DOI QR코드

DOI QR Code

A Status Analysis of the Education Game Graphic Design in the Universities: Focusing on Comparison of Education between USA and Korea

대학의 게임그래픽디자인 교육과정 현황분석: 미국과 한국의 교육과정비교를 중심으로

  • 신현숙 (숙명여자대학교 시각영상디자인대학원)
  • Received : 2017.01.31
  • Accepted : 2017.03.20
  • Published : 2017.05.28

Abstract

The game industry, which is based on high technology, requires specialized personnel. In particular, game graphic design, which occupies the visual area of games, is a fusion of technology and design. In this study, we classify and analyze the curriculum status of US and Korean game - related universities, which is the world 's top game industry. US universities ranked 10 universities in the ranking through official evaluation agencies, and Korea compared 10 universities with relatively well-publicized educational courses through the official homepage. In this analysis, it is necessary to study the curriculum that can complement the creativity and flexibility of game graphic design course by preparing creative subjects for securing professors who have experience in field work and developing various game graphic designs.

고도의 기술을 기반으로 한 게임 산업은 전문화된 다양한 인력을 필요로 한다. 특히 게임의 시각적 영역을 차지하는 게임그래픽디자인은 기술과 디자인이 융합된 학문으로 산학연계연구의 필요성이 큰 분야이다. 이에 본 논문에서는 현재 세계 게임 산업 1위인 미국과 국내 게임관련대학의 교육과정현황을 분류 분석하였다. 미국대학은 공식평가기관을 통해 순위로 10개의 대학을 정하였으며 한국은 공식 홈페이지를 통해 교육과정공개가 비교적 잘 이루어진 10개 학교를 대상으로 비교분석했다. 이 분석을 통해 현장실무경험을 한 교원확보와 다양한 게임그래픽디자인의 개발을 위해서는 창의적 교과목의 준비로 게임그래픽디자인과목의 독창성과 유연성을 보완할 수 있는 교육과정의 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. 한국콘텐츠진흥원, 게임백서2015, pp.310-350, 2015.
  2. 한국콘텐츠진흥원, 게임백서2014, p.65, 2014.
  3. 설영석, "글로벌 게임산업 트랜드," 한국콘텐츠진흥원, Vol.9, No.1, p.14, 2016.
  4. 박형택, "한국게임시장 이대로 좋은가," 경향게임스, Vol.11, p.5, 2014(5).
  5. http://www.thisisgame.com/webzine/news/nboard/4/?n=36712 2012.9.5.
  6. 김영록, "KERIS해외정기동향보고," 한국교육학학술정보원, 제12월, 제2호, p.4, 2011.
  7. 김미숙, "미국의 창의적 사고 능력을 키우기 위한 교육과정," 교육정책포럼, No.186, p.1, 2008.