DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Jazz Piano Techniques about Improvisation

재즈 피아노의 즉흥연주 기법 연구

  • Received : 2016.12.09
  • Accepted : 2017.02.03
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The 1900s in New Orleans, the harbor city, was indeed an era of confusion because there were various ethnic groups and races. Songs that had been sung by slaves taken from Africa, Black spiritual music, blues, British folk songs, French folk music, ballet music, Spanish dance music, and the march of military bands were mixed with Rag Time to achieve diversity. This developed the beginning of jazz. While swing jazz was most popular and loved by the public during the 20th century, the bebop preferred the small scale organization of musical instruments and developed as a form of jazz featuring the impromptu musical performances. Later, cool jazz, a new style involving the fast and complicated code progress, emerged with free jazz, which features the fundamental rupture from the tradition of the jazz. Miles Davis, who introduced the rock beat in jazz, started fusion jazz. Although jazz has been named differently depending on the era, the main attraction of jazz lies on improvisation. In other words, despite a small changes in code progress and rhythm, the most important thing the player considers is improvisation. Some famous players who lived in the same era followed the whole atmosphere but each had their own style. So, even when they did play the same song, they revealed their style in solo parts despite the same head.

1900년대 항구도시인 뉴올리언즈에는 다양한 민족과 인종들이 뒤섞여 대혼란을 이루고 있는 시기였다. 아프리카에서 끌려온 흑인노예들이 불렀던 노동요, 영가, 블루스와 영국 민요, 프랑스의 민속음악과 발레음악, 스페인의 춤곡, 군악대의 행진곡 등이 크레올의 래그타임(Rag Time)등과 뒤섞여 문화적인 다양성을 가지게 되었고 이러한 상황이 초기의 재즈로 발전하는 계기가 되었다. 20세기 역사상 가장 대중적이고 대중들의 사랑을 많이 받았던 스윙 재즈, 즉 비밥은 빅 밴드의 편곡 위주로 연주되던 스윙 재즈와는 달리 소규모 악기편성을 선호하였고 '즉흥연주'가 전면으로 나서게 된 재즈의 변형된 형태로 발전하게 되었다. 비밥의 빠르고 복잡한 코드진행에 반기를 들고 새로운 스타일을 개척한 쿨 재즈를 비롯해 20년 전의 비밥보다 훨씬 더 강도 높게 재즈의 전통으로 부터 근본적인 단절을 꾀한 양식으로 받아들여진 프리 재즈가 탄생하게 된다. 재즈의 역사의 중심에 있었던 마일스 데이비스가 재즈에 록(Rock) 비트를 도입하면서 시작된 퓨전 재즈 등으로 발전되었다. 이렇게 시대별로 각기 다른 이름으로 발전해온 재즈의 매력은 '즉흥연주'에 있다고 볼 수 있다. 시대별로 코드 진행과 스케일, 리듬 등에 약간의 스타일적인 변화가 있었지만 결국 21세기를 살고 있는 지금의 연주자들도 재즈의 연주에서 제일 중요하게 생각하는 것은 다름 아닌 '즉흥연주'이다. 같은 시대에 살면서 음악활동을 했던 유명 연주자들도 그 시대의 전체적인 분위기를 따라 가면서 각기 다른 자신만의 연주 스타일을 가지고 있었다. 그렇기 때문에 똑같은 곡을 연주해도 헤드는 비슷하게 연주 하지만 솔로 부분에서는 각기 다른 자기만의 즉흥연주 스타일을 표현하게 되는 것이다.

Keywords

References

  1. Barrie Nittles, "Harmony", Berklee College Of Music, 1992.
  2. Brent edstrom, "Jazz Piano Solos Duke Ellington", Hal-Leonard, 2009.
  3. Oscar Peterson, "Oscar Peterson Plays Broadway", Hal-Leonard, 2006.
  4. Mark Levine, "The Jazz Piano Book", Sher Music, 1989.
  5. Rob Mullins, "Jazz Piano Voicings", Hal-Leonard, 2004.
  6. Daniel A. Ricigliao, "Jazz Harmony", Se Kwang Music, 1989
  7. Publishing Corporation, "Jazz Piano Technique", Hal Leonard, 2013.
  8. Philipp Moehrke, "Jazz Piano - Improvisation Concepts", A.M.A Verlag, 2009.
  9. Mi Sagong, "A Study of Jazz Piano Techniques about Improvisation- Autumn Leaves", KAIS the Autumn Conference, 2015.
  10. Mi Sagong, "A Study of Jazz Piano Techniques about Improvisation - Autumn Leaves - Eddi Higgins", KAIS the Spring Conference, 2016.