DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Reading Materials in Elementary School Science Textbooks developed under the 2009 Revised National Science Curriculum

2009 개정 과학교육과정에 따른 초등학교 과학 교과서의 읽기자료 분석

  • Received : 2017.02.03
  • Accepted : 2017.04.13
  • Published : 2017.05.31

Abstract

In this study, the characteristics of the reading materials in elementary school science textbooks developed under the 2009 revised National Science Curriculum were investigated. The criteria for classifying the reading materials were the types of topic, purpose, students' activity, and presentation. The visual images in the reading materials were also analyzed from the viewpoint of type, role, caption type, and proximity type. The results indicated that the number of the reading materials in the 2009 revised science textbooks decreased compared to that of the 2007 revised science textbooks. It was also found that the frequencies of the reading materials expanding concepts of the text and/or requiring corresponding students' inquiry increased. More visual images were used in the reading materials of the 2009 revised science textbooks. However, several limitations were still found to exist; most visual images were illustration and/or picture; many visual images were presented without a caption; there was a problem in the proximity of visual image to text.

Keywords

References

  1. 강석진, 고한중 (2014). 7차와 2007 개정 과학교육과정에 따른 초등학교 과학 교과서의 읽기자료 분석. 초등과학교육, 33(3), 479-490.
  2. 강석진, 석종임, 고한중 (2013). 초등학교 과학 교과서의 읽기자료에 대한 교사와 학생의 인식. 초등과학교육, 32(3), 315-326.
  3. 강현석 (2011). 교과교육에서 내러티브의 의미와 가치. 역사교육논집, 46, 3-59.
  4. 김연상 (2010). 정보적 과학 텍스트의 유형에 따른 내용 이해도와 선호도 비교. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김종영, 하지훈, 임희준 (2016). 5E 과학학습과정상의 기능을 중심으로 한 2009 개정 초등과학교과서 삽화 분석: 3-4학년 지구과학 단원을 대상으로. 초등과학교육, 35(3), 305-315.
  6. 김형진, 신명경, 이규호, 권경필 (2014). 초등 과학 교과서에 실린 시각자료의 종류, 역할 그리고 사회-기호학적 특징 분석. 과학교육연구지, 38(3), 641-656.
  7. 류지헌 (2010). 그림 자료의 제시여부와 읽기모드에 따른 인지부하와 GSR의 차이. 감성과학, 13(1), 21-32.
  8. 류지헌 (2013). 그림과 텍스트로 구성된 읽기자료에서 과제유형, 텍스트의 줄 길이, 근접성 원리가 그림에 대한 시선응시에 미치는 영향. 교육공학연구, 29(3), 573-597.
  9. 민은아 (2014). 과학 디지털교과서의 효과적인 인포그래픽 디자인을 위한 국내외 사례분석. 디지털 디자인학연구, 14(1), 407-416.
  10. 박종원 (2010). 과학문장 읽기를 통한 학생들의 과학적 이해 과정 분석-문헌 연구를 중심으로. 한국과학교육학회지, 30(1), 27-41.
  11. 방희건, 박재근 (2012). 초등학교 과학 교과서 생명 영역에 제시된 시각 자료의 분석. 생물교육, 40(3), 279-289.
  12. 이경진 (2009). 제7차 교육과정에 의한 고등학교 화학 I 교과서의 시각자료 분석 및 실태 조사. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 이민규, 정용재, 김한제 (2011). 3,4학년 '과학이야기'에 대한 초등학생들의 인식 조사. 초등과학교육, 30(1), 102-112.
  14. 정선미, 강충열 (2015). 시선분석을 통한 초등학교 1학년 학생의 교과서 읽기 스타일 연구. 통합교육과정연구, 9(1), 69-88.
  15. 조철기 (2011). 지리 교과서에 서술된 내러티브 분석. 한국지리환경교육학회지, 19(1), 49-65.
  16. 하지영 (2011). 학습만화 읽기 활동이 학업성취도와 읽기 능력에 미치는 효과 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 한승희 (1997). 내러티브 사고양식의 교육적 의미. 교육과정연구, 15(1), 400-423.
  18. Avraamidou, L. & Osborne, J. (2009). The role of narrative in communicating science. International Journal of Science Education, 31(12), 1683-1707. https://doi.org/10.1080/09500690802380695
  19. Bruner, J. (1986). Actual minds, possible world. Cambridge: Harvard University Press.
  20. Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press.
  21. Cavendish, J., Stopps, B. & Ryan, C. (2006). Involving young children through stories as starting points. Primary Science Review, 92, 18-20.
  22. Clough, P. M. (2010). The story behind the science: Bringing science and scientists to life in post-secondary science education. Science & Education, 20(7), 701-717. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9310-7
  23. Ellis, B. (2001). The cottonwood: How I learned the importance of storytelling in science education. Science and Children, 38(4), 43-46.
  24. Fang, Z. (2006). The language demands of science reading in middle school. International Journal of Science Education, 28(5), 491-520. https://doi.org/10.1080/09500690500339092
  25. Folino, D. A. (2001). Stories and anecdotes in chemistry classroom. Journal of Chemical Education, 78(12), 1615-1618. https://doi.org/10.1021/ed078p1615
  26. Graesser, A. C., Olde, B. & Klettke, B. (2002). How does the mind construct and represent stories. In M. C. Green, J. J. Strange, & T. C. Brock (Eds.), Narrative impact: Social and cognitive foundations (pp. 229-262). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  27. Han, J. & Roth, W.-M. (2006). Chemical inscriptions in Korean textbooks: Semiotics of macro- and micro-world. Science Education, 90(2), 173-201. https://doi.org/10.1002/sce.20091
  28. Hines, A. J., Wible, B. & McCartney, M. (2010). Learning to read, reading to learn. Science, 328, 447. https://doi.org/10.1126/science.328.5977.447
  29. Konicek-Moran, R. (2013). Everyday physical science mysteries: Stories for inquiry-based science teaching. Arlington: NSTA Press.
  30. Meyer, X. & Crawford, B. A. (2011). Teaching science as a cultural way of knowing: Merging authentic inquiry, nature of science, and multicultural strategies. Cultural Studies of Science Education, 6(3), 525-547. https://doi.org/10.1007/s11422-011-9318-6
  31. Mutonyi, H. (2016). Stories, proverbs, and anecdotes as scaffolds for learning science concepts. Journal of Research in Science Teaching, 53(6), 943-971. https://doi.org/10.1002/tea.21255
  32. Negrete, A. (2005). Fact via fiction: Stories that communicate science. In N. Sannit (Ed.), Motivating science: Science communication from a philosophical, educational and cultural perspective (pp. 95-102). Luton, UK: The Pantaneto Press.
  33. Ogborn, J., Kress, G., Martins, I. & McGillicuddy, K. (1996). Explaining science in the classroom. Buckingham, UK: Open University Press.
  34. Roth, W.-M., Pozzer-Ardenghi, L. & Han, J. (2015). 비판적 도해력. 한재영, 강창숙, 오연주, 김용진, 홍준의 역. 서울: 푸른길.
  35. Sadoski, M., Goetz, E. T. & Rodriguez, M. (2000). Engaging texts: Effects of concreteness on comprehensibility, interest, and recall in four text types. Journal of Educational Psychology, 92(1), 85-85. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.1.85
  36. Wellington, J. & Osborne, J. (2001). Language and literacy in science education. Buckingham, UK: Open University Press.
  37. Williams, J. (2000). Strategic processing of text: Improving reading comprehension for students with learning disabilities. ERIC/OSEP Digest #599 (ED 449596).

Cited by

  1. 2009 개정 초등학교와 중학교 과학 교과서의 화학 영역 및 화학 I, II 교과서의 읽기자료 분석 vol.63, pp.2, 2017, https://doi.org/10.5012/jkcs.2019.63.2.111