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Designing a New Teacher Education Course for Integrating Design Thinking with Computational Thinking

디자인 사고와 컴퓨팅 사고를 결합한 새로운 교사 교육 코스 설계

  • Choi, Hyungshin (Dept. of Computer Education, Chuncheon National University of Education) ;
  • Kim, Mi Song (Dept. of Curriculum Studies, University of Western Ontario)
  • 최형신 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김미송 (웨스턴 온타리오 대학교 교과과정 학과)
  • Received : 2017.05.03
  • Accepted : 2017.06.20
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This current study employs multi-year design-based research to design and implement a course in teacher education in Korea. Specifically this paper reports our first attempt to work with 3 primary in-service teachers majoring in computer education. We have incorporated design thinking (DT) into the course design and investigated how primary teachers appreciate the role of DT and recognize the connection between teaching computational thinking and DT. This qualitative study reports the course design, its progression, reflections, and learning outcomes.

21세기 지식 사회에서 교사 교육은 디자인 사고를 바탕으로 교사들이 현장에서 능동적으로 학생들과 함께 교과 과정을 디자인하는 것에 초점을 두어야 한다. 이를 위해 다년과정으로 진행되는 "디자인 기반 연구 방법론"을 기초로 해서 본 연구는 초등 교사를 위한 컴퓨터 교육 대학원 수업을 디자인하고 분석하였다. 창의적 발상을 위한 디자인 사고와 피지컬 컴퓨팅에 중점을 둔 수업 설계와 함께 대학원 현장에서 수업에 참여한 초등학교 교사 세 명의 수업 과정 활동과 산출물을 분석하여 디자인 사고에 대한 교사 인식과 구체적인 경험 및 적용 방안을 도출하였다. 본 연구는 교사교육 현장에서 디자인 사고와 컴퓨팅 사고를 결합하기 위한 수업 설계 사례로서 교사 교육에 시사점을 제공한다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

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