Effect of Experiential Marketing on the Smart Car: Application of Human-Car Interaction Design to a Marketing Paradigm

스마트 자동차의 경험 마케팅 효과에 대한 연구: 인간-자동차 상호작용 디자인의 마케팅 패러다임 적용

  • 김택수 (연세대학교 정보대학원 UX전공) ;
  • 유가온 (연세대학교 정보대학원 UX전공) ;
  • 최준호 (연세대학교 정보대학원 UX전공)
  • Received : 2017.06.07
  • Accepted : 2017.09.12
  • Published : 2017.11.30

Abstract

From the vehicle-human interaction perspective, this study investigated the effect of experiential marketing paradigm which considers user experience as main value. We conducted an experiment to compare traditional marketing and experience marketing messages with the smart cruise control and the smart trunk in the context of driving and non-driving context. As a result of the analysis, experience marketing message had higher overall satisfaction than traditional message exposure. Usefulness, usability, and emotion were partially influenced by experience marketing message. The contribution of this study is that the experiential marketing paradigm was applied to automobile UX and practically demonstrated the value of experience design of smart automobile system.

이 연구는 자동차-인간 상호작용 디자인의 관점에서 사용자경험을 핵심 가치로 하는 경험 마케팅 패러다임의 효과를 확인하고자 하였다. 주행 맥락과 비주행 맥락을 구분하여 스마트 크루즈 컨트롤과 스마트 트렁크를 사례로 하여 전통적 마케팅과 경험 마케팅 메시지를 대비한 실험을 시행하였다. 분석 결과 두 기능 모두 경험 마케팅 메시지가 전통적 메시지 노출에 비해 전반적 만족도가 높았다. 유용성, 사용성, 감성에서도 부분적으로 경험 마케팅 메시지 효과가 높게 나타났다. 이 연구의 의의는 경험 마케팅 패러다임을 자동차 UX에 적용하여 검증한 데 있으며, 실무적으로는 스마트 자동차 시스템의 경험 디자인 가치를 예증하였다.

Keywords

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