A study of the policy change of teacher' education in Korea with an analysis of America statistical literacy education

미국의 통계소양교육 분석을 통한 우리나라 교사교육 방향의 탐색

  • Received : 2017.05.11
  • Accepted : 2017.06.26
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The purpose of this paper is to propose the policy change of teachers education in Korea with an analysis of America statistical literacy education. we found the difference of statistical literacy education between Korea and America with each nation's social and educational environment. We can get the need of new change for statistic teacher's education in Korea. We think of Mathematics teachers should know about the difference between statistics and mathematics at school mathematics. And they should know the new change thinking about teaching method and process assesment methods. Second, Teachers should focused on teaching of problem solving and statistical thinking ability based on data analysis than the teaching of probability and mathematical theory.

본 연구에서는 미국의 통계소양교육에 관한 내용과 우리나라 2015교육과정 수학교과에서 반영한 통계소양 성취를 위한 교육환경을 분석하였다. 이 분석 연구를 통해 미국과 우리나라는 사회적 교육적 환경의 차이점이 있음을 발견할 수 있었다. 이를 바탕으로 우리나라 수학교사들에게 통계교사교육 방향의 전환이 시급함을 발견 할 수 있었다. 첫째, 통계교육은 우선 교사가 수학과 통계학의 차이를 분명히 인식하는 것이 필요하다. 그리고 통계교육의 방법과 평가영역에서도 특별한 변화가 필요하다. 절차적 계산을 질문하는 것과 함께 개념과 과정을 이해했는지도 물어야 한다. 또한 통계적 사고를 할 수 있는지 그리고 통계적 문제해결방법인 '문제구성-데이터수집-분석-결과해석' 과정으로 프로젝트를 수행할 수 있도록 하는 교사교육이 필요하다. 둘째, 현재는 예비수학교사들이 임용고사라는 확률론 중심의 이론적 시험에 합격해야하는 필요에 의해 이론 공부에 치중하고 있다. 그러나 학교수학에서는 확률론 영역의 이론 강조도 중요하지만 자료 분석을 기초로 한 문제해결과정인 통계적 사고력 신장에 초점이 맞추어져야 하는 것이 더 중요하다고 생각한다. 특히 학교수업을 통해 학생들에게 미래에 필요한 통계소양을 지식으로 습득할 수 있도록 지도할 수 있는 수학교사들의 전문성향상을 위한 통계교육담당 수학교사로서의 직업교육의 준비가 되어 있어야 함을 탐색하고 제언하였다.

Keywords

References

  1. 고호경(2012). 국제성취도 평가에 기초한 중학교 확률과 통계 내용 관련 탐구 - PISA와 TIMSS 문항 분석을 중심으로-, 한국학교수학회논문집, 15(1), 109-135.
  2. 교육부(2015). 2015 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호[별책8].
  3. 김응환(2004). 학교수학에서 통계교육의 개선방향, 한국학교수학회논문집, 7(2), 51-65.
  4. 박경미, 김동원(2011). 우리나라 수학교육의 문제점 진단을 위한 조사 연구. 수학교육, 50(1), 89-102.
  5. 방정숙(2008). 통계학습과 관련된 제 7차 초등학교 수학과 교과용 도서 분석, 한국학교수학회논문집, 11(4), 655-676.
  6. 장혜원(2012) 미국의 수학교육과정 규준 CCSSM의 수학적 실천에 대한 고찰, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(4), 557-580.
  7. 이종학(2011). 예비교사의 통계적 추론능력에 관한 연구, 한국학교수학회논문집, 14(3), 299-327.
  8. 이정무, 유진수, 이정아, 이경화(2016), 대학수학능력시험에서 통계적 소양 평가의 가능성 모색-SAT 통계 문항과의 비교를 중심으로-, 대한수학교육학회지 수학교육학연구 26(3), 527-542.
  9. Cobb, G., and Moore, D.(1997). Mathematics, statistics, and teaching. The American Mathematical Monthly, 104(9):801-823. https://doi.org/10.1080/00029890.1997.11990723
  10. Conference Board of the Mathematical Sciences.(2012). The Mathematical Education of Teachers. Providence, RI: American Mathematical Society.
  11. College Entrance Examination Board (CEEB). (1959). Program for college preparatory mathematics. Iowa City, IA: Commission on Mathematics, Author.
  12. Christine A. Franklin, Anna E. Bargagliotti, Catherine A. Case, Gary D. Kader, Richard L. Scheaffer and Denise A. Spangler(2015) Statistical Education of Teachers(SET) Report, American Statistical Association.
  13. Gal, L.(2000) Statistical literacy: Conceptual and instructional issues. In D. Cobenetal (ed.) Perspectives on adults learning mathematics: Research and practice (pp.135-150). Netherlands: Kluwer Academic Publisher.
  14. Franklin, C., and Mewborn D.(2006). The Statistical Education of pre K-12 teachers: A shared responsibility. In NCTM 2006 Yearbook: Thinking and Reasoning with Data and Chance(pp.335-344).
  15. Franklin C., Kader, G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., and Scheaffer, R. (2007). Guidelines and Assessment for Instruction in Statistics Education(GAISE) Report: A PreK-12 Curriculum Framework. Alexandria, VA: American Statistical Association, Retrived from www.amstat.org/education/gaise
  16. Franklin C., Kader, G., Bargagliotti A., Scheaffer, R., Case C., and Spangler D.(2015). Statistical Education of Teachers(SET) Report, American Statistical Association.
  17. National Research Council (NRC). (1947). Report by the Committee on Applied Mathematical Statistics, Reprint and Circular Series, 128.
  18. NACOME.(1975). Overview and analysis of school mathematics grades K-12. Reston, VA: NCTM, 1980, p.4
  19. National Council of Teachers of Mathematics(NCTM).(1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  20. National Council of Teachers of Mathematics(NCTM).(2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM
  21. Porter, T. (2001) Statistical futures, Amstat News, 291:61-64.
  22. Roberts, R., Scheaffer, R., and Watkins, A.(1999). Advanced Placement Statistics-Past, Present and Future. The American Statistician, 53(4).
  23. Statistical Education of Teachers(2015), ASA
  24. Scheaffer, R. I., and Jacobbe, T.(2014). Statistics education in the K-12 schools of the United States: A brief of history. Journal of Statistics Education, 22(2).
  25. Tukey, J. (1962). The future of data analysis. Annals of Mathematical Statistics, 33:1-67. https://doi.org/10.1214/aoms/1177704711
  26. Utts J.(1999), Seeing Through Statistics.
  27. Utts J.(2003). What educated citizens should know about statistics and probability, The American Statistician, 57(2):74-79. https://doi.org/10.1198/0003130031630
  28. Walker, H. (1931). Mathematics and Statistics. In Sixth Yearbook, Mathematics in Modern Life (pp.111-135), Reston, VA:NCTM.
  29. Watson, J.M.(2006). Statistical literacy at school: Growth and goals. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.