DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Characteristics of the Spatial Components of Stage - Focused on Domestic Proscenium type of Stage -

공연장 무대공간 구성요소의 특성에 관한 연구 - 국내 프로시니엄 형식의 무대를 중심으로 -

  • 전용석 (홍익대학교 건축공학부)
  • Received : 2016.05.31
  • Accepted : 2016.06.25
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The purpose of this study is to provide a reference for stage space planning in modern theaters by analyzing and understanding stage components in terms of spatial composition, purposes, and correlation between them, and collecting various opinions from stage managers an directors. The findings are as follow: the determination of the size of proscenium arch is crucial, and it needs to be considered not only with the genre of the performance and the number of seats, but also with the size of the stage facility. The two-dimensional size of proscenium arch affects the scale of stage area in three-dimensional way; the size of main stage comes from the width of the arch, and the length of set battens comes from the stage width, and so on. The height of the arch affects the elevation of gridiron, and the height of the building itself ultimately. The number and length of the set battens are directly linked to the size of the winch room, and so is the number of the winches to the Mcc panel room. The 1st level gallery supplying power to lighting equipment needs to be wide enough for staffs to work with various equipments effectively and safely. Degree of practical usage of under-stage machinery turned out to be very low. In order to cut unnecessary waste and cost, the characteristics of the theater must get set first, and experts who know how stage works need to get involved in planning stage.

Keywords

References

  1. Toshiro Ogawa, Theatre Engineering and Stage Machinery, Entertainment Technology Press, 2010
  2. 김상헌, 박동우, 박동순, 무대기계 II, 교보문고, 2005
  3. 박동우, 무대기계, 교보문고, 2000
  4. 김상헌, 공연장 안전 및 관련법규, 교보문고, 2005
  5. 이동섭, 뮤지컬의 이해, 살림출판사, 2012
  6. 2014년도 공연예술실태조사(2013년 기준), 문화체육관광부, 2014.12
  7. 2008년 연극뮤지컬 관람객조사 보고서-마케팅 관점에서, 문화 체육관광부, 예술경영지원센터, 2009.1
  8. 최민우, 뮤지컬 사회학, 이콘출판, 2014
  9. 전용석, 국내 공연장 연구의 건축적 접근에 대한 동향 고찰, 한국문화공간건축학회논문집 통권53호, 2016.2
  10. 최윤경, 전용석, 극장 무대공간의 구성과 무대장치의 변천 및 상응에 대한 고찰, 한국문화공간건축학회논문집 통권 54호, 2016.5
  11. 이태은, 공연장건축 중심공간 구성의 특성과 계획방향에 관한 연구, 동아대 박사논문, 2000
  12. 유재우, 뮤지컬공연장 백스테이지 공간모형에 관한 연구, 홍익대 박사논문, 2014
  13. 고재민, 공연문화시설 공간구성모델에 관한 연구, 홍익대 박사 논문, 2008
  14. 정지영, 박영기, 인천광역시 종합문화예술회관 무대시설 및 공간이용실태에 대한 연구, 대한건축학회학술발표논문집 제16권 제2호, 1996.10
  15. 이태은, 유길준, 한국 현대공연장건축의 무대와 객석 구성의 특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 16권3호, 2000.3
  16. 김종성, 이성원, 임채진, 공연장 무대장치의 구성과 전환시스템에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 29호, 2001.12
  17. 류천혁, 최성주, 황미영, 공연장 무대공간의 구성과 전환시스템의 특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제15권 1호, 2006.2
  18. 정은정, 김천수, 김재수, 국내 공연장 프로세니움 아치의 실태에 관한 연구, 대한건축학회학술발표대회논문집 제26권 제1호, 2006.10
  19. 김성기, 극장무대공간의 유형과 특성에 관한 연구, 대한건축학 회논문집 계획계 22권 11호, 2006.11
  20. 고재민, 김정섭, 임채진, 공연시설의 Stage Floor 분석을 통한 모듈 제안 연구, 한국문화공간건축학회논문집 통권 제19호, 2007.9
  21. 김인준, 무대설비와 무대디자인의 상관관계에 대한 연구, 연극 교육연구 13, 2007