DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploratory study on the Direction of Home Economics Education associated with the future social change: focusing on the new recognition of the characteristic as the Subjects for Life and Happiness

미래 사회의 변화와 가정과교육의 방향 탐색 - '삶 중심 교과'와 '행복 교과'로서의 성격 재인식을 중심으로 -

  • Received : 2016.05.30
  • Accepted : 2016.09.22
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This exploratory study which applied environmental scanning method to analyse a change in a future society tried to diagnose a reaction ability of our education system for the change in the future society. In addition, the study tried to explore an adequate direction for Home Economics Subject to be an mandatory subject continuously toward the change in the future society. Main changes in the future society can be expected as 1) demographic change due to low birth rate and aging society, 2) an increasing threat of a human living environment due to unexpectable natural disasters and accidents, 3) a radical progress into a ubiquitous computing environment led by AI, 4) an advent of a borderless economic society and a change for jobs, 5) a change in North Korea, and so on. Our education system which mostly concentrates on education to develop constructive intelligence by halving the society and schooling as yet, however, is diagnosed as it has a paradox that can not understand an emotional competency as a target for studying. Home Economics Subject is worth as the subject that can exactly complement a blind spot of our education system which can not respond to the future society adequately. This is because Home Economics Subject has had a characteristic as a 'Subject of Life' traditionally that has dealt with an overall 'life' of human beings, and the characteristic is favorable to develop human practical intelligence. Thus, because the 'life' is the main point of Home Economics Subject, it has the characteristic as a 'Subject of Happiness' which is the most effective method to develop a tendency to appreciate, a sense of empathy, and lots of pro-social behaviors that are important capacities to seek for happiness. As Alderfer's ERG Theory is to understand human beings' behavior based on the satisfactory of human beings' hierarchical desires, it is suggested as an adequate frame for the theory to restructure the characteristic of Home Economics Subject which develops the 'capacity to seek for happiness' by focusing the 'life', into core concept and core capacity of curriculum. A follow-up study should make a connection between ERG Theory and core concept and core capacity of curriculum to explore how the theory can be reflected on Home Economics curriculum.

이 연구는 환경 스캐닝의 방법을 적용하여 다양한 미래사회의 변화들을 분석하고, 미래사회의 변화로 야기된 새로운 교육적 요구에 대해 우리 교육이 어떻게 대응하고 있는가를 진단하고자 하였다. 또, 미래 사회의 변화로 야기된 새로운 교육적 요구를 가정과 교육이 어떤 교육적 가치를 발휘하여 담보할 수 있는지를 규명하기 위해, 가정과교육의 성격이 가진 교육적 가치와 그 당위성을 규명하고자 하였다. 마지막으로, 가정과교육을 재구조화할 수 있는 이론적 틀을 개발하여 제시하고자 하였다. 미래의 주요한 변화는 1) 저출산, 고령화로 인한 인구구조의 변화, 2) 예측불가능한 각종 자연재해와 각종 사건 사고들로 인한 생활 환경의 위험성 증대, 3) 인공지능이 주도하는 유비쿼터스 환경으로의 급진전, 4) 국경없는 경제사회의 도래와 직업의 변화, 5) 북한의 변화 등으로 분석되었다. 이러한 미래변화는 교육에 대한 새로운 요구를 증폭시켜 왔지만, 우리 교육은 여전히 지육교육에 치중하여 구성적 지능 계발에 치중하고 있으며, 정서역량을 학습의 대상으로 이해하고 있지 못하여 미래사회의 유연한 인성을 가진 개인을 양성하는데 한계를 보이고 있는 것으로 진단되었다. 가정과교육은 현재 우리 교육이 보이는 문제점을 보완할 수 교육적 역할을 담보할 수 있는 교육적 가치를 가진 교과의 성격을 가진다. 가정과교육은 전통적으로 인간의 실용적 지능 계발에 유리한 인간의 '삶' 전반을 교육내용으로 하는 '삶 중심의 생활교과'라는 성격을 가지고 있다. 또 가정교과는 감사성향, 공감능력, 다양한 친사회적 행동 등의 다양한 행복추구역량을 기르는데 효과적인 '행복 중심 교과'로서의 성격을 가진다. '삶 중심 교과'의 성격과 '행복 교과'의 성격을 구현할 수 있는 가정과교육의 재구조화를 위해 삶의 틀(나, 가족, 지역사회, 일)과 Alderfer의 ERG 이론에서 제시한 인간의 위계적 욕구(존재, 관계, 성장)를 각각의 축으로 한 2차원의 이론적 틀을 개발하여 제시하였다. 이 연구에서 개발한 재구조화의 이론적 틀(frame)을 재검토하고 방향을 실증하는 후속연구를 기대한다.

Keywords

References

  1. An, C. H. (2007). The effect of an empathy training program on social competence of male middle school students. Yonsei University, Unpublished master's thesis. Seoul, Korea.
  2. Baek, M. K. & Wang, S. S. (2012). Development of the scale for recognition measurement of Home Economics Subject. Journal of Korean Home Economics Education Association, 24(2), 101-116.
  3. Chae, J. H., & Lee, S. H. & Yoo, T. M. (2010). Contribution and Future Direction of Home Economics Education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(4), 139-154.
  4. Chae, J. H., & Park, M. J. & Kim, S. G., & Han J. (2011). Instruction to Home Economics Education. Seoul, Kyomunsa.
  5. Chosun Ilbo. (2014). Retrieved February. 28, 2014, from http://www.chosun.com/
  6. Emmons, R. A. & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well being in daily life. Journal of personality and Social Psychology, 84, 377-389. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.2.377
  7. Han, J. R. (2005). Educational Gerontology. Seoul, Hakjisa.
  8. Jang, J. H. (2014). 2030 미래사회 및 직업생활의 변화와 교육적 접근 방안. The Autumn Conference of Korean Home Economics Education Association of 2014, pp 35-51.
  9. Jeon, S. K. (2014). The plan for development of subsequent curriculum based on the section 'family life' of practical arts(technology.home economics) from elementary and secondary courses and key competence. Journal of Korean Home Economics Education Association, 26(4), 35-50.
  10. Jeong, J. W. (2013). The Influence of Home Economics Education on Middle School Students' Subjective Happiness : with priority given to the unit Understanding of Youth. Unpublished master's thesis. Jeonju University, Jeonju, Korea.
  11. Jeong, H. S. (2013). Family Life Education. Seoul, ShinJeong.
  12. Jeong, O. B. (2015). Child Development. Seoul, Hakjisa.
  13. Jo, S. M. (2012). The Effects on the Prosocial Behaviors in Instruction of the unit, Caring of Family of Technology & Home Economics Education in High School. Unpublished master's thesis. Jeonju University, Jeonju, Korea.
  14. Jun, M. K. & Oh, K. S. (2010). Education and Application for Low Fertility.Aged Society in Home Economics Education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 22(3), 95-116.
  15. Kim, S. H. (2013). The Influence of Home Economics Education on Middle Students' Developing Empathy- with priority given to the unit understanding of family values for middle school -. Unpublished master's thesis. Jeonju University, Jeonju, Korea.
  16. Kim, J. H. (2002). The Relations between Attachment to Parents, Adolescent's Empathy, and Their Conflict-resolution Strategies to Friends. Unpublished master's thesis. Sookmyung Women's University, Seoul, Korea.
  17. Korean Educational Development Institute & The Ministry of Education (2015). 학생 7대 안전교육 표준안 강사요원 연수 강의 자료집.
  18. Korea Research Institute for Vocational Education & Training (2012). KRIVET Issue Brief, vol. 22.
  19. Kwak, B. S. (2014). 미래사회의 인재상과 새 교육과정의 방향, The Summer Conference of Korean Home Economics Education Association of 2014, pp 13-30.
  20. Kwon, S. M. (2008). Positive psychology. Seoul, HakjiSa.
  21. Lee, K. W., Baek, K. S., & Lee, S. M. (2013). 미래사회 국가 교육과정의 방향. 2020 한국 초.중등교육의 향방과 과제-교육과정, 교수.학습, 교육평가-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.Seoul, HakjiSa. 61-82.
  22. Lee, K. H. & Kwak, Y. S. (2013). 학습자의 핵심역량 함양을 위한 교육과정 구성, 2020 한국 초.중등교육의 향방과 과제-교육과정, 교수.학습, 교육평가-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.Seoul, HakjiSa. 83-106.
  23. Lyubomirsky. S. (2007). How to be happy. Oh, H. K. translslated. Seoul. JiSik Nomad.
  24. Noddings, N. (2007). Happiness and Education. Lee J. H. translslated. Seou. Hak yi Dang.
  25. OECD(2015). http://stats.oecd.org/index.aspx?DataSetCode=HEALTH_STAT#
  26. Peterson. C. (2010). A Primer in Positive psychology. Moon, Y. R. et al. translslated. Seoul. Moolpure.
  27. Park, M. S. (2012). 공동체를 위한 소비생활교육. The Winter Conference of Korean Home Economics Education Association of 2012. pp77-89.
  28. Park, M. H. (2012). An Exploratory Research on the Introduction of the Concept of Happiness in the School Curriculum : Focusing to enhance Capabilities of Happiness on Technology and Home Economics Education Curriculum, Journal of Korean Home Economics Education Association, 24(4), 117-132.
  29. Redmond, M. V. (1989). The functions of empathu (decentering) in human relations. Human Relations, Vol. 42 No. 4, pp. 593-606. https://doi.org/10.1177/001872678904200703
  30. Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, m. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 1-14.
  31. Vaillant. G. (2010). Conditions for happiness: What Makes Us Happy?. Lee D. N. translslated. Seoul. Frontier.
  32. Wang, S. S. (2003). Document Research to Identify the Goals of Home Economics Education. Journal of Korean Home Economics Education Association, 15(2), 79-99.
  33. Wang, S. S.(2009). Analysis of Family Life Education in Korean Public Education. Journal of Korean Practical Arts Education, 15(2), 249-274. https://doi.org/10.17055/jpaer.2009.15.2.249
  34. Wang, S. S.(2011). 가정과학 교육과정 개정 시안-가정과학 시안 발표-. 실과(기술.가정) 공통교과 및 선택과목 교육과정 개정 시안 토론회 자료집. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. pp129-142.
  35. Wang, S. S.(2013a). 한국사회: 건강가정에서 길을 찾다; 지속가능한 미래를 위한 생활과학의 기여: 건강가정 및 행복의 역량 개발을 중심으로 한 가정과교육의 행복교육안 탐색, The Autumn Conference of Korean Home Economics Association of 2013(66th), pp 265-284.
  36. Wang, S. S.(2013b). 실용적 지능과 행복 역량을 키우기 위한 가정 교과서의 미래 방향. 교과서 연구, 73호, pp39-43. Korea Textbook Research Foundation.
  37. Wang, S. S. & Kim, S. G. (2010). Character education and Application for cultivating gratitude disposition and Caring in Home Economics Education. The Summer Conference of Korean Home Economics Education Association of 2010. pp133-159
  38. Wang, S. S. & Kim, S. G.(2011). The Character education of Home Economics Education focus on Gratitude and Caring. Journal of Korean Practical Arts Education, 17(1), 117-142. https://doi.org/10.17055/jpaer.2011.17.1.117
  39. Wang, S. S., & Kwon, Y. J., Kim, J. W., & Jeong, M. K. (2011). 2009 개정 교육과정에 따른 기술.가정교과의 가정과교육 분야 교육과정 개발(안). 2011' 실과(기술.가정) 교육과정 개정 시안 연구 제 1차 워크숍 자료집. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. pp 70-91.
  40. Wang, S. S., & Nam, S. J. (2008). Preliminary Home Economics Teachers' Image of Home Economics. Journal of Korean Home Economics Education Association, 20(4), 205-221.
  41. Wang, S. S., & Lim, Y. M. (2014). The effects of population education on the recognition of low fertility and aged society. Journal of Korean Home Economics Education Association, 26(4), 147-164.
  42. Yang, J. S. & Yoo, T. M. (2015). Relations of Key Competencies and Home Economics Curriculum in the Competency-Based Curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 27(3), 1-18. https://doi.org/10.19031/jkheea.2015.12.27.4.1
  43. 교육과학기술부(2011). 실과(기술.가정)교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 10].
  44. 교육과학기술부(2015). 실과(기술.가정)/정보과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2015-74호 [별책 10].

Cited by

  1. 제4차 산업혁명 시대의 소비생활 변화와 소비자교육 vol.29, pp.3, 2016, https://doi.org/10.19031/jkheea.2017.09.29.3.89
  2. 4차 산업혁명을 대비한 고등학교 가정과 선택 교육과정 편성 방안 탐색 vol.55, pp.5, 2017, https://doi.org/10.6115/fer.2017.039
  3. 간호대학생의 결혼의식과 출산의식이 예비부모역할에 미치는 영향 vol.18, pp.11, 2017, https://doi.org/10.5762/kais.2017.18.11.208
  4. 가정교과 수업 적용을 위한 백워드 디자인의 템플릿 재구조화 vol.30, pp.2, 2018, https://doi.org/10.19031/jkheea.2018.06.30.2.117
  5. Logic and Writing in Home Economics Education Development and Evaluation of the Course “Creative Thinking & Debate” vol.22, pp.2, 2016, https://doi.org/10.24231/rici.2018.22.2.126
  6. 사회적 요구를 반영하는 미래 가정과교육 분야의 평생교육 내용 제안: 가족생활교육으로서의 내용과 프로그램을 중심으로 vol.56, pp.3, 2016, https://doi.org/10.6115/fer.2018.018
  7. 교육과정 분석을 통한 학교 인구교육의 미래 방향 탐색: 제7차 교육과정 ~ 2015 개정 교육과정을 중심으로 vol.32, pp.2, 2016, https://doi.org/10.19031/jkheea.2020.06.32.2.141