DOI QR코드

DOI QR Code

Trend of Physical Modelling For Ground Subsidence And Study of Its Application

지반함몰 모형실험 연구동향 및 적용방안 고찰

  • 정성윤 (한국과학기술원 건설및환경공학과) ;
  • 정영훈 (한국과학기술원 건설및환경공학과) ;
  • 김동수 (한국과학기술원 건설및환경공학과)
  • Received : 2017.06.12
  • Accepted : 2017.06.30
  • Published : 2017.07.05

Abstract

Recently, increasing cases of ground subsidence in the urban area has become social issue, and related bill has been passed. Ground subsidence occurs through complex combination of various factors, and numerical analysis of this problem is limited thereby. This is why verification of ground subsidence mechanism has been conducted through physical modelling. Previous researches has been focused on modelling ground subsidence caused by utility pipe defects, and there has been insufficient physical modelling study on ground subsidence caused by various reasons such as groundwater flow and excavation activity. Also, most previous physical modelling studies were performed in 1g condition, which cannot take the in-situ stress condition into the evaluation of the ground subsidence mechanism. Therefore, in this study, physical modelling techniques to simulate various conditions is discussed by studying the previous researches on the ground subsidence mechanism through physical modelling. Also, centrifuge modelling test is suggested in this study as the technique to perform more reliable evaluation of ground subsidence mechanism. Lastly, this study suggests to apply the techniques used in the evaluation of ground subsidence mechanism into Ground Stability Assessment.

근래에 들어 증가하고 있는 도심지 지반함몰 사고는 사회적 이슈가 되고 있으며 이로 인해 최근 관련 법안이 발의 되었다. 지반함몰은 수많은 원인인자들의 복합적 작용으로 발생하므로 수치해석적 기법의 적용에 한계점이 존재한다. 이로 인해 지반함몰 메커니즘 규명 연구는 주로 모형실험을 이용하여 진행되었다. 선행 연구들은 상하수도관 파열로 인한 지반함몰 모사에 초점이 맞추어져 있으며, 지하수 흐름, 지반 굴착공사 등 다양한 원인에 의해 발생하는 지반함몰에 대한 연구가 부족한 실정이다. 또한 기존 수행된 대부분의 모형실험은 1 g 상태의 모형실험이며, 지반함몰 메커니즘 평가 시 지반의 현장 구속응력을 고려할 수 없다. 따라서 본 논문에서는 모형실험을 이용한 지반함몰 거동 평가에 대한 선행 연구동향들을 고찰하여 보다 다양한 환경 조건을 모사할 수 있는 기법들에 대해 논의하였다. 또한 본 연구에서는 더 신뢰성이 있는 지반함몰 메커니즘 평가 기법으로서 원심모형실험기법을 제시하였다. 마지막으로 본 연구에서는 지반안정성평가에 지반함몰 메커니즘에서 사용한 모형실험 기법을 적용할 것을 제시했다.

Keywords

References

  1. 권기철, 김상록, 홍석우 (2016), 실내모형시험을 통한 도로함몰 매커니즘에 대한 기초적 연구, 한국도로학회논문집, 18(5), pp.11-19. https://doi.org/10.7855/IJHE.2016.18.5.011
  2. 국토교통부, 지하안전관리에 관한 특별법, 2016.
  3. 국토교통부, 지하안전관리에 관한 특별법 시행령 제정(안), 2016.
  4. 산케이신문 (2016), 陷沒...どこでも起こりうるインフラ老朽化, 相次ぐ事故.
  5. 서울시 보도자료 (2017), 서울시, 도로함몰 대비 하수관로 정비에 1,306억원 투입.
  6. 오동욱, 안호연, 이용주 (2016), 실내모형시험을 통한 상대밀도가 다양한 사질토 지반에서의 하수도관파손에 따른 지표침하의 영향범위에 관한 연구, 한국지반공학회지, 32(2), pp.19-30.
  7. 이기영, 강상준 (2014), 도시를 삼키는 싱크홀, 원인과 대책, No.156, 경기개발연구원.
  8. 정영훈, 조형익, 김동수 (2016), 모형실험을 이용한 지반 조성비 차이에 따른 지반함몰 메커니즘 평가, 대한토목학회학술대회, pp.23-23.
  9. 조선일보 (2015), [지하가 위험하다] 지하수에 젖은 벽 만지니 '오싹'... 굴착공사장은 대형 싱크홀 主犯.
  10. 최신규, 백승훈, 안준범, 권태혁 (2016), 터널 및 지중매설물 시공에 따른 지반함몰 발생 원인 및 대책에 대한 지반 공학적 조사 연구, 한국터널지하공간학회 논문집, 18(2), pp.143-154. https://doi.org/10.9711/KTAJ.2016.18.2.143
  11. 환경부 보도자료 (2017), 환경부, 노후 하수관 정비로 도심지 지반침하 예방한다.
  12. Idinger, G., Aklik, P., Wu, W. and Borja, R. I. (2011), Centrifuge model test on the face stability of shallow tunnel, Acta Geotechnica, 6(2), pp.105-117. https://doi.org/10.1007/s11440-011-0139-2
  13. Jo, Y. S., Cho, S. H. and Jang, Y. S. (2016), Field investigation and analysis of ground sinking development in a metropolitan city, Seoul, Korea, Environmental Earth Sciences, 75(20), p.1353. https://doi.org/10.1007/s12665-016-6141-0
  14. Kuwano, R., Sato, M. and Sera, R., (2010), Study on the detection of underground cavity and ground loosening for the prevention of ground cave-in accident, Japanese Geotechnical Journal, 5(2), pp.219-229. https://doi.org/10.3208/jgs.5.219
  15. Sato, M. and Kuwano, R. (2015), Influence of location of subsurface structures on development of underground cavities induced by internal erosion, Soils and Foundations, 55(4), pp.829-840. https://doi.org/10.1016/j.sandf.2015.06.014
  16. Yokota, T., Fukatani, T. and Miyamoto, T. (2012), The present situation of the road cave in sinkholes caused by sewer systems (FY2006-FY2009), No.668, National Institute for Land and Infrastructure Management, Ministry of Land Infrastructure, Transport, and Tourism, Japan.