An Analysis on the Contents of Fraction in CA-CCSSM and its Textbook

미국 캘리포니아 주의 CA-CCSSM과 그에 따른 교과서에 제시된 분수 개념에 관한 내용 분석

  • Received : 2017.10.12
  • Accepted : 2017.11.20
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The purpose of analysis of foreign curriculums and textbooks is to aimed to get the implications for the revision of curriculum, publishment of textbooks and teaching mathematics. In this study, Common Core State Standards and its textbooks was analyzed. The U. S. doesn't have the national mathematics curriculum. So, it can be happen some problems: students' lower mathematical achievement, assessment policy, decision of teaching contents, etc. In 2010, Common Core State Standards was developed by states. Furthermore, The California Department of Education reshaped standards: CA-CCSSM. This study analyzed the contents of fraction in CA-CCSSM and its textbooks. Fraction has many concepts and methods and models in teaching process. This study analyzed the equal parts, introducing fraction concept, the types of fraction, equivalent fractions, comparison of fractions. The conclusions are as follows; The equal parts are the important concept of fraction and introduced in geometry area before teaching of fraction. CA-CCSSM aims to understand a fraction as a number on the number line and represent fractions on a number line diagram. There are some similarity and difference in mixed number, fractions as a division and ratio, equivalent fractions and comparison of fractions between Korean curriculum and textbooks and CA-CCSSM.

여러 나라의 교육과정이나 교과서를 비교 분석하는 것은 그 나라 교육 관점과 방향을 파악하여 우리나라 교육과정 개정이나 교과서 집필 및 학생들의 수학 능력 향상을 위한 시사점을 도출하기 위한 것이다. 미국의 경우에 국가 수준의 교육과정을 운영하지 않지만, 2010년에 여러 주들이 주축이 되어 개발한 CCSSM이 주별로 채택되어졌고, 이에 따른 교과서가 개발 보급되고 있다. 이에 본 연구에서는 CCSSM에 적극적인 반응을 보이며 주의 관점을 반영한 캘리포니아 주의 CA-CCSSM과 이에 따른 교과서에 제시된 분수 관련 내용을 분석하였다. 분석에서는 분수 개념과 관련된 주제를 등분할, 분수 개념, 가분수와 대분수, 몫으로서 분수와 비로서 분수, 동치분수, 크기 비교 등으로 나누어 분석하였다. 분석 결과, 분수 개념 도입 전에 기하 영역에서 등분할을 다루거나, 수직선 위의 수로 분수를 도입하여 분수에 대한 수감각과 양감을 기르게 하는 특징이 있었다. 또한 대분수, 동치분수, 여러 가지 분수의 정의 방식, 도입 시기, 방법 등에서도 우리나라와 차이가 있었다.

Keywords

References

  1. 강홍재 (2016). 미국 캘리포니아 주의 수학과 교육과정 고찰-초등학교 도형 영역을 중심으로-. 한국초등수학교육학회지, 20(2), 239-257.
  2. 교육부 (2014a). 수학 3-2. (주)천재교육.
  3. 교육부 (2014b). 수학 5-1. (주)천재교육.
  4. 교육부 (2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호[별책 8].. 교육부.
  5. 교육부 (2015b). 수학 3-1. (주)천재교육.
  6. 교육부 (2016). 수학 5-2. (주)천재교육.
  7. 김성준, 김수환, 신준식, 이대현, 이종영, 임문규, 정은실, 최창우 (2013). 초등학교 수학과 교재연구와 지도법. 동명사.
  8. 김영옥, 최성웅, 이승미 (2010). 미국 Common Core State Standards for Mathematics 소개. 수학교육학 논총 제38집, 27-36.
  9. 김지원, 박교식, 이정은 (2014). 2011 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국 CCSSM 비교.분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 279-295.
  10. 박경미 (2010). '학년군'과 '수학적 과정'을 중심으로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교.분석. 학교수학, 12(4), 667-686.
  11. 서동엽 (2005). 분수의 역사발생적 지도 방안. 수학교육학연구, 15(3), 233-249.
  12. 소성숙 (2003). 초등학교 학생들의 분수감각에 대한 실태 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 안지영, 전영주, 윤마병, 이종학 (2014). 한국의 2009 개정 수학과 교육과정과 미국의 수학과 교육과정 규준 CCSSM의 비교.분석. 한국학교수학논문집, 17(4), 437-464.
  14. 이광호 (2010). Common Core State Standards for Mathematics 소개. 수학교육학 논총 제 38집, 717-726.
  15. 이대현 (2013). 초등 수학과 교육과정과 교재연구. 동명사.
  16. 이대현 (2016). 대분수와 가분수의 상호 변환에 관한 교과서 내용 분석. 초등수학교육, 19(4), 177-191.
  17. 이지영, 방정숙 (2014). 분수의 다양한 의미에서 단위에 대한 초등학교 6학년 학생들의 이해 실태 조사. 수학교육학연구, 24(1), 83-102.
  18. 장혜원 (2012). 미국의 수학교육과정 규준 CCSSM의 수학적 실천에 대한 고찰. 수학교육학연구, 22(4), 557-580.
  19. 정은실 (2009). 싱가포르와 우리나라 교과서의 비교 분석을 통한 분수 개념 지도 방안 탐색. 수학교육학연구, 19(1), 25-43.
  20. 조지민, 김수진, 이상하, 김미영, 옥현진, 임해미, 박연복, 이민희, 한희진, 손수경 (2011). 2011년 국제 학업성취도 평가 연구(PISA/TIMSS): PISA 2012 예비검사 시행보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE-2011-4-2.
  21. 조형미 (2015). 한국, 대만, 중국의 초등학교 수학교과서에 나타난 분수 개념 지도 방법. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  22. 최근배 (2015). 한국과 미국(Harcourt Math)의 초등 수학 교과서 비교 분석: 분수와 소수의 도입과 연산을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 19(1), 17-37.
  23. 최민아 (2014). 분수 지도에 대한 한국과 중국의 초등학교 수학 교과서 비교 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  24. Baroody, A. J., & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematics power: an investigative approach to K-8 mathematics instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  25. Bell, M., Isaacs, A., Bell, J., McBride, J., Bretzlauf, J., Moran, C. G., Dillard, A., Pitvorec, K., Hartfield, R., & Saecker, P. (2012). Everyday mathematics-common core state standards edition, The university of Chicago school mathematics project, Student Math Journal Grade 2 Volume 1-. IL: The McGraw-Hill Companies, lnc.
  26. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012a). enVision MATH grade 3 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  27. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012b). enVision MATH grade 4 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  28. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012c). enVision MATH grade 5 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  29. Charles, R., Illingworth, M., McNemar, B., Mills, D., Ramirez, A., & Reeves, A. (2011). Mathematics-common core, teacher's edition-. NJ: Pearson Education, lnc.
  30. Common Core State Standards Initiative (2010). Common ccre state standards for mathematics. Common Core State Standards Initiative.
  31. Empson, S. B., & Levi, L. (2011). Extending children's mathematics-fraction and decimals-. Portsmouth, NH: Heinemann.
  32. McGraw-Hill (2012). McGraw-Hill's math, grade 3. IL: The McGraw-Hill Companies, lnc.
  33. McGraw-Hill (2013a). My math 1, vol 2. IL: The McGraw-Hill Companies, lnc.
  34. McGraw-Hill (2013b). My math 2, vol 2. IL: The McGraw-Hill Companies, lnc.
  35. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  36. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  37. Teuscher, D., Reys, B., Dingman, S., & Thomas, A. (2014). Transitioning to common mathematics standards: Computational fluency in the K-5 curriculum. In K. Karp & A. R. McDuffie(Eds.), Using Research to improve instruction(pp. 3-12). Reston, VA:The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  38. The California Department of Education (2013). California common core state standards-mathematics. The California Department of Education.
  39. The California Department of Education (2015). Mathematics framework for California public schools-kindergarten through grade Twelve-. The California Department of Education.