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Analysis of Vision Statements in 6th Community Health Plan of Local Government in Korea

우리나라 시·군·구 지역보건의료계획의 비전(Vision) 문구 분석

  • Ahn, Chi-Young (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Kim, Hyun-Soo (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Kim, Won-bin (Department of Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Oh, Chang-hoon (Department of Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Hong, Jee-Young (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Kim, Eun-Young (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University) ;
  • Lee, Moo-Sik (Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Konyang University)
  • 안치영 (건양대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 김현수 (건양대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 김원빈 (건양대학교 의과대학) ;
  • 오창훈 (건양대학교 의과대학) ;
  • 홍지영 (건양대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 김은영 (건양대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 이무식 (건양대학교 의과대학 예방의학교실)
  • Received : 2016.09.13
  • Accepted : 2017.03.06
  • Published : 2017.04.01

Abstract

Objectives: In this study, we analyzed vision statements of the 6th community health plan of local government in Korea. Methods: We examined vision statements letters, missions and strategy plans, and long-term missions of 6th community health plans of 229 local government in Korea. We also analyzed the numbers of vision letters, sentence examination, word frequency, each vision statement with frequency analysis, chi-square test, and one-way ANOVA. Results: Among 229 local government, 172(75.1%) of local government had the number of letters (Korean) less than 17 of vision statements, and there were a significant differences according to type of community health centers (p<0.05). Figuration (37.1%) were the most used in an expression of vision statement sentence, and special characters (43.2%) were the most used language except Korean. The most commonly used words of vision statement in order of frequency were 'health', 'happiness', 'with', 'citizen', 'city', '100 years old' etc. Chungcheong provinces and Daejeon metropolitan city had a highest score in directionality on phrase evaluation, and there were a significant differences according to regional classes of local government (p<0.01). Gyeongsang provinces, Ulsan, Daegu, and Busan metropolitan cities had a highest score in future orientation and sharing possibilities on phrase evaluation, and there were a significant differences according to regional classes of local government (p<0.01). Conclusions: Vision is one of the most important component of community health plan. We need more detailed 'vision statement guideline' and the community health care centers of local government should effort to make more clear and complete their vision.

지역보건의료계획서에서 비전은 각 지역의 보건의료계획을 나타내는 핵심요소임에도 불구하고 작성방법에 대한 구체적인 지침이 부재하여 각 지역의 비전은 매우 다양하게 표현되어 있다. 이에 이 연구에서는 제6기 지역보건의료계획에서 제시한 비전 문구를 보건소 유형별, 권역별로 분석하였다. 전국 229개 지역의 제6기 지역보건의료계획서의 비전 문구와 이와 관련된 미션, 전략체계도, 중장기 추진과제 등을 대상으로 하였다. 지역을 권역별 4개, 읍 면 동 구성에 따른 보건소 유형을 4개로 분류하였고, 각 지역 비전의 글자 수, 문장 평가, 단어 빈도, 문구 평가를 빈도분석과 카이제곱검정, 일원배치분산분석을 이용하여 분석하였다. 비전의 글자 수가 17자 이하인 보건소가 172개소(75.1%)였고, 보건소 유형별로 유의한 차이가 있었다(p<0.05). 문구에 대한 수사표현에서 비유법(37.1%)이, 한글 외에 표현 언어 사용에서는 특수문자(43.2%)가 많았으며, 보건소 유형별로 유의한 차이가 있었다(p<0.01). 비전에 사용된 단어들은 '건강', '행복', '함께', '군민' 또는 '시민', '도시', '100세' 등이었다. 문구 평가 점수에서는 특 광역시 및 수도권에서 가장 높았으며, 보건소 유형 및 권역별로 유의한 차이를 보였다(p<0.05). 보건소 유형별로 과정 및 평가 영역, 공유가능성 등에서 유의한 차이가 있었다(p<0.01). 방향성은 충청권, 수도권 순으로 권역별로 유의한 차이가 있었으며(p<0.01), 미래지향성 및 공유가능성은 영남권이 가장 높아 권역별로 유의한 차이가 있었다(p<0.01). 비전은 지역보건의료계획에 가장 중요 요소 중 하나이다. 이 연구는 지역사회 특성별로 비전의 설정이 다름을 확인하였으며, 이러한 결과를 통하여 지역보건의료계획 등 보건소 비전 수립시 참고가 될 수 있는 기초적인 자료가 될 것으로 판단된다.

Keywords

References

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