DOI QR코드

DOI QR Code

The Differences in Job Stress, Teacher Efficacy, Emotion-Focused Coping Strategies and Depression, and Their Influences on Depression

보육교사의 직무스트레스, 교사효능감, 정서중심 스트레스 대처방식 및 우울의 차이와 우울에 미치는 변인들의 영향

  • 이경숙 (한신대학교 재활학과) ;
  • 채진영 (전북대학교 아동학과 및 인간생활과학연구소 & Columbia University) ;
  • 김명식 (전주대학교 상담심리학과) ;
  • 박진아 (원영유아아동상담센터) ;
  • 이정민 (전북대학교 아동학과)
  • Received : 2016.06.11
  • Accepted : 2016.07.29
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The purposes of this study were 1) to examine the differences in job stress, teacher efficacy, emotion-focused coping strategies and depression of teachers in early childhood education and care according to their demographic backgrounds, 2) to investigate the influences of these variables on depression. 586 teachers in ECEC answered the questionnaires and the collected data were analyzed through frequence, percentages, Pearson's correlations, One-Way ANOVA, Bonferroni post hoc test, and stepwise regression using SPSS 21.0. The findings are as follows. First, job stress was significantly different according to ECEC teachers' ages and types of centers they were employed at teacher efficacy was significantly different according to their ages and education levels, emotion-focused coping strategies and depression were respectively significantly different according to ages, types of centers and education levels. Second, ECEC teachers' depression was influenced by undercontrolled expressionof emotion-focused coping strategies, home connection and promotion of positive learning environment of teacher efficacy, undercontrolled thinkingof emotion-focused coping strategies and work overload and job stress in order. These results imply that a support system and a policy should be established for ECEC teachers to express and understand their emotions in a positive way and related information should be provided to them through workshops.

Keywords

References

  1. 강상경 (2010). 우울이 자살을 예측하는가?: 우울과 자살태도의 성별, 연령 차이. 사회복지연구, 41(2), 67-100.
  2. 고유빈, 하은혜 (2010). 어머니 우울증상과 자녀 우울증상의 상관과 어머니 표출감정의 매개효과. 한국놀이치료학회지, 13(2), 63-80.
  3. 공수자, 이은희 (2006). 여자대학생들의 생활스트레스와 우울간의 관계에서 대처방식의 매개효과. 한국심리학회지: 여성, 11(1), 21-40.
  4. 김문두, 황승욱, 홍성철 (2003). 제주농촌 지역 주민들의 우울증 유병률 및 우울증상과 관련 요인. 가정의학회지, 24, 833-844.
  5. 김순이, 이정인 (2007). 중년기 성인의 노화불안, 우울 및 자아존중감에 대한 연구. 기본간호학회지, 14(1), 103-109.
  6. 김연하, 김양은 (2008). Bandura의 교사 자기 효능감 척도(Teacher Self-efficacy Scale) 요인구조 분석. 유아교육연구, 28(2), 169-191.
  7. 김영희 (2013). 보육교사의 자존감과 직무스트레스와 스트레스 대처방안에 관한 연구. 수원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김현순 (2009). 청소년의 스트레스, 자기효능감, 우울과 자살생각의 관계. 한국청소년연구, 20(1), 203-225.
  9. 김현지 (2006). 보육교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용의 관계. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 나동석, 황혜원 (2004). 사회적 지지와 지각된 직무스트레스가 보육교사의 정신건강에 미치는 영향. 아동권리연구, 8(4), 733-756.
  11. 민하영 (2011). 유아보육 및 교육기관장의 변혁적 리더쉽과 교사의 심리적 임파워먼트: 교사 우울의 조절효과. 아동학회지, 32(5), 1-12. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.5.1
  12. 박찬화, 이윤선 (2015). 어머니의 우울이 유아의 어휘력에 미치는 영향. 생애학회지, 5(2), 77-97.
  13. 보건복지부 (2015). 2014년 보육통계. http://www.mohw.go.kr/front_new/jb/sjb030301vw.jsp에서 2015년 11월 19일에 인출
  14. 보건복지부 (2016. 2 .23). 국립서울병원, 국민 정신건강을 책임지는 '국립정신건강센터'로 재 탄생. http://www.mohw.go.kr/front_new/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID=04&MENU_ID=0403&page=4&CONT_SEQ=330117에서 2016년 3월 2일 인출
  15. 서울특별시 (2015. 1. 13). 서울시, '18년까지 국공립어린이집 1000개소 더 늘린다. http://spp.seoul.go.kr/main/news/news_report.jsp?search_boardId=21982&act=VIEW&boardId=21982에서 2016년 4월 5일 인출
  16. 서울특별시 (2015. 7. 15). 서울시, 보육교사 현장업무 줄이기 4대 대책 시행. http://spp.seoul.go.kr/main/news/news_report.jsp?search_boardId=23809&act=VIEW&boardId=23809에서 2016년 3월 7일 인출
  17. 신혜영 (2004). 어린이집 교사의 직무스트레스와 효능감이 교사 행동의 질에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 유계숙, 김수경, 강경화, 박지혜, 황지영 (2011). 보육시설의 조직문화, 초임보육교사의 배경변인, 교사효능감 및 직무스트레스 간의 관견성에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 18(3), 81-104.
  19. 윤설아 (2016, 1, 26). '법에만 있는' 보육교사 고충상담(지자체 산하 육아종합지원센터). 경인일보, p. 23.
  20. 이세나 (2007). 보육교사의 보육효능감과 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 14(2), 1-21.
  21. 이정은 (2005). 자기복잡성과 자기효능감이 우울과 지각된 스트레스에 미치는 영향. 아주대학교대학원 석사학위논문.
  22. 이형민 (2009). 보육교사의 교사효능감 및 교사신념이 직무스트레스에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 56(1), 187-208.
  23. 이희정 (2012). 어머니 우울이 영유아의 부정적 정서성에 미치는 영향에서 양육 스트레스의 매개 효과. 순천향 인문과학논총, 31(2), 230-258.
  24. 정태성 (2016. 2. 15). 동작구, 전국최초 어린이집을 위한 '보육청'시대 열어. 헤럴드경제. http://biz.heraldcorp.com/village/view.php?ud=201602150929022685298_4에서 2016년 3월 2일 인출
  25. 정현수 (2016. 1. 20). 국공립 어린이집 150개 늘어난다. 머니투데이. http://www.mt.co.kr/view/ mtview.php?type=1&no=2016012004225984025&outlink=1에서 2016년 4월 15일 인출
  26. 정혜경, 이경화 (2014). 사립유치원 교사의 이직 의도에 미치는 사회적 지지와 우울 및 소진의 영향. 유아교육학논집, 18(3), 159-181.
  27. 최혜연, 민경환 (2003). 정서이해와 정서표현에 의한 대처 척도 보완과 정서-중심적 대처 하위 차원의 기능성 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 17(3), 105-118.
  28. 황해익, 김미진, 탁정화 (2012). 직장보육시설 보육교사의 직무스트레스 연구. 열린유아교육연구, 17(1), 313-335.
  29. 황현숙, 이지연, 장진이 (2012). 중등학교 교사의 직무스트레스와 우울의 관계에서 경험회피의 매개효과. 중등교육연구, 60(2), 495-515.
  30. Andresen, E. M., Malmgren, J. A., Carter, W. B., & Patrick, D. L. (1994). Screening for depression in well older adults: evaluation of a short form of the CES-D (Center for Epidemiologic Studies Depression Scale). American Journal of Preventive Medicine, 10(2), 77-84. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(18)30622-6
  31. Austenfeld, J. L., & Stanton, A. L. (2004). Coping through emotional approach: A new look at emotion, coping and health-related outcomes. Journal of Personality, 72(6), 1335-1363. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00299.x
  32. Baker, J. P., & Berenbaum, H. (2007). Emotional approach and problem-focused coping: A comparison of potentially adaptive strategies. Cognition and Emotion, 21(1), 95-118. https://doi.org/10.1080/02699930600562276
  33. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). NY: H. H. Freeman.
  34. Carver, C., & Scheier, M. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267
  35. Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of Clinical Psychology, 62(10), 1231-1244. https://doi.org/10.1002/jclp.20295
  36. Ferguson, K., Frost, L., & Hall, D. (2012). Predicting teacher anxiety, depression, and job satisfaction. Journal of Teaching and Learning, 8(1), 27-42.
  37. Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health and Social Behavior, 21(3), 219-239. https://doi.org/10.2307/2136617
  38. Forehead, R., Jones, D. J., Brody, G. H., & Armistead, L. (2002). African American children's adjustment: The roles of maternal and teacher depressive symptoms. Journal of Marriage and Family, 64(4), 1012-1023. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.01012.x
  39. Guskey, T. R., & Passaro, P. D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimension. American Educational Research Journal, 31(3), 627-643. https://doi.org/10.3102/00028312031003627
  40. Hammen, C. L., & DeMayo, R. (1982). Cognitive correlates of teacher stress and depressive symptoms: Implications for attributional models of depression. Journal of Abnormal Psychology, 91(2), 96-101. https://doi.org/10.1037/0021-843X.91.2.96
  41. Holahan, C. K., & Holahan, C. J. (1985). Self-efficacy, social support, and depression in aging: A longitudinal analysis. The Journal of Gerontology, 42(1), 65-68. https://doi.org/10.1093/geronj/42.1.65
  42. Ireland, J. L., Boustead, R., & Ireland, C. A. (2005). Coping style and psychological health among adolescent prisoners. Journal of Adolescence, 28(3), 411-423. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.11.002
  43. Jeon, L., Buettner, C. K., & Snyder, A. R. (2014). Pathways from teacher depression and child-care quality to child behavioral problems. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 82(2), 225-235. https://doi.org/10.1037/a0035720
  44. Jurado, D., Gurpegui, M., Moreno, O., Fernández, C., Luna, J. D., & Galvez, R. (2005). Association of personality and work conditions with depressive symptoms. European Psychiatry, 20(3), 213-222. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2004.12.009
  45. Kim, Y. H., & Kim, Y. E. (2010). Korean early childhood educators' multi-dimensional teacher self-efficacy and ECE center climate and depression severity in teachers as contributing factors. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1117-1123. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.06.009
  46. Klassen, R. M., Tze, V. M. C., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998-2009: Signs of progress or unfulfilled promise? Educational Psychology Review, 23(1), 21-43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8
  47. Kyriacou, C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1), 27-35. https://doi.org/10.1080/00131910120033628
  48. La Paro, K. M. (2016). Filed experiences in the preparation of early childhood teachers. In L. J. Couse & S. L. Recchia (Eds.), Handbook of Early Childhood Teacher Education (pp. 209-223), NY: Routledge.
  49. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. NY: Springer Publishing Company.
  50. Leach, D. J. (1984). A model of teacher stress and its implications for management. Journal of Educational Administration, 22(2), 157-172. https://doi.org/10.1108/eb009891
  51. Mahan, P. S., Mahan, M. P., Park, N. J., Shelton, C., Brown, K. C., & Weaver. M. T. (2010). Work environment stressors, social support, anxiety, and depression among secondary school teacher. American Association of Occupational Health Nurses, 58(5), 197-205.
  52. Mearns, J., & Cain, J. E. (2003). Relationships between teachers' occupational stress and their burnout and distress: Roles of coping and negative mood regulation expectancies. Anxiety, Stress and Coping, 16(1), 71-82. https://doi.org/10.1080/1061580021000057040
  53. Mirowsky, J. & Ross, C. E. (2003). Social causes of psychological distress (2nd ed.). Hawthorne, NY: Aldine De Gruyther.
  54. Moos, R. H., & Holahan, C. J. (2003). Dispositional and contextual perspectives on coping: Toward an integrative framework. Journal of Clinical Psychology, 59(12), 1387-1403. https://doi.org/10.1002/jclp.10229
  55. Redloff, L. S. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1, 385-401. https://doi.org/10.1177/014662167700100306
  56. Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248. https://doi.org/10.3102/00346543068002202
  57. Varescon, I., Leignel, S., Gerard, C., Aubourg, F., & Detilleux, M. (2013). Self-esteem, psychological distress, and coping styles in pregnant smokers and non-smokers. Psychological Reports, 113(3), 935-947. https://doi.org/10.2466/13.20.PR0.113x31z1
  58. von Korff, M., Ormel, J., Katon, W., & Lin, E. H. (1992). Disability and depression among high utilizers of health care: A longitudinal analysis. Archives of General Psychiatry, 49(2), 91-100. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1992.01820020011002

Cited by

  1. 영유아 교사의 근무여건 및 직업만족도가 정신건강과 프리젠티즘에 미치는 영향 vol.27, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5807/kjohn.2018.27.3.171
  2. 보육교사의 정서지능과 직무스트레스 간의 관계에서 의사소통능력의 매개적 역할 vol.14, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14698/jkcce.2018.14.06.257