A Study about Improvement of Web-based Diagnosis-Supplement System Interface for basic academic competencies based on Affordance Theory

어포던스 이론에 근거한 기초학력 진단-보정 시스템의 사용자 인터페이스 개선 연구

  • Received : 2017.09.13
  • Accepted : 2017.11.16
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The purpose of this study was to identify affordance usability problems and to improve an interface on the Web-based Diagnosis-Supplement system from learner's perspective in order to promote to be utilized as an user-friendly system. To address those goals, user testings with 6 students from 4th grade of the primary school and 3rd grade of the middle school were conducted and the firstly improved prototypes were suggested. Then, the suggested prototypes were reviewed by experts and finalized. This study has an implication on the methodology of the usability study by evaluating the system through the Hartson's 3 affordance theory. In addition, it contributes to improving pedagogical effects by the fixing serious affordance usability problems related to main tasks of the system such as the test questions and score visualization and matching between system and real world.

본 연구의 목적은 기초학력 진단-보정 시스템을 사용자 친화적인 시스템으로 활용 보급될 수 있도록 학생의 관점에서 어포던스(행동유도성)의 문제점을 파악하고 이를 개선하는데 있다. 이를 위해 본 시스템을 사용하는 초등학교 4학년~중학교 3학년 총 6명을 대상으로 사용자 테스팅을 수행하여 Hartson의 3가지 어포던스 관점에서 사용성 문제점을 살펴보고, 개선된 프로토타입을 도출하였다. 또한, 휴리스틱 평가를 통해 개선안을 평가해 봄으로써 최종 프로토타입을 제안하였다. 본 연구는 교육 시스템의 사용성 개선을 위해 3가지 어포던스 관점에서 평가를 수행함으로써 사용성 문제점을 개선하는 방법에 대한 시사점을 제공하였다는데 의의가 있다. 시험 문제 제시 방법, 시험 점수 등 시스템의 주요 과업과 연결된 심각한 사용성 문제로 어포던스의 개선을 통해 오프라인(실세계)과 동일한 환경에서 시험이 시행될 수 있도록 함으로써 교육적 효과를 높일 수 있도록 기여하였다는데 본 연구의 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 온라인 기초학력 향상 지원 체제 현황 분석 및 발전 방안 수립을 위한 연구. 한국교육학술정보원. 연구보고 KR 2014-6
  2. 한국학술정보원(2017). 2017년도 기초학력진단 보정 시스템 사용자 매뉴얼
  3. 송해덕, 박형주 (2009). 어포던스 관점에서 디지털 교과서 사용편의성에 영향을 미치는 요인분석 연구. 교육공학연구, 25(3), 135-155.
  4. McGrenere, H. & Ho, W. (2000). Affordance: Clarifying and evolving a concept. Accepted for publication in the Proceedings of Graphics Interface 2000, Montreal.
  5. Raudaskoski, S. (2003). The affordance of mobile applications. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.106.1931&rep=rep1&type=pdf
  6. Hartson, H. R. (2003). Cognitive, physical, sensory, and functional affordances in interaction design. Behaviour &Information Technology, 22(5), 315-338 https://doi.org/10.1080/01449290310001592587
  7. 황윤자, 성은모 (2016). HCI 관점에서 어포던스 이론에 근거한 디지털교과서 사용자 인터페이스 개선 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 19(2), 61-71.
  8. 고호경 (2016). 스마트 기기 활용 시니어 수학 앱을 개발을 위한 어포던스 설계 전략. 韓國數學敎育學會誌, 30(1), 85-997.
  9. 황윤자, 안리미 (2014). 박물관 교육 모바일 애플리케이션 개선을 위한 어포던스 이론 적용 인터페이스 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 17(5), 25-34.
  10. Hammond, M. (2010). What is an affordance and can it help us understand the use of ICT in education?. Education and Information Technologies, 15(3), 205-217. https://doi.org/10.1007/s10639-009-9106-z
  11. Sheridan, J. G., & Kortuem, G. (2006). Affordance-based design of physical interfaces for ubiquitous environments. UCS'06 Proceedings of the Third international conference on Ubiquitous Computing Systems, Seoul. doi:10.1007/11890348_15
  12. 류지헌, 김민정 (역) (2005). 모바일 HCI를 위한 연구방법론. Love, S의 Understanding mobile human-computer interaction, 서울: 학지사.
  13. Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2015) Interaction Design: beyong human-computer interaction, 4th Edition. USA, NJ: John Wiley & Sons.
  14. 황윤자, 김성미 (2014). 교육적 어포던스 증진을 위한 사용자 중심 설계 스마트 포트폴리오 프로토타입 개발 . 학습과학연구, 8(3). 87-109.
  15. 전라북도교육청(2017). 전라북도 기초학력잔단-보정 시스템. Retrieved from https://basic.jbedu.kr/pt/index.do
  16. Nielsen, J.(1995). 10 Usability Heuristics for User Interface Design, Nielsen Norman Group, https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/
  17. Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  18. Nielsen, J. (2000). Why You Only Need to Test with 5 Users, Nielsen Norman Group, http://www.nngroup.com/articles/why-youonly-need-to-test-with-5-users/
  19. 경수진, 김한성(2016). 웹기반 기초학력 진단-보정 시스템의 개선 방안 도출. 정보교육학회논문지, 20(5) 487-498. https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.5.487