The Development of Competency Model for teacher of informatics in secondary education

중등 정보교사의 역량모델 개발

  • 고영민 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 김대영 (제주학교 교육학과) ;
  • 김한일 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Received : 2016.06.24
  • Accepted : 2016.07.28
  • Published : 2016.07.30

Abstract

Recently in order to ensure future competitiveness in schooling a paradigm shift which focuses on key competency is demanded. In these circumstances, there are lots of researches on competency in other subjects. However, in informatics the number of researches relate to competency is lacking. Thus, the purpose of this study is to develop competency model for teacher of informatics in high school. For achieving this purpose, we develop research methods and procedures, and conduct several researches such as Focus Group Interview and surveys. Overall research process of this study is as follows: First, we develop competencies of informatics teachers, which consist of 6 categories, 17 competencies, and 66 behavioral indexes as a draft. Second, we verify the content validity of the competencies through FGI, and revise the competencies into 5 categories, 11 competency-units, and 159 behavioral indexes. Third, we conduct a survey for verification of the revised content validity again to informatics teachers, professors and researches. As a result, the major findings of the survey reveal that the Conbarch's ${\alpha}$ of each competency-units is over .9, and that the appropriateness of all items is over 3.5. According to this result, we confirm our competency model for teacher of informatics in secondary education.

최근 학교교육에 있어서 미래 경쟁력 확보를 위해 핵심역량을 중심으로 한 교육패러다임의 변화가 요구되고 있다. 역량을 주제로 타 교과에서는 다양하게 연구되어지고 있는 반면, 정보교과 교육 분야에서는 아직 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 정보교사로서 갖춰야할 역량을 도출하여 모델을 개발하고자 하였다. 역량과 관련한 국내외 선행연구를 통해 역량모델 개발방법 및 절차를 선정하고 이를 중심으로 FGI와 설문조사를 실시하였다. 전반적인 연구절차는 다음과 같다. 먼저 중등 정보교과교육과 관련한 문헌연구를 통해 역량모델 1차 초안으로 6개의 범주, 17개의 역량, 66개의 행동지표가 도출되었다. 도출된 역량모델 1차 초안에 대해 적절성을 검토하고자 정보교과 교육관련 현직교사 및 전문가 10명을 대상으로 실시한 두 차례의 FGI 녹취자료 분석결과를 바탕으로 5개의 능력, 11개의 능력단위, 159개 문항으로 구성된 최종 역량모델 초안을 완성하였다. 이후 최종 완성된 역량모델 초안의 타당성 검증을 위해 정보교과 교육관련 현직교사, 대학교수 및 관련 전문기관 연구원 103명을 대상으로 실시한 설문조사 분석결과, 11개의 능력단위별 모두 .9 이상의 높은 신뢰도와 159개 문항의 적절성에 대해 모두 3.5 이상의 평균값을 나타내어 5개의 능력, 11개의 능력단위, 159개 문항 모두를 역량모델에 포함시켜 최종 정보교사의 역량모델을 완성하였다.

Keywords

References

  1. 소경희․강지영․한지희 (2013). 교과교육과정 개발을 위한 역량 모델의 가능성 탐색-영국, 독일, 캐나다 교육과정 고찰을 중심으로-. 비교교육연구, 23(3), 153-175.
  2. 교육부 (2015). 초․중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 1].
  3. 한국교육과정평가원 (2015). 2015 개정 교과교육과정 시안 개발 연구II: 정보과 교육과정. 연구보고 CRC 2015-25-14.
  4. 김영주 (2014). 자연친화교육 실천을 위한 유아교사의 역량모델 개발. 박사학위 논문, 인천대학교.
  5. Klemp, G. O. (1980). The assessment of occupational competence. Washington D. C.: Report to the National Institute of Education.
  6. Dubois, D. D. (1993). Competency-based performance improvement: A strategy for organizational change. MA: HRD Press, Inc.
  7. Jacobs, R. L. (1989). Human performance technology: A system-based field for the training & development profession. ERIC Clearing House on Adult, Career, and Vacational Education. Ohio State University. ERIC Document No. 290936.
  8. Parry, S. R. (1996). The quest for competencies. Training, 33(2), 48-56.
  9. 이재경 (2002). 역량 기반 교육과정 개발 방법론에 대한 고찰: 마케팅 역량 강화 교육과정 체계 개발 사례를 중심으로. 교육공학연구, 18(4), 25-56.
  10. Mclagan, P. (1996). Great Ideas revisited: Job competency models. Training & Development, 50(1), 40-47.
  11. 윤여순 (1998). 기업교육에서의 Competency -Based Curriculum의 활용과 그 의의: 사례 를 중심으로. 기업교육연구, 1(1), 103-123.
  12. Lucia, A. D. & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. CA: Jossey-Bass/Pfeiffer.
  13. Marrelli, A. F., Tondora, J., & Hoge, M. A. (2005). Strategies for developing competency models. Administration and Policy in mental Health, 32(5/6), 533-561. https://doi.org/10.1007/s10488-005-3264-0
  14. 류영철 (2014). 진로진학상담교사의 역량모형 개발. 한국교육, 41(4), 25-51.
  15. 강현영․고은성․김태순․조완영․이경화․이동환 (2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사. 학교수학, 13(4), 633-649.
  16. 이경은 (2009). 학교급식 영양사가 인식하는 효과적인 영양교사의 역량 요구도와 자기 평가. 한국식품영양과학회지, 38(5), 626-635. https://doi.org/10.3746/jkfn.2009.38.5.626
  17. 안상진․이영준 (2015). 정보교사의 교수내용지식(PCK)에 대한 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 19(1), 9-10.
  18. 고영민․김한일 (2016). 정보교사 역량모델 개발 절차에 대한 탐색적 연구. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 20(1), 73-76.
  19. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(10), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  20. Krueger, R. A., Casey, M. A. (2000). Focus Groups (3rd ed). California: Sage publications.
  21. 김영천 (2013). 질적연구방법론 I: Bricoleur. 경기: 아카데미프레스.