적용 후 실험집단의 내재적 동기, 자율성, 개방성 등 자기 주도적 학습 능력의 하위 요소의 사후 검사 값이 유의도 .002이하로 매우 유의하였다. 따라서 앱인벤터의 활용을 통한 수학영재프로그램의 개발과 적용은 수학 영재 학습자의 자기주도적 학습 능력의 전 영역에서 효과적이었음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 양효선, 초등 수학, 과학, 정보영재교육대상자의 다중지능과 수리적 능력의 비교 분석, 서울교육 대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  2. 황성진, 최정원, 이영준, "초등정보영재의 학습 몰입향상을 위한 앱 인벤터를 활용한 교육프로그램 개발," 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 제18권, 제2호, pp.185-190, 2014.
  3. 박상욱, "전자책 콘텐츠 제작을 통한 학습할동익 자기주도적 학습 능력에 미치는 효과," 한국정보교육학회논문지, 제18권, 제1호, pp.35-44, 2014.
  4. M. S. Knowles, "Self-directed learning: Aguide for learners and teachers," Chicago, IL:Follett Publishing Co, 1975.
  5. A. M. Tough, "The assistance obtained by adult self-teachers," Adult education, Vol.17, pp.30-37, 1966. https://doi.org/10.1177/074171366601700105
  6. 유인환, "프로그래밍 초급과정에서 로봇의 활용이 몰입에 미치는 영향," 한국정보교육학회논문지, 제17권, 제3호, pp.329-337, 2013.
  7. 이광호, 초등수학영재들의 자기주도적 학습능력을 위한 독립연구, 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
  8. 유정호, 수학내용 기반의 코딩 교육 프로그램 개발, 서울교육대학교 대학원, 석사학위논문, 2015.
  9. 김경란, Renzulli의 3단계 심화학습 모형을 적용한 수학 영재 수업 연구, 서울교육대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  10. J. S. Renzulli, The Enrichment Triad Model : A Guide for Developing Defensible Programs for the Gifted and Talented, 1977.
  11. 서성남, 자기주도적 학습을 위한 스크래치 학습사이트 개발, 경인교육대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
  12. 김태기, 고등학생의 자기주도학습을 위한 스마트 러닝 어플리케이션 개발 연구, 연세대학교 대학원, 박사학위논문, 2014.
  13. 이한빛, 스마트 러닝 환경에서 전자책 저작 도구를 활용한 자기주도적 콘텐츠 설계 및 개발, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2015.
  14. 설문규, "워터폴 모델을 적용한 앱 인벤터 프로그래밍 교재개발 연구," 한국정보교육학회, 제17권, 제4호, pp.409-419, 2013.
  15. 임화경, "초등학생을 대상으로 앱 인벤터를 활용한 안드로이드용 앱 제작교육," 멀티미디어학회논문지, 제16권, 제12호, pp.1495-1507, 2013.
  16. 김병호, "안드로이드 앱 인벤터를 활용한 컴퓨터 프로그래밍 교육," 한국정보통신학회논문지, 제17권, 제2호, pp.467-472, 2013.
  17. 심주보 외, 꿀잼 앱인벤터, 카오스북, 2014.
  18. Greenes, "Identifying the gifted student in mathmatics," ArithmeticsTeacher, Vol.28, pp.14-18, 1981.
  19. David Wolber, "App inventor and real-world motivation," SIGCSE '11 Proceedings of the 42 nd ACM technical symposium on Computer science deucation, pp.601-606, 2011.
  20. M. Guglielmino, Development of the self-directed Learnign readness scale, Doctoral Dissertation, Universiity of Georgia, 1977.
  21. 이은희, "실과의 '목제품 만들기'수업에서 프로젝트 학습이 학생들의 자기주도적 학습 능력에 미치는 효과," 한국실과교육연구학회논문지, 제14권, 제3호, pp.29-48, 2008.