DOI QR코드

DOI QR Code

The Moderating Effects of Mothers' Beliefs about Emotional Guidance on the Relations between Children's Emotionality and Parenting Stress

유아의 정서성과 어머니의 양육스트레스의 관계에서 어머니의 정서지도 신념의 조절효과

  • Ha, Ji Young (Dept. of Early Childhood Education, Woosong University)
  • Received : 2017.07.30
  • Accepted : 2017.09.22
  • Published : 2017.07.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the moderating effects of mothers' beliefs about emotional guidance on the relations between children's emotionality and parenting stress. The participants were 213 mothers of 3~5 year old children from early childhood educational institutions located in Gyeonggi province and Daejeon, Korea. Mothers completed questionnaires regarding children's emotionality, beliefs about emotional guidance and parenting stress. The main results of this study are as follows. First, children's gender, age and mothers' age was related to parenting stress. And maternal parenting stress was positively related to children's negative emotionality and mothers' beliefs that children learn emotion by themselves and negatively related to beliefs that parent should coach children's emotion. Also, the relations between negative emotionality of children and parenting stress were significantly moderated by mothers' beliefs about emotional guidance. That is, higher levels of children's negative emotionality predicted higher parenting stress especially for mothers who believe that children learn emotion by themselves. The findings of this study suggested the importance of mothers' emotion related beliefs to reduce parenting stress.

본 연구는 유아의 정서성과 어머니의 양육스트레스의 관계에서 어머니의 정서지도 신념이 조절효과를 나타내는지 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기 및 대전 지역 어린이집 및 유치원에 재원하고 있는 만 3~5세 유아 213명의 어머니였으며, 유아의 정서성, 어머니의 정서지도 신념과 양육스트레스에 관한 질문지를 작성하도록 하였다. 연구결과 남아의 어머니일수록, 유아의 연령이 어릴수록, 어머니의 연령이 낮을수록 양육스트레스가 높은 것으로 나타났다. 또한 유아의 부정적 정서성이 높을수록 어머니의 양육스트레스가 높았으며, 어머니의 정서지도 신념 중 부모지도 신념이 높을수록 양육스트레스가 낮은 반면, 자녀습득 신념이 높을수록 양육스트레스가 높은 것으로 나타났다. 그리고 어머니의 정서지도 신념 중 자녀습득 신념은 유아의 부정적 정서성과 어머니의 양육스트레스의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 즉 어머니의 자녀습득 정서지도 신념이 낮은 경우보다 높은 경우, 유아의 부정적 정서성이 높을수록 어머니의 양육스트레스가 더 높아지는 것으로 나타났다. 마지막으로 어머니가 자녀의 정서에 잘 대처할 수 있도록 함으로써 양육스트레스를 줄이기 위한 제언을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 권연희(2003). 아동의 정서성과 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  2. 권연희(2012). 남녀 유아의 부정적 정서성과 놀이 시 또래상호작용의 관계에 대한 교사-유아간 갈등적관계의 조절효과. 유아교육연구, 32(2), 29-48.
  3. 권정윤, 정미라, 박수경(2012). 걸음마기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스 관련 변인 탐색. 유아교육학논집, 16(3), 143-160.
  4. 김기현, 강희경(1997). 양육스트레스 척도의 개발. 대한가정학회지, 35(5), 141-150.
  5. 김기현, 조복희(2000). 맞벌이 부부의 양육 스트레스에 영향을 미치는 생태학적 관련 변인 탐색. 아동학회지, 21(4), 35-50.
  6. 김리진, 윤종희(2000). 직장보육시설을 이용하는 취업모의 양육스트레스에 관한 생태학적 연구: 만 6세이하 자녀를 둔 전문직 사무직 및 생산직 여성을 중심으로. 대한가정학회지, 38(12), 47-58.
  7. 김미숙, 문혁준(2005). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육 스트레스 및 양육 효능감과 양육 행동과의 관계. 대한가정학회지, 43(8), 25-35.
  8. 김민희, 문혁준(2007). 유아의 기질, 어머니의 양육스트레스 및 유아교육, 보육기관에서의 사회적 적응간의 관계. 대한가정학회지, 45(9), 27-36.
  9. 김소영, 홍세희(2015). 영유아의 정서성 기질의 시간에 따른 변화 추정과 이에 대한 영향요인 검증. 유아교육연구, 35(4), 301-317.
  10. 김송이, 최혜영(2007). 자녀의 정서성과 남편의 부모역할 지지에 따른 어머니의 양육스트레스, 양육행동 및 유아의 사회적 유능성. 대한가정학회지, 45(8), 1-11.
  11. 김아영, 박애경(2009). 갈등상황에서 어머니 반응에 대한 유아의 언어적 표상과 어머니의 일상적 스트레스와의 관계. 한국보육학회지, 9(4), 179-196.
  12. 남궁령(2015). 어머니의 정서신념이 유아의 사회적 유능성에 미치는 영향에서 유아 심리적 건강성의 매개효과. 유아교육연구, 35(6), 49-74.
  13. 남혜순(2003). 어머니가 지각하는 유아의 기질에 따른 양육 스트레스의 차이. 아동교육, 12(2), 121-135.
  14. 노성향(2014). 아버지의 자기효능감이 어머니의 양육스트레스에 미치는 영향: 아버지 양육참여의 매개효과. 한국보육학회지, 14(3), 45-59.
  15. 민하영, 이영미(2009). 유아기 자녀를 둔 어머니의 부부갈등, 자녀 양육 스트레스 및 애정-거부적 양육행동간 관계. 한국가정관리학회지, 27(6), 203-213.
  16. 박영아(2005). 영유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스에 영향을 미치는 변인. 영유아교육연구, 8, 97-113.
  17. 박인숙(2014). 유아의 기관적응과 어머니 양육효능감 관계에서 유아 부정적 정서성의 조절효과. 한국보육학회지, 14(4), 195-213.
  18. 백승선, 안연경, 곽경화(2017). 감정코칭 부모교육 프로그램이 양육효능감 및 양육행동, 정서표현성에 미치는 효과. 한국보육학회지, 17(2), 1-24.
  19. 서석원, 우수경(2016). 어머니의 양육스트레스가 유아의 문제행동에 미치는 영향: 어머니 심리적 특성의 매개효과. 유아교육학논집, 20(2), 519-539.
  20. 서숙경, 김은경(2012). 감정코칭 부모교육이 어머니의 정서반응태도와 양육효능감에 미치는 효과. 놀이치료연구, 16(1), 95-109.
  21. 성미영(2006). 유아의 대인간 문제해결 전략과 유아의 정서성, 정서지식, 사건지식의 관계. 대한가정학회지, 44(5), 59-68.
  22. 송미혜, 송연숙, 김영주(2007). 유아기 어머니의 양육스트레스 및 사회적 지지가 양육효능감에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 10(12), 165-183.
  23. 송승민, 송진숙(2007). 부모의 양육신념 및 역할만족도와 양육스트레스에 대한 연구: 3-7세 자녀를 둔부모를 중심으로. 한국생활과학회지, 16(5), 933-944. https://doi.org/10.5934/KJHE.2007.16.5.933
  24. 송연숙, 김영주(2007). 양육신념에 따른 어머니의 양육스트레스, 사회적 지지, 양육효능감 연구. 아동교육, 16(4), 107-117.
  25. 신나리, 안재진(2014). 어머니의 취업여부에 따른 양육스트레스와 자기효능감 간의 인과적 종단관계 분석. 아동학회지, 35(5), 135-154. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.5.135
  26. 신주혜(2015). 한국 어머니의 정서발달관련 신념에 관한 연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  27. 신주혜, 정윤경(2013). 어머니의 정서관련 신념과 이에 따른 정서표현성 및 자녀의 부정정서 표현에 대한 반응. 한국심리학회지: 발달, 26(3), 71-95.
  28. 신주혜, 정윤경(2016). 한국 어머니의 정서발달관련 신념에 대한 연구: 합의적 질적 분석을 사용하여. 열린부모교육연구, 8(3), 1-26.
  29. 신지연(2011). 유아의 기질 및 양육스트레스와 어머니 양육행동 간의 관계. 유아교육학논집, 15(2), 291-312.
  30. 안지영, 박성연(2002). 2-3세 자녀를 둔 어머니의 양육신념, 효능감 및 스트레스가 양육행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 40(1), 53-68.
  31. 여은진, 이경옥(2011). 유아와 어머니 정서성, 어머니의 정서사회화 행동 및 유아 정서조절간의 구조 분석. 열린유아교육연구, 14(5), 275-295.
  32. 이승은(2011). 유아기 정서표현규칙과 정서인식의 발달에 관한 연구. 한국보육학회지, 11(4), 121-142.
  33. 이윤주, 진미정(2013). 영유아기 기혼 취업모와 비취업모의 사회자본과 양육스트레스. 대한가정학회지, 51(2), 229-239. https://doi.org/10.6115/khea.2013.51.2.229
  34. 이자현, 위영희(2012). 어머니의 양육스트레스와 영유아의 교육기관 적응의 관계. 아동학회지, 33(5), 139-161. https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.5.139
  35. 이주옥(2008). 영, 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동의 비교. 영유아교육연구, 11, 41-61.
  36. 임현주(2015). 유아의 성별에 따른 내재화, 외현화 문제행동에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 유아교육연구, 35(2), 97-115.
  37. 장유진, 이강이(2014). 영아의 정서성 기질과 어머니의 부정 정서 간의 자기회귀교차지연 효과 검증. 유아교육연구, 34(3), 67-84.
  38. 조은정, 박형신(2010). 아버지와 어머니의 부모역할지능이 유아의 성별에 따른 또래유능성과 일상적 스트레스에 미치는 영향. 한국보육학회지, 15(1), 27-48.
  39. 조형숙, 김명하(2013). 유아기 자녀를 둔 부모의 정서적 양육역량 증진 프로그램이 부모의 자아상태, 자기분화, 양육태도에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(3), 271-293.
  40. 차삼숙, 신유림(2005). 유아기 자녀를 둔 취업모의 양육 스트레스에 관한 연구. 생활과학연구논집, 25(1), 163-181.
  41. 최연화, 조복희(2013). 유아의 정서적 유능성에 영향을 미치는 관련 변인연구. 미래유아교육학회지, 20(1), 323-345.
  42. 최은숙(2002). 유아의 정서성, 정서 조절, 또래간 인기도와의 관계 연구. 한국보육학회지, 2(1), 173-187.
  43. 최효식, 윤해옥, 연은모(2015). 어머니의 양육스트레스가 영유아의 정서성 기질에 미치는 영향에서 긍정적 양육태도와 우울의 종단매개효과. 유아교육학논집, 19(3), 119-142.
  44. 편은숙(2004). 영유아기 자녀를 둔 취업모의 어머니 역할 인식과 자녀양육스트레스. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  45. 허혜경(2013). 유아의 놀이성에 영향을 미치는 유아의 성, 기질 및 어머니의 양육효능감에 대한 효과분석. 한국보육학회지, 13(2), 83-102.
  46. Abidin, R. R. (1990). Parenting Stress Index/Short Form. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
  47. Abidin, R. R.(1992). The determinants of parenting behavior. Journal of Clinical Child Psychology, 21(4), 407-412. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2104_12
  48. Aiken, L. S., & West, S. G.(1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.
  49. Bai, S., Repetti, R. L., & Sperling, J. B.(2016). Children's expressions of positive emotion are sustained by smiling, touching, and playing with parents and siblings: A naturalistic observational study of family life. Developmental Psychology, 52(1), 88-101. https://doi.org/10.1037/a0039854
  50. Baron, R. M., & Kenny, D. A.(1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  51. Belsky, J.(1984). The Determinants of Parenting: A Process Model. Child Development, 55(1), 83-96. https://doi.org/10.2307/1129836
  52. Berryhill, M. B., Soloski, K. L., Durtschi, J. A., & Adams, R. R.(2016). Family process: Early child emotionality, parenting stress, and couple relationship quality. Personal Relationships, 23(1), 23-41. https://doi.org/10.1111/pere.12109
  53. Buss, A., & Plomin, R.(1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  54. Castro, V. L., Halberstadt, A. G., Lozada, F. T., & Craig, A. B.(2015). Parents' emotion-related beliefs, behaviours, and skills predict children's recognition of emotion. Infant and Child Development, 24(1), 1-22. https://doi.org/10.1002/icd.1868
  55. Chaplin, T. M., Cole, P. M., & Zahn-Waxler, C.(2005). Parental socialization of emotion expression: Gender differences and relations to child adjustment. Emotion, 5(1), 80-88. https://doi.org/10.1037/1528-3542.5.1.80
  56. Coleman, P. K., & Karraker, K. H.(1998). Self-efficacy and parenting quality: Findings and future applications. Developmental Review, 18(1), 47-85. https://doi.org/10.1006/drev.1997.0448
  57. Coplan, R. J., Bowker, A., & Cooper, S. M.(2003). Parenting daily hassles, child temperament, and social adjustment in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 18(3), 376-395. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00045-0
  58. Crnic, K. A., & Greenberg, M. T.(1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development, 61(5), 1628-1637. https://doi.org/10.2307/1130770
  59. Crockenberg, S. C.(1986). Are temperamental differences in babies associated with predictable differences in care-giving? New Directions for Child Development, 31, 53-73.
  60. Crockenberg, S. C., & Leerkes, E. M.(2003). Parental acceptance, postpartum depression, and maternal sensitivity: Mediating and moderating processes. Journal of Family Psychology, 17(1), 80-93. https://doi.org/10.1037/0893-3200.17.1.80
  61. Deater-Deckard, K., & Scarr, S.(1996). Parenting stress among dual-earner mothers and fathers: Are there gender differences? Journal of Family Psychology, 10(1), 45-59. https://doi.org/10.1037/0893-3200.10.1.45
  62. Dunsmore, J. C., & Karn, M. A.(2001). Mothers'beliefs about feelings and children's emotional understanding. Early Education and Development, 12(1), 117-138. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1201_7
  63. Dunsmore, J. C., & Karn, M. A.(2004). The influence of peer relationships and maternal socialization on kindergartners' developing emotion knowledge. Early Education and Development, 15(1), 39-56. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1501_3
  64. Fredrickson, B. L.(1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2(3), 300-319. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.300
  65. Fredrickson, B. L.(2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist. 56(3), 218-226. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.218
  66. Gelfand, D. M., Teti, D. M., & Fox, C. E. R.(1992). Sources of parenting stress for depressed and nondepressed mothers of infants. Journal of Clinical Child Psychology, 21(3), 262-272. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2103_8
  67. Goldsmith, H. H., Lemery, K. S., Buss, K. A., & Campos, J. J.(1999). Genetic analyses of focal aspects of infant temperament. Developmental Psychology, 35(4), 972-985. https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.4.972
  68. Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C.(1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10(3), 243-268. https://doi.org/10.1037/0893-3200.10.3.243
  69. Halberstadt, A. G., Dunsmore, J. C., Bryant, Jr., A., Parker, A. E., Beale, K. S., & Thompson, J. A.(2013). Development and validation of the parents' beliefs about children's emotions questionnaire. Psychological Assessment, 25(4), 1195-1210. https://doi.org/10.1037/a0033695
  70. Halberstadt, A. G., Dunsmore, J. C., Parker, A. E., Beale, K. S., Thompson, J. A., & Bryant, Jr., A.(2008). Parent's beliefs about children's emotions. Unpublished questionnaire.
  71. Jarvis, P. A., & Creasey, G. L.(1991). Parental stress, coping, and attachment in families with an 18-month old infant. Infant Behaviour and Development, 14(4), 383-395. https://doi.org/10.1016/0163-6383(91)90029-R
  72. McBride, B. A., Schoppe, S. J., & Rane, T. R.(2002). Child characteristics, parenting stress, and parental involvement: Fathers versus mothers. Journal of Marriage and Family, 64, 998-1011. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00998.x
  73. Middleton, M., Scott, S. M., & Renk, K.(2009). Parental depression, parenting behaviors, and behaviour problems in young children. Infant and Child Development, 18(4), 323-336. https://doi.org/10.1002/icd.598
  74. Ostberg, M., & Hagekull, B.(2000). A structural modeling approach to understanding parenting stress. Journal of Clinical Child Psychology, 29(4), 615-625. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP2904_13
  75. Park, S. Y. & Cheah, C. S. L.(2005). Korean mothers' proactive socialization beliefs regarding preschoolers' social skills. International Journal of Behavioral Development, 29(1), 24-34. https://doi.org/10.1080/01650250444000306
  76. Paulussen-Hoogeboom, M. C., Stams, G. J. J., Hermanns, J. M. A., & Peetsma, T. T. D.(2008). Relations among child negative emotionality, parenting stress, and maternal sensitive responsiveness in early childhood. Parenting: Science and Practice, 8(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/15295190701830656
  77. Prior, M.(1992). Childhood temperament. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 33(1), 249-279. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1992.tb00863.x
  78. Respler-Herman, M., Mowder, B., Yasik, A., & Shamah, R.(2012). Parenting beliefs, parental stress, and social support relationships. Journal of Child & Family Studies. 21(2), 190-198. https://doi.org/10.1007/s10826-011-9462-3
  79. Rodd, J.(1993). Maternal stress: A comparative study of Australian and Singaporean mothers of young children. Early Child Development and Care, 91(1), 41-50. https://doi.org/10.1080/0030443930910105
  80. Rodgers, A. Y.(1993). The assessment of variables related to the parenting behavior of mothers with young children. Children and Youth Services Review, 15(5), 385-402. https://doi.org/10.1016/0190-7409(93)90011-W
  81. Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., Hershey, K. L., & Fisher, P.(2001). Investigations of temperament at three to seven years: The children's behavior questionnaire. Child Development, 72(5), 1394-1408. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00355
  82. Rothbart, M. K., & Bates, J. E.(1998). Temperament. In W. Damon & N. Eisenberg(Eds.), Handbook of child psychology(Vol. 3, pp. 106-176). New York: Wiley.
  83. Sallquist, J., Eisenberg, N., Spinrad, T. L., Gaertner, B. M., Eggum, N. D., & Zhou, N.(2010). Mothers' and children's positive emotion: Relations and trajectories across four years. Social Development. 19(4), 799-821. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2009.00565.x
  84. Salmon, K., Dadds, M., Allen, J., & Hawes, D.(2009). Can emotional language skills be taught during parent training for conduct problem children? Child Psychiatry and Human Development, 40(4), 485-498. https://doi.org/10.1007/s10578-009-0139-8
  85. Sameroff, A. J.(1975). Transactional models in early social relations. Human Development, 18(1-2), 65-79. https://doi.org/10.1159/000271476
  86. Sameroff, A. J., & MacKenzie, M. J.(2003). Research strategies for capturing transactional models of development: The limits of the possible. Development and Psychopathology, 15(3), 613-640. https://doi.org/10.1017/S0954579403000312
  87. Sanson, A., Hemphill, S. A., & Smart, D.(2004). Connections between temperament and social development: A review. Social Development, 13(1), 142-170. https://doi.org/10.1046/j.1467-9507.2004.00261.x
  88. Scher, A., & Sharabany, R.(2005). Parenting anxiety and stress: Does gender play a part at 3 months of age? Journal of Genetic Psychology, 166, 203-213. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.2.203-214
  89. Sheeber, L. B., & Johnson, J. H.(1992). Child temperament, maternal adjustment, and changes in family life style. American Journal of Orthopsychiatry, 62(2), 178-185. https://doi.org/10.1037/h0079329
  90. Smiley, P. A., Tan, S. J., Goldstein, A., & Sweda, J.(2016). Mother emotion, child temperament, and young children's helpless responses to failure. Social Development, 25(2), 285-303. https://doi.org/10.1111/sode.12153
  91. Stevens, Jr., J. H.(1984). Child development knowledge and parenting skills. Family Relations, 33(2), 237-244. https://doi.org/10.2307/583789
  92. Weinberg, M. K., Tronick, E. Z., Cohn, J. F., & Olson, K. L.(1999). Gender differences in emotional expressivity and self regulation during early infancy. Developmental Psychology, 35, 175-188. https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.1.175
  93. Wilson, K. R., Havighurst, S. S., & Harley, A. E.(2012). Tuning in to kids: An effectiveness trial of a parenting program targeting emotion socialization of preschoolers. Journal of Family Psychology, 26(1), 56-65. https://doi.org/10.1037/a0026480
  94. Yavuz, H. M., Selcuk, B., Corapci, F., & Aksan, N.(2017). Role of temperament, parenting behaviors, and stress on Turkish preschoolers'internalizing symptoms. Social Development, 26(1), 109-128. https://doi.org/10.1111/sode.12192
  95. Zentner, M., & Bates, J. E.(2008). Child temperament: An integrative review of concepts, research programs, and measures. European Journal of Developmental Science, 2(1-2), 7-37.