DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Children's Collection Development for Public Library Based on Library Usage of Children's Book Awards

아동문학상 수상작 이용 현황을 기반으로 한 공공도서관의 아동문학 장서 개발에 관한 연구

  • Received : 2017.01.23
  • Accepted : 2017.02.09
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Children's literature has a significant impact on children's intelligence and emotional development. The interest in children's literature is increasingly growing with the expectation of the award winning books and the educational values of children's books. Although the interest has brought about a quantitative increase in the domestic children's books, it has difficulty selecting high-quality children's books among various books. In such an environment, the Children's Literature Award will provide an authoritative source of choice, which will help guide the selection of quality books to those who want to read children's books. In addition to this trend, the library should check the status of winning works and incorporate them into new collection development policies. The purpose of this study is to present the direction of the library book development policy of the public library. For this purpose, 10 public libraries in Seoul, Korea were selected and analyzed quantitatively and qualitatively through the collection status of the children's literature winning books, loan status, turnover, Bonn's use Factor, and Trueswell's 80/20 rule. Based on the results of this analysis, we would like to suggest some issues to be reflected in library development policy of the future.

아동문학은 유아에서 초등학생에 이르는 아이들의 지능 및 정서 발달에 중요한 영향을 끼치는 매체이다. 아동문학에 대한 관심은 국내 그림책들의 해외 아동도서상 수상, 아동도서의 교육적 가치에 대한 조명 등으로 높아져 왔다. 그 관심은 국내 아동도서 시장의 양적 증대를 불러왔으나 반대급부로 다양한 도서 사이에서 양질의 아동도서를 선택하는 것은 어려워졌다. 이러한 환경에서 아동문학상은 수상작에게 권위 있는 선택근거를 제공함으로써 아동도서를 읽고자 하는 사람들에게 쉽게 양질의 도서를 선택할 수 있는 길잡이가 된다. 국민의 정보 접근권을 보장하는 도서관은 이러한 흐름에 발맞추어 수상작에 대한 현황을 확인하고 새로이 장서개발정책에 반영해야 한다. 본 연구는 공공도서관의 아동도서 장서개발 정책에 대한 방향을 제시하고자 서울시내 10개 공공 도서관을 선정하여 아동문학상 수상작 장서의 소장현황, 대출현황, 장서회전율, Bonn의 이용계수, Trueswell의 80/20법칙을 적용하여 양적, 질적으로 분석하였으며 분석 결과를 바탕으로 향후 도서관의 장서개발 정책에 반영해야 할 사안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강은영, 장덕현. 2012. 공공도서관의 자료선정에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 43(3): 457-479.(Kang, Eun-Yeong and Chang, Durk-Hyun. 2012. "A Study on the Selection Processes in Public Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(3): 457-479.)
  2. 공인숙 외. 2009. 아동문학. 파주: 양서원.(Gong, In-Suk, et al. 2009. Children's Literature. Paju: Yswpub. Co. Ltd.)
  3. 공정자. 2014. 국내 정기간행물에 나타난 그림책 서평의 내용분석. 한국문헌정보학회지, 48(2): 331-352.(Kong, Jeong Ja. 2014. "A Content Analysis of Picture Book Reviews in Korean Periodicals." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 48(2): 331-352.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.331
  4. 김덕규. 2014. 청소년문학에 나타난 가족의 탄생: 뉴베리상 수상작을 중심으로. 동화와 번역, 28: 37-64.(Kim, Duck Kyu. 2014. "The Birth of a New Family in Adolescent Literature: Focused on the Newbery Medal Winners." Folktale and Translation, 28: 37-64.)
  5. 김수경. 1995. 어린이도서선정에 관한 연구: 부산지역 공공도서관 어린이 열람실 사례를 중심으로. 석사학위논문, 부산대학교 대학원 문헌정보학과.(Kim, Sookyung. 1995. A Study on the Selection of Children's Books: With Special Reference to the Children's Reading Room of Public Libraries in Pusan. M.A. thesis, Department of Library, Archives and Information Studies, Pusan National University, Republic of Korea.)
  6. 김수향. 2008. 유아의 그림책을 활용한 창의적 문제해결능력과 창의적 사고에서의 성차. 사고개발, 4(2): 33-52.(Kim, Soohyang. 2008. "Children's Gender Differences in Creative Problem Solving Ability with Children's Picture-Books And Creative Thinking." Thinking Development, 4(2): 33-52.)
  7. 김지완. 2004. 공공도서관의 어린이 장서 이용에 관한연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 문헌정보학과.(Kim, Jeewan. 2004. A User Study of Children's Collection in Public Libraries. M.A. thesis, Department of Library and Information Science, Ewha Womans University, Korea.)
  8. 김태경. 1998. 아동 독서 자료 연구: 국내 아동문학상 수상작품을 중심으로. 석사학위논문, 서울여자대학교 대학원 문헌정보학과.(Kim, Tae-Kyung. 1998. A Study on Children's Reading Materials in the Case of the Works Given Children's Literature Awards in Korea. M.A. thesis, Department of Library and Information Science, Seoul Women's University, Korea.)
  9. 노운서 외. 2013. 아동문학. 파주: 양서원.(Roh, Un-Seo et al. 2013. Children's Literature. Paju: Yswpub. co. Ltd.)
  10. 박화목. 1989. 아동문학개론: 유아교육교사와 어머니를 위한 아동문학의 산책. 서울: 민문고.(Park, Hwa-Mok. 1989. Introduction to Children's Literature: For Early Childhood Teachers and Mothers. Seoul: Minmungo.)
  11. 석용원. 1992. 아동문학원론. 서울: 학연사.(Seok, Yong-Won. 1992. Principles of Children's Literature. Seoul: Hakyeonsa.)
  12. 송연옥. 2015. 중국의 아동문학상 연구: 전국우수아동문학상(全國優秀兒童文學賞)을 중심으로. 중국문화연구, 27: 391-410.(Song, Yun-Ok. 2015. "A Study of Chinese Children Literature Awards: Focusing on the National Excellent Children's Literature Award." The Journal of Chinese Cultural Research, 27: 391-410.)
  13. 신헌재, 권혁준, 곽춘옥. 2007. 아동문학과 교육. 서울: 박이정.(Shin, Hun-Jae, Gwon, Hyuk-Jun and Gwak, Chun-Ok. 2007. Children's Literature and Education. Seoul: Pagijong Press.)
  14. 오지은, 정동열. 2015. 공공도서관 장서평가를 위한 소장도서 이용도 및 핵심장서 분석에 관한 연구: 광진정보도서관 사례를 중심으로. 한국문헌정보학회지, 49(1): 201-221.(Oh, Ji-Eun and Jeong, Dong Youl. 2015. "A Study on the Analysis of Rate of Use and Core Collection for Collection Evaluation in Public Libraries: In the Case of Gwangjin District Public Library." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 49(1): 201-221.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.1.201
  15. 울리히 한. 1979. 어린이는 동화를 필요로 한다: 동화의 심리분석학적 해석 가능성. 아동문학평론, 4(3): 12-16.(Hann, Ulrich. 1979. "Eolinyineun Donghwareul Pilyoro Handa: Donghwaeui Shimnibunseokhakjeok Haeseok Ganeungseong." Criticism of Korea Children's Literature, 4(3): 12-16.)
  16. 유미. 2012. 국내외 아동문학상 수상 그림책 특징에 관한 연구: 2001-2011년 수상작을 중심으로. 석사학위논문, 덕성여자대학교 일반대학원 유아교육학과.(Yoo, Mee. 2012. The Study on the Features of Domestic and Foreign Children's literature award winning picture books: Focusing on Winning Picture Books in 2001-2011. M.A. thesis, Department of Early Childhood Education, Duksung Women's University, Korea.)
  17. 유정아. 2003. 웹 기반 아동문학 교육모형 개발. 한국도서관.정보학회지, 34(3): 317-343.(Yoo, Jung-Ah. 2003. "The Development of a Model for Web-based Children's Literature Education." Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(3): 317-343.)
  18. 유창근. 1997. 현대 아동문학의 이해. 서울: 동문사.(Yoo, Chang-Geun. 1997. Understanding Contemporary Children's Literature. Seoul: Dongmunsa.)
  19. 윤희윤. 2009. 공공도서관 장서개발의 정론과 역설. 한국도서관.정보학회지, 40(1): 5-22.(Yoon, Hee-Yoon. 2009. "Agenda and Paradox of Collection Development in Public Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 5-22.)
  20. 윤희윤. 2014. 장서관리론. 서울: 한국도서관협회.(Yoon, Hee-Yoon. 2014. Collection Management. Seoul: Korean Library Association.)
  21. 이도환. 2008. 아동문학 창작교육의 현황과 문제점에 관한 연구. 한국아동문학연구, 15: 53-70.(Lee, Do-Hwan. 2008. "A Study on the Reality and Problems about the Creative Education of Juvenile Literature." Korean Children's Literature, 15: 53-70.)
  22. 이란주. 2006. 도서관의 어린이 청소년 연구지원 기능과 역할에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 17(2): 261-274.(Lee, Lan-Ju. 2006. "A Study on Library Services for Supporting Researches Related with Children and Young Adults." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 17(2): 261-274.)
  23. 이란주. 2009. 국내외 어린이 관련 이차자료에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(4): 17-29.(Lee, Lan-Ju. 2009. "A Study on Domestic and Foreign Children's Secondary Materials." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 20(4): 17-29.)
  24. 이연옥. 2006. 아동 및 청소년도서 선정도구 평가에 관한 연구: 권장도서목록을 중심으로. 한국도서관.정보학회지, 37(2): 47-72.(Lee, Yeon-Ok. 2006. "A Study on the Evaluation of the Selection Tools for Children's and Young Adults' Book: Through the Recommended Book List." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2): 47-72.)
  25. 이재철. 1983. 아동문학개론. 서울: 서문당.(Lee, Jae-Chul. 1983. Introduction to Children's Literature. Seoul: Seomundang.)
  26. 이지연. 2009. 공공도서관 장서관리 현황 분석. 한국문헌정보학회지, 43(3): 247-267.(Lee, Jee-Yeon. 2009. "Examining the Collection Management Process in Public Libraries." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 43(3): 247-267.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.3.247
  27. 이현정, 남영준. 2015. 공공도서관에 대한 이용자 기대수준에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 46(1): 43-63.(Yi, Hyun-Jung and Nam, Young-Joon. 2015. "A Study on the Expected Level of Users of the Public Library." The Journal of the Korean Library and Information Science Society, 46(1): 43-63.)
  28. 장덕현, 이연옥, 윤희윤. 2014. 어린이청소년도서관 장서개발정책 모형 연구. 한국도서관.정보학회지, 45(2): 179-203.(Chang, Durk-Hyun, Lee, Yeon-Ok and Yoon, Hee-Yoon. 2014. "A Study on a Model Collection Development Policy for Children and Young Adults Libraries: With a Special Reference to the National Library for Children and Young Adults, Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(2): 179-203.)
  29. 장영희, 정미라. 2015. 아동문학교육의 이론과 실제. 고양: 공동체.(Jang, Young-Hee and Jung, Mi-Ra. 2015. Theory and Practice of Children's Literature Education. Goyang: Gongdongche.)
  30. 장지숙. 2006. 뉴베리 수상작 주제 분석을 통한 어린이 독서자료 선정 효율화 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 17(1): 63-79.(Jang, Ji-Sug. 2006. "A Study on Selection Efficiency Scheme in Children's Books through Subject Analysis of The Newbery Medal Winner's Books." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 17(1): 63-79.)
  31. 정진한, 박일종. 2007. 도서관을 통한 어린이전자책서비스에 관한 연구. 정보관리학회지, 24(4): 323-344.(Jung, Jin-Han and Park, Il-Jong. 2007. "A Study of the E-book Services for Children Through Libraries." Journal of the Korean Society for Information Management, 24(4): 323-344.) https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.4.323
  32. 조지연. 2014. 세계 그림책 100년의 역사: 그림책의 위대한 발견전. 우리교육, 2014(여름): 16-25.(Cho, Ji-Yeon. 2014. "100 years History of Picture Books from the World: An Exhibition of Great Discovery of Picture Books." Woorigyoyuk, 2014(Summer): 16-25.)
  33. 천명은. 2007. 그림책의 유형과 읽기 방법 연구: 칼데콧 수상 동화 작품 중심으로. 석사학위논문, 한남대학교 일반대학원 문예창작학과.(Cheon, Myung-Eun. 2007. A Study on Types and Reading Methods of the Picture Book - Focused on Caldecott Winners. M.A. thesis, Department of Korean Language and Literatur e.Literary Creative Writing, Hannam University, Korea.)
  34. 천재탁. 2008. 국내 북스타트 운동의 현황 분석과 활성화 방안: 공공도서관을 중심으로. 석사학위논문, 대구대학교 대학원 문헌정보학과.(Cheon, Jae-Tak. 2008. A Study on Present Situations and Strategies for the Activation of Bookstart's Movement in Korea: Focusing on Public Libraries. M.A. thesis, Department of Library & Information Science, Graduate School, Daegu University, Korea.)
  35. 최경희. 2000. 공공도서관 어린이장서 평가에 관한 연구: 부산광역시립 P 도서관을 사례로. 석사학위논문, 부산대학교 일반대학원 문헌정보학과.(Choi, Kyung Hee. 2000. A Study of Evaluation of a Collection of Children Books in Public Libraries: Centering around the case of Children Books at P Municipal Library in Pusan. M.A. thesis, Department of Library, Archives and Information Studies, Graduate School, Pusan National University, Korea.)
  36. Evans, M. 2010. How Attentive are PA Libraries to "Best Books for Boys" in Collection Development?. Unpublished manuscript.
  37. Garrison, K. 2015. "Awards with Rewards: Implications and Perceptions for Collection Development for Youth." In Proceedings of 44th International Association of School Librarianship International Conference, June 29-July 2, 2015, Heerlen: Open Universiteit: 232-243.
  38. Lundin, A. H. 1989. "List-checking in Collection Development: An Imprecise Art." Collection Management, 11(3-4): 103-112. https://doi.org/10.1300/J105v11n03_06
  39. Shipman, T. 2014. "Promoting a Juvenile Awards Approval Plan: Using Collaboration and Selected Projects for Improved Visibility and Findability to Promote Juvenile Collections in Academic Libraries." Behavioral & Social Sciences Librarian, 33(4): 176-187. https://doi.org/10.1080/01639269.2014.964592
  40. Storey, D. 1990. Which Award Books Would You Buy: Caldecott/Newbery or State Award Books?. University Center, MI: Saginaw Valley State University. ERIC Document Reproduction Service No. ED 345-687.