DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Positioning of Sliced Raw Fish Market by Selection Attributes

선택 속성에 따른 생선회 시장의 포지셔닝에 관한 연구

  • Lim, So-Hee (National Institute of Environmental Human Resources Development) ;
  • Kim, Ji-Ung (Department of Marine & Fisheries Business and Economics, Pukyong National University) ;
  • Jang, Young-Soo (Department of Marine & Fisheries Business and Economics, Pukyong National University)
  • 임소희 (국립환경인력개발원) ;
  • 김지웅 (부경대학교 해양수산경영학과) ;
  • 장영수 (부경대학교 해양수산경영학과)
  • Received : 2017.06.13
  • Accepted : 2017.06.29
  • Published : 2017.06.30

Abstract

More than 90% of cultured fish is consumed by sliced raw fish which is usually an eating out menu in South Korea. In order to develop the aquaculture industry in Korea, It is very important to know whether consumers can differentiate each species or not and how consumers recognize each species by certain criteria. for example taste, seasonal preference. The purpose of this study is to understand the competitive relationship through positioning studies of each species by the selection attributes. A total of 221 consumers were surveyed in korea. This study adapted multidimensional scaling(MDS) analysis to explore how consumers position sliced raw fish species based on selection attributes. This study has produced perceptual maps of sliced raw fish market. Empirical data was collected from sliced raw fish consumers in Korea. The results of MDS analysis reveal that 7 species are divided into 3 groups(flat fish, black rock fish), (red sea bream, salmon, tuna), (sea bass, gray mullet). In this study flat fish and black rock fish are perceived as safe, familiar, good value species. Red seabream, salmon, tuna are perceived as luxurious species. Sea bass and gray mullet are perceived as unfamiliar species.

Keywords

References

  1. 김배의.조영제.심길보 (2005),"부산시민을 대상으로 한 생선회 선호도 실태 및 소비촉진 방안", 수해양교육연구, 17 (3), 413-426.
  2. 김성귀.홍장원.이승우 (2003),"양식어류의 소비패턴에 관한 연구", 수산경영론집, 34 (2), 53-73.
  3. 김효정 (2014),"식품구매행동과 선택속성에 관한 연구 : 부산지역 백화점 및 대형할인점 식품관을 중심으로", 경성대학교 경영대학원, 석사학위논문.
  4. 남외자.박헌진.정진우 (2007), 레스토랑 메뉴의 선택요인에 관한 연구 : 이태리 레스토랑을 중심으로", 외식경영학회, 10 (2), 203-220.
  5. 백은영.김애정 (2010),"우리나라 활어회의 소비결정 요인에 관한 연구", 수산경영론집, 41 (3), 1-20.
  6. 이상호.강지현 (2015),"스키용품 브랜드 선택속성에 따른 포지셔닝 전략", 한국체육과학회지, 24 (3), 993-1007.
  7. 이훈영 (2013),"SPSS를 이용한 데이터 분석", 청람.
  8. 임소희 (2017),"선택 속성에 따른 횟감용 시장의 포지셔닝에 관한 연구", 부경대학교 대학원, 석사학위논문.
  9. 우찬복.이광옥 (2008),"소비자의 가치체계에 따른 외식소비성향에 관한 연구", 관광저널연구, 22 ( 2), 159-172.
  10. 장춘봉.장영수 (2011),"수산물 소비에 대한 가치체계분석과 시장세분화에 관한 연구", 수산경 영론집, 42 (2), 47-68.
  11. 장현진 (2009),"외식소비성향에 따른 배달음식의 메뉴 결정요인과 메뉴 만족도 평가", 중앙대학교 의약식품대학원 석사학위 논문, 7-16.
  12. 정광현 (2002),"외식유형별 이용성향에 따른 선택속성 차이 연구", 관광레저연구, 13 (2), 113-128.
  13. 정명생.임경희 (2003),"활어의 소비구조 분석에 관한 연구", 한국해양수산개발원 연구보고서, 1-160.
  14. 조시영.박은아 (2014),"커피전문점 선택속성에 따른 프랜차이즈 커피브랜드 포지셔닝 분석 : 부산지역을 중심으로", 관광연구, 28 (6), 113-135.
  15. 최돈우.도한우.정종도.임청룡 (2013),"유통활성화를 위한 참외 브랜드 포지셔닝 분석", 농촌계획, 19 (2), 11-20. https://doi.org/10.7851/ksrp.2013.19.2.011
  16. 황기형.마창모.이남수 (2008),"양식어류의 소비변화 분석과 대응방안 연구", 한국해양수산개발원 연구보고서, 1-138.
  17. 허승욱 (2004),"친환경농산물의 속성별 상대평가 및 포지셔닝 전략", 한국유기농업학회지.
  18. Hartmann. L. H., Nitzko. S. and Spiler, A. (2016),"The significance of definitional dimensions of luxury food,"British Food Journal, 118 (8), 1976-1998. https://doi.org/10.1108/BFJ-09-2015-0337
  19. Kotler, P. and Armstrong, G. (2013), Principles of Marketing, 14nd ed.
  20. Lancaster, F. W. (1998), Indexing and abstracting in theory and practice, 2nd ed.
  21. Trout, J. and Ries, A. (1972),"The positioning era cometh,"Advertising Age, 24, 35-8.
  22. Van der Veen, M. (2003),"When is food a luxury,"World Archaeology, 34 (3), 405-427. https://doi.org/10.1080/0043824021000026422