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Analysis of Performance Factor of the Movie-The Handmaiden by Adapting

영화 <아가씨>의 각색에 따른 영화 흥행 요인 분석

  • 최영미 (서울과학종합대학원 대학교 경영학과) ;
  • 조이운 (서울과학종합대학원 대학교 경영학과)
  • Received : 2017.10.16
  • Accepted : 2017.11.27
  • Published : 2017.12.28

Abstract

The goal of this study is analysing a box office success of The Handmaiden in terms of modified space-time and character. The movie which has original novel induces desire of watching by decreasing property of experience good of movie based narrative of novel. Contrary to novel that is set in Victorian age, the movie changed contents that make a character who realizes masculine of colonialism and women oppressed by man escape through transcending class by adopting period of Japanese occupation. It hereby decreases negative effect by substituting growth and solidarity of women for the element of homosexuality. Also the gender discussion about crimes against female when the movie was running increases factor of sympathy of characters and accord with subject of the movie. Beside that, The reasons of success are detector, star system of actor, effective public marketing of movie trailer and selection of movie won the award for best picture at a film festival.. Movie through adapting novel enhances ability of various creation and blow up appreciation of spectator. The differentiation of adapted hit movie is that the altered content is creative, has subject that corresponding with universal awareness transcending space-time and expresses property of media effectively.

본 연구는 영화 <아가씨>에서 변형된 시공간과 캐릭터를 통해 흥행 요인을 분석하고자 한다. 원작 소설이 있는 영화는 소설의 내러티브를 기초로 영화의 경험재적 특성을 감소시켜 관람 욕구를 유도한다. 본 영화는 소설의 배경인 빅토리아 시대와 다른 일제강점기를 선택하여 식민주의 남성성의 특징을 구현하는 캐릭터를 만들고, 남성에게 억압받는 여성들이 계급성을 초월하여 탈주하는 내용으로 변형하였다. 이를 통해 원작소설의 동성애 요소가 여성의 성장과 연대로 치환되어 부정적 요소를 감소시켰다. 또한 영화 개봉 시기 발생한 여성 대상 범죄의 젠더 담론은 캐릭터들의 공감 요소를 증대시키고 영화의 주제와 부합하였다. 그외 감독과 배우의 스타시스템과 영화 예고편의 효과적 공개 마케팅, 영화제 진출작 선정을 흥행 요인으로 볼 수 있다. 영화는 소설의 각색을 통해 다원적인 창작 역량을 증대하고 관객의 공감 요인을 확대한다. 흥행하는 각색 영화의 차별성은 변형된 내용이 창의적이면서도 시공간을 초월하는 보편적 인식과 상응할 수 있는 주제를 내포하고 매체적 특성을 효과적으로 표현하는 데 있다.

Keywords

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