DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship of the Empathy and Biomedical Ethics Awareness with University Student

대학생의 공감과 생명의료윤리의식의 연관성

  • 위지희 (오은영 소아청소년정신과 클리닉) ;
  • 장백희 (두원공과대학교 간호학과) ;
  • 임명호 (단국대학교 심리치료학과)
  • Received : 2016.12.16
  • Accepted : 2017.02.06
  • Published : 2017.04.28

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the level of biomedical ethics awareness, empathy among college students. The participants were 469 university students in South Korea. The average score for biomedical ethics awareness was $2.89{\pm}.21$ ; The average the scores of empathy was $2.41{\pm}.35$. Biomedical ethics awareness showed a positive correlation with empathy(r=.203, p<.001). Emotional empathy showed a significant effect on biomedical ethics awareness. And the empathic concern of emotional empathy showed a significant effect on right to life fetus, artificial abortion, artificial insemination, prenatal diagnosis of fetus, right to life of newborn, euthanasia, brain death of biomedical ethics awareness. The results of this study suggest that biomedical ethics education to the emotional empathy should need for general university students.

본 연구는 일반 대학생의 생명의료윤리의식과 공감능력의 정도를 평가하고 그 연관성을 살펴보고자 하였다. 연구대상은 지역대학생 469명이었다. 연구 결과로서 대학생의 생명윤리의식 정도는 2.89점이었고 그중 신생아 생명권과 태아의 생명권이 각각 3.32, 3.20점으로 가장 높았다. 대학생의 공감능력은 2.41로 중간 수준이었다. 생명의료윤리의식은 공감과 정적상관관계를 보였고, 생명윤리의 하위요인 중 태아의 생명권, 인공임신 중절, 인공 수정, 태아 진단, 신생아의 생명권이 인지적 공감 및 정서적 공감과 정적 상관관계를 나타내었다. 또한 공감 능력 중 정서적 공감이 생명윤리의식에 영향을 나타내었으며, 정서적 공감 중 공감적 관심 요인이 생명윤리의 하위 요인에서 태아의 생명권, 인공임신 중절, 인공수정, 태아진단, 신생아의 생명권, 안락사, 뇌사 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 향후 대학생들에서 공감과 관련된 생명윤리의식 교육이 필요할 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. 문시영, "생명윤리교육의 방향설정을 위한 하나의 자성적 제안," 생명윤리, 제10권, 제2호, pp.13-24, 2009.
  2. 전현숙, "간호대학생과 비간호대학생의 생명의료 윤리 의식," 기본간호학회지, 제18집, 제3호, pp.401-410, 2011.
  3. 임종식, "생명의료윤리학과 윤리 이론," 한국의료 윤리학회지, 제1권, 제1호, pp.1-8, 1998.
  4. 공병혜, "생명의료 윤리학과 간호," 중앙간호논문집, 제5권, 제1호, pp.79-88, 2001.
  5. D. Callahan, "Biomedical ethics: taking the next steps," Social Research, Vol.52, No.3, pp.647- 659, 1985.
  6. 김태훈, "공감에 관한 연구," 초등도덕교육, 제47 권, pp.1-27, 2015.
  7. Hoffman and L. Martin, Empathy and moral development : Implications for caring and justice, Cambridge University Press, 2001.
  8. 김홍일, "공감의 도덕교육적 함의-M.L. Hoffman 의 이론을 중심으로," 도덕교육학연구, 제7집, 1 호, 2006.
  9. Mark H. Davis, "Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.4, No.1, pp.113-126, 1980.
  10. Mark H. Davis, "Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.4, No.1, pp.113-126, 1980.
  11. S. Gorovitz, "Bioethics and social responsibility," The Monist, Vol.60, No.1, pp.3-15, 1977. https://doi.org/10.5840/monist197760128
  12. 조혜경, 정신간호사의 도덕적 민감성과 공감능력 및 윤리풍토의 관계, 연세대학교, 석사학위논문, 2015.
  13. 권윤희, "간호대학생의 생명의료윤리 의식에 영향을 미치는 요인," 한국보건간호학회지, 제23권, 제2호, pp.262-272, 2009.
  14. 정계선, "일개 대학 간호학생의 성별, 윤리적 가치관 및 생명의료윤리 특성이 생명의료윤리의식에 미치는 영향," 한국산학기술학회논문지, 제14권, 제11호, pp.5672-5681, 2013. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.11.5672
  15. 임미혜, 박창승, "간호대학생의 생명의료윤리의식 영향 요인," 한국산학기술학회논문지, 제15권, 제7호, pp.4423-4431, 2014. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.7.4423
  16. 유명숙, 박현숙, "간호사의 생명윤리의식," 한국 의료윤리학회지, 제8권, 제2호, pp.140-154, 2005.
  17. 권선주, 간호대학생과 의과대학생의 생명의료윤리에 관한 조사연구, 계명대학교, 석사학위논문, 2003.
  18. Mark H. Davis, Empathy: A social psychological approach, Colorado, Westview Press, 1994.
  19. 박성희, 공감과 친사회행동, 서울: 문음사, 1997.
  20. 이규숙, 보건의료인과 일반인의 생명의료윤리의식 비교 연구, 경희대학교, 석사학위논문, 2002.
  21. 위지희, 임명호, 장백희, "간호학과 대학생과 비 간호학과 대학생의 생명의료윤리의식과 자아존중감, 가족 건강성," 한국의료윤리학회지, 제19권, 제3호, pp.1-15, 2016.
  22. 양선이, 임효남, 이주희, "간호대학생의 공감 능력과 문화적 역량과의 관계," 한국간호교육학회지, 제19권, 제2호, pp.183-193, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.183
  23. 장은미, 현대의학의 생명 윤리적 문제, 인제대학교, 석사학위논문, 2002.
  24. 김선영, "영화를 이용한 생명의료윤리교육이 간호대학생의 생명의료윤리의식에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제7호, pp.281-290, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.07.281
  25. 양재섭, 구미정, "대학교육현장에서의 생명윤리 교육: 대구대학교의 사례를 중심으로," 생명윤리, 제10권, 제1호, pp.1-16, 2009.