The Applicability and Related Issues of Bebras Challenge in Informatics Education

정보 교육에서 비버 챌린지(Bebras Challenge)의 활용 가능성과 향후 과제

  • 정웅열 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이영준 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2017.05.19
  • Accepted : 2017.09.12
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The informatics in the 2015 revised national curriculum has established the identity as the core subject for the intelligent information society. However, while the nature, objective, scopes and contents, and achievement standards of the curriculum are systematic, there is a lack of research on effective teaching and learning, and assessment methods. This study analyzed the applicability of Bebras Challenge, which began in Lithuania in 2004 and has been attracting attention as a new informatics education model with 1.3 million students as participants in 2015 around the world. Furthermore this research presented related issues for the indigenization of Bebras Challenge. This study will be a basis for the research of teaching and learning, and assessment models as well as the spread of Bebras Challenge.

2015 개정 교육과정에서의 정보 교과는 지능 정보 사회를 대비하기 위한 핵심 교과로서의 정체성을 확립하였다. 그러나 교과의 성격, 목표, 내용체계 및 성취기준 등이 체계성을 갖추고 있는데 반해, 효과적인 교수 학습 및 평가 방법에 대한 연구는 부족하다. 본 연구에서는 2004년 리투아니아에서 시작되어 2015년 전 세계 130만 명의 학생들이 참여하는 등 해외 여러 국가에서 정보 교과의 새로운 교육 모델로서 주목받고 있는 비버 챌린지의 교육적 활용 가능성을 2015 개정 정보과 교육과정의 관점에서 분석하고, 비버 챌린지의 토착화를 위한 향후 과제를 제시하였다. 본 연구의 결과가 비버 챌린지의 보급 및 확산뿐만 아니라 정보 교육을 위한 교수 학습 및 평가 모델 연구의 단초가 되기를 기대한다.

Keywords

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