DOI QR코드

DOI QR Code

A Research on Effects of the Satisfaction and Revisiting Intension by Image of Tourist Destination: Focus on Chinese Tourist of Seongsan Sunrise Peak

외국인 관광객의 관광지 이미지가 만족도와 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구: 성산일출봉 방문 중국인 관광객을 중심으로

  • 임화순 (제주대학교 경상대학 관광개발학과) ;
  • 남윤섭 (제주발전연구원 지역균형발전지원센터)
  • Received : 2016.10.20
  • Accepted : 2016.11.25
  • Published : 2017.02.28

Abstract

In this study, we investigated the image of tourist destination for foreign tourists impact on tourist satisfaction and revisiting intension. Among foreign tourists it was surveyed, which account for a large number of Chinese tourists. And Seongsan Sunrise Peak is a major tourist destination of Jeju Special Self-Governing Province was selected as a study destination. Results showed that the tourist destination image on only some elements affect tourist satisfaction. Also, tourist destination image showed only some of the elements on the impact on tourist revisit intension. Tourist destinations' satisfaction appeared to affect revisit intension. As a result, Seongsan Sunrise Peak is among the cognitive image showed two important factors, environmental factors and charmming factors. And You can learn from emotional images on the interest factor, the comfort factor, the pleasant factor is satisfied.

본 연구에서는 외국인 관광객의 관광지 이미지가 만족과 재방문의도에 미치는 영향에 대해 조사하였다. 방한 외국인 관광객 중 많은 수를 차지하고 있는 중국인 관광객을 대상으로 조사하였고, 제주특별자치도의 관광지 중 대표적인 성산일출봉을 대상지로 선정하여 조사하였다. 조사 결과 관광지 이미지 중 일부 요소만이 관광 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 관광지 이미지가 재방문 의도에도 일부 요소만이 영향을 미치는 것으로 나타났고, 관광지 만족은 재방문의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인지적 이미지에서는 성산일출봉의 환경요인과 매력요인이 가장 중요한 요인으로 파악되었고, 정서적 이미지에서는 흥미요인, 안락요인, 쾌적요인이 만족에 영향을 주는 중요 요인으로 나타났다.

Keywords

References

  1. http://blog.president.go.kr/220739027638
  2. 문화체육관광부, 외래관광객 실태조사, 2015.
  3. 이제용, 이광옥, "문화관광축제의 서비스품질이 이용객의 만족과 재방문에 미치는 영향: 2013 천안흥타령 춤 축제를 대상으로," 한국콘텐츠학회지, 제15권, 제1호, pp.482-494, 2015.
  4. 이재만, 지진호, "지역축제이미지가 관광객의 만족과 재방문의사에 의해 미치는 영향: 영양 반딧불이 축제를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제12호, pp.424-432, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.12.424
  5. 제주특별자치도, 제주특별자치도 방문관광객 실태조사, 2015.
  6. http://endic.naver.com/
  7. 김병국, 박석희, "관광지 이미지의 형성에 관한 연구: 인지적.정서적 이미지를 중심으로," 관광학연구, 제25권, 제1호, pp.271-290, 2001.
  8. 이후석, 이승곤, 오민재, "드라마 촬영지 관광객의 관광동기와 이미지간 관련성 연구: 대장금, 해신, 불멸의 이순신 촬영지 관광객을 사례로," 한국관광학회, 제31권, 제1호, pp.271-293, 2006.
  9. 이익수, "지각된 관광지 이미지가 태도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제2호, pp.423-431, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.2.423
  10. J. D. Hunt, "Image as a factor in tourism development," Journal of Travel Research, Vol.13, pp.1-7, 1975.
  11. S. Baloglu and K. W. McCleary, "A model of destination image formation," Annals of Tourism Research, Vol.26, No.4, pp.868-897, 1999. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4
  12. 장호성, 관광지 방문후 이미지가 태도와 구전의도에 미치는 영향, 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  13. 이주호, 장소이미지, 체험가치, 그리고 재방문의도 관계연구, 강원대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  14. 이태희, "한국 관광지 이미지 측정척도의 개발," 관광학연구, 제20권, 제2호, pp.80-95, 1997.
  15. 김용상, "국가이미지에 대한 이론적 고찰," 한국전통상학연구, 제13권, 제2호, pp.215-252, 1999.
  16. A. Pizam, "Tourism impacts: the social costs tothe destination community as perceived by its residents," Journal of Travel Research, Vol.16, No.4, pp.8-12, 1978. https://doi.org/10.1177/004728757801600402
  17. G. Dann, "Anomie, ego-enhancement and tourism," Annals of Tourism Research, Vol.4, pp.184-194, 1977. https://doi.org/10.1016/0160-7383(77)90037-8
  18. G. Dann, "Tourist motivation- an appraisal," Annals of Tourism Research, Vol.8, No.2, pp.187-219, 1981. https://doi.org/10.1016/0160-7383(81)90082-7
  19. J. W. Lounsbury and J. R. Polik, "Leisure needs and vacation satisfaction," Leisure Sciences, Vol.14, No.2, pp.105-119, 1992. https://doi.org/10.1080/01490409209513161
  20. S. Shoemaker and R. C. Lewis, "Customer loyalty: The future of hospitality marketing," Hospitality Management, Vol.18, pp.345-370, 1999. https://doi.org/10.1016/S0278-4319(99)00042-0
  21. R. L. Oliver, "A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions," Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, pp.460-469, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499
  22. A. C. Darnell and P. S. Johnson, "Repeat visits to attractions: A preliminary economic Analysis," Tourism Management, Vol.22, pp.119-126, 2001. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(00)00036-4
  23. R. J. Gitelson and J. L. Crompton, "Insights into the repeat vacation phenomenon," Annals of tourism Research, Vol.11, No.2, pp.199-217, 1984. https://doi.org/10.1016/0160-7383(84)90070-7
  24. 이후석, 오민재, "문화유산에 대한 관광이미지가 만족에 미치는 영향 연구: 남한산성과 수원화성 방문객을 대상으로," 관광연구저널, 제20권, 제1호, pp.1-15, 2006.
  25. 황형구, 관광목적지의 인지된 노블티가 재방문에 미치는 영향:관광농원을 중심으로, 경기대학교 관광전문대학원, 박사학위논문, 2009.
  26. 홍철유, 골프장 서비스품질이 브랜드자산과 고객만족 및 재방문의사에 미치는 영향에 관한 연구 : 한국과 일본의 비교를 중심으로, 목원대학교대학원, 박사학위논문, 2011.
  27. 박호표, "관광객의 관광욕구가 관광만족에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회지, 제13권, 제8호, pp.443-449, 2013.
  28. A. J. Haahti, "Finalnd's Competitive Position as a Destination," Annals of Tourism Research, Vol.13, pp.11-35, 1986. https://doi.org/10.1016/0160-7383(86)90055-1
  29. W. C. Gartner, "Tourism Image : Attribute Measurement of State Tourism Products using Multidimensional Scale Techniques," Journal of Travel Research, Vol.28, pp.16-20, 1989. https://doi.org/10.1177/004728758902800205
  30. C. M. Echtner and J. R. B. Ritchie, "The meaning and measurement of destination image," Journal of Travel Studies, Vol.2, No.2, pp.2-12, 1991.
  31. C. A. O'Reilly, III., "Corporations, culture, and commitment: Motivation and social control in organizations," California Management Review, Vol.31, No.4, pp.9-25, 1989.
  32. J. D. Fridgen, Dimensions of tourism. Educational Institute, American Hotel & Motel Association, 1991.
  33. 오지은, "재래시장의 의류쇼핑 만족도, 국가이미지, 재방문의도 간의 영향관계 연구: 동대문시장을 방문한 외국인 쇼핑관광객의 평가를 중심으로," 관광연구저널, 제24권, 제2호, pp.57-70, 2010.
  34. 조영대, 변경숙, "한국에 대한 국가이미지와 한식당 이미지, 고객만족, 재방문의사의 관계에 대한 연구," 관광연구, 제29권, 제5호, pp.383-397, 2014.