A Comparative Analysis of domestic universities curriculum based on overseas higher Informatics standard curriculum

해외 고등정보 표준교육과정 기반의 국내 대학 교육과정 비교분석

  • 우호성 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2016.12.07
  • Accepted : 2017.01.26
  • Published : 2017.01.30

Abstract

The United States (CS2013) and Japan (J07-CS) constitute a standard informatics curriculum that reflects a changing society at the level of higher education. This study analyzed the change of standard curriculum in the United States in order to provide implications for the standard composition of higher education curriculum in Korea. The subjects were composed based on the analysis of current status of university curriculum and content knowledge in Korea. As a result of the research, the Informatics curriculum in the United States has evolved into a curriculum reflecting the changing computing environment. The information curriculum of domestic colleges included only 52% of the knowledge area of CS2013. The purpose of this study is to provide an example of the composition of subjects based on the curriculum composition policy of Japan and to provide a basis for the curriculum composition without the standard informatics education course of the college in korea.

미국(CS2013)과 일본(J07-CS)은 고등교육의 수준에서 변화하는 사회를 반영하는 표준 정보교육과정을 구성하고 있다. 본 연구는 한국의 고등 정보교육과정 표준 구성에 대한 시사점을 제공하기 위해 미국의 표준교육과정 변화를 분석하고, 한국의 대학 교육과정 구성 현황 분석 및 내용 지식에 근거하여 과목을 구성하였다. 연구 진행 결과 미국의 고등 정보교육과정은 변화하는 컴퓨팅 환경을 반영하는 교육과정으로 진화하고 있었다. 국내 대학의 정보교육과정은 CS2013의 지식영역을 52% 정도만 포함하고 있었다. 본 연구는 일본의 교육과정 과목 구성방침에 근거하여 과목 구성의 예를 제시하였으며, 대학의 표준 정보 교육과정이 없는 상황에서 교육과정 구성을 위한 단초를 제공했다는 점에 의의를 두고 있다.

Keywords

References

  1. 김자미, 이원규(2014), 통합에서 독립으로, 이스라엘 컴퓨터과학 교과의 진화. 한국컴퓨터교육학회, 17(4), 33-44.
  2. Iris Zur Bargury, Bruria Haberman, Avi Cohen, Orna Muller, Doron Zohar, Dalit Levy, Reuven Hotoveli(2012). "Implementing a new Computer Science Curriculum for middle school in Israel," 2012 Frontiers in Education Conference Proceedings, pp.1-6.
  3. Gal-Ezer, J. and Harel, D. (1999) Curriculum for a high school computer science curriculum. Computer Science Education 9(2), pp. 114-147. https://doi.org/10.1076/csed.9.2.114.3807
  4. 문부과학성(2010), 교육의 정보화에 관한 수첩에 대해 출처 : http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/zyouhou/1259413.htm
  5. 文部科学省(2008), 中学校学習指導要領案
  6. 文部科学省(2009), 高等学校学習指導要領
  7. 文部科学省(2008), 小学校学習指導要領案
  8. 김자미, 이원규(2014), 영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점. 한국컴퓨터교육학회, 17(3), 53-62
  9. DfE.(2013), National Curriculum in England : frame work for key stage 1 to 4, (www.education.gov.uk)
  10. 김자미, 이원규(2016). CSTA 2003과 2011 비교를 통한 한국의 정보교육과정 표준에 대한 시사점. 한국컴퓨터교육학회, 19(1), 41-51.
  11. The ACM K-12 Task force Curriculum Committee.(2003). A Model Curriculum for K-12 Computer Science. CSTA
  12. The CSTA Standard Task force.(2011). CSTA K-12 Computer science standards. CSTA.
  13. K-12 Computer Science Framework Steering Committee(2016), K-12 Computer Science Framework,
  14. 교육부 제 2015-74호 [별책1]. 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부.
  15. 유병건, 김자미, 이원규(2015), 2015 개정 교육과정의 컴퓨팅 시스템 단원의 집필에 대한 시사점. 한국컴퓨터교육학회, 19(2), 31-40
  16. 김자미, 이원규(2014), 브루너의 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰, 한국컴퓨터교육학회, 17(6), 59-69
  17. http://www.abet.org/about-abet/governance/accreditation-commissions/computing-accreditation-commission/
  18. The Joint Task Force on Computing Curricula Association for Computing Machinery (ACM) IEEE Computer Society (2013), Computer Science Curricula 2013.
  19. Association for Computing Machinery, IEEE Computer Society (2008), Computer science curriculum 2008: An interim revision of CS 2001,
  20. The Joint Task Force on Computing Curricula, IEEE Computer Society (2001), Association for Computing Machinery, Computing curricula 2001 computer science.
  21. MARK STAMP(2011), Information Security. Wiley
  22. 정보처리학회 정보교육 위원회 J07 프로젝트 연락 위원회 (2008). 정보전문학과의 표준교육과정 J07 최종보고, 정보처리학회 제70회 전국대회 심포지움. http://www.ipsj.or.jp/12kyoiku/taikai70sympo/index.html
  23. 정보처리학회 정보교육 위원회 J07 프로젝트 연락 위원회 (2007), 정보전문학과의 표준교육과정 J07(중간보고) - 지식체계(BOK, Body of Knowledge) 중간보고). http://www.ipsj.or.jp/12kyoiku/J07/J07index.html
  24. Joint Task Force for Computing Curricula. (2005). Computing curricula 2005: The overview report. ACM, AIS and IEEE-CS. (http://www.acm.org/education/curric_vols/CC2005-March06Final.pdf)
  25. ACM/AIS/AITP Joint Task Force on Information Systems Curricula. (2002). IS2002 Model Curriculum and Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Systems, Association for Computing Machinery, Association for Information Systems, and Association for Information Technology Professionals. (http://www.acm.org/education/curricula.html or http://www.computer.org/curriculum)
  26. IEEE/ACM Joint Task Force on Computing Curricula. (2004). Software Engineering 2004, Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Software Engineering, IEEE Computer Society Press and ACM Press. (http://www.computer.org/curriculum or.http://www.acm.org/education/curricula.html)
  27. IEEE/ACM Joint Task Force on Computing Curricula. (2004). Computer Engineering 2004. Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Computer Engineering. IEEE ComputerSociety Press and ACM Press. (http://www.computer.org/curriculum or http://www.acm.org/education/curricula.html)
  28. The ACM SIGITE Task Force on IT Curriculum. (2005). Information Technology 2005, Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Technology, IEEE Computer Society Press and ACM Press. (http://www.acm.org/education/curric_vols/IT_October_2005.pdf ).
  29. 文部科学省(2008), 一般情報処理教育の知識体系
  30. 文部科学省(2009), 부전공으로서 정보분야의 지식체계와 핵심
  31. 이영준, 최정원 (2014). 대학 컴퓨터과학 교육 과정 개선을 위한 CS2013 분석. 한국컴퓨터정보학회지. 22(2), 35-40.
  32. Xusheng Wang, James C. McKim (2013). The opportunities and challenges to teach web programming in computer science curriculum CS2013. Journal of Computing Sciences in Colleges. 29(2). 67-78.
  33. J. D. Brown(1994). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. Heinle ELT