A Study on the Development of Coding Education Program based on Arduino

아두이노 기반 코딩 교육 프로그램 개발 연구

  • Received : 2017.10.10
  • Accepted : 2017.11.17
  • Published : 2017.12.31

Abstract

The purpose of this study is to enhance the creative activity of youth through coding programs on the subject of Arduino. In order to achieve the purpose of the research, it studies the development of coding education based on Arduino, which is cheaper and generally available for universal use. In addition, in order to verify the program, it applies to the 12 schools in Gwangju Jeonnam and produces the improvements. The results of the study are as follows : first, the coding education program centered on Arduino was developed from a fusion perspective through a procedural model(plan - design - action - evaluation - improvement) and applied to a pilot class. Second, the effectiveness of the student satisfaction survey and the interviews of teachers were analyzed. Third, the improvement of the coding education program is accepted and applied to the next program.

본 연구의 목적은 아두이노를 주제로 코딩교육 프로그램을 통하여 청소년의 창의적 활동을 제고하기 위한 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여, 재료비가 저렴하고 관련 소스가 범용적으로 이용할 수 있는 아두이노를 바탕으로 코딩교육 프로그램의 개발을 연구한다. 그리고 해당 내용을 검증하기 위하여 광주 전남 소재의 12개 학교에 적용하여 개선점을 도출하였다. 해당 연구 결과는 첫째, 아두이노를 주제로 한 코딩 교육 프로그램은 절차적 모형(계획-설계-실행-평가-개선)을 통하여 개발하여 시범 수업에 적용하였다. 둘째, 학생들의 만족도 조사와 담당교사의 인터뷰를 통하여 효용성을 분석하였다. 셋째, 교육 프로그램 진행 이후 개선점을 수용하여 다음번의 코딩 교육 프로그램에 적용하였다.

Keywords

References

  1. 송미영, 임해미, 최혁준, 박혜영, 손수경, "OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2012 결과보고서," 한국교육과정평가원 연구보고 RRE-2013-6-1, 3쪽, 2013
  2. 교육부, "소프트웨어 교육 운영 지침," 1쪽, 2015
  3. 김진연, 허혜연, 김영민, 김기수, "중.고등학교 기술 교과의 소프트웨어교육에 대한 기술교사의 인식 및 교육요구도 분석," 한국기술교육학회지, 제15권, 제3호, 64쪽, 2015
  4. 김진수, STEAM 교육론, 양서원, 45쪽, 2015
  5. 류정섭. "자유학기제란 무엇인가?," 한국가정과교육학회 학술대회, 9-19쪽, 2013
  6. 교육부, "중학교 자유학기제 시행 계획(시안)," 2015
  7. 김은정, "자유학기제 도입에 따른기술.가정 교과통합 진로교육 운용 방안- 가정 교과 영역을 중심으로," 한국가정과교육학회지, 제25권, 제3호, 105-121쪽, 2013
  8. 손경호, 손원성, "아두이노를 활용한 프로그래밍 교육방안", 교육논총, 제34권, 제3호, 159-179쪽, 2014
  9. 미래창조과학부, 한국과학창의재단, "제1회 초중등 SW 교육 성과발표회 발표자료," 199-220쪽, 2014
  10. 심세용, 김진옥, 김진수, "중학생의 기술적 문제해결능력 향상을 위한 아두이노 활용 STEAM 교육 프로그램 개발," 한국기술교육학회지, 제16권, 제1호, 81쪽, 2016