DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Assessment Model for Math Clinic Program

수학학습클리닉 프로그램 평가 모형 개발에 관한 연구

  • Kim, Jeong Hyun (Kwonsun High School) ;
  • Ko, Ho Kyoung (Department of Mathematics Graduate School of Education Ajou University) ;
  • Huh, Nan (Department of Mathematics Graduate School of Education Kyonggi University) ;
  • Hwang, Hye Jeang (Department of Mathematics Education Chosun University)
  • Received : 2017.07.26
  • Accepted : 2017.08.17
  • Published : 2017.09.30

Abstract

Recently, 'students who gave up mathematics' became social problems. The need for systematic support for spreading and seating mathematics clinics was recognized. The mathematics clinic emphasizes the change of the affective aspects by constantly meeting the students and listening to the worries of the students. It is also a program that guides students in the future to see mathematics in a positive way. However, at school, mathematics clinics are operated in various forms at the discretion of teachers. Therefore, it is difficult to confirm whether the purpose of the mathematics clinic is being achieved properly. It is necessary to prepare a plan that can act as a guideline to check the necessary basic items for the runs of the math clinic and to check the necessary parts in the course of runs The purpose of this study is to develop a model for evaluating mathematics clinic programs which can be a guideline for the operation of mathematics clinic programs in a systematic way and to reduce the confusion of operation of mathematics clinics at the schools. We expect that this evaluation model could provide a direction for the operation of a math clinic.

수학학습클리닉은 학생과의 지속적인 만남을 통해 고민을 함께 얘기해보면서 수학학습에 대한 정의적인 부분의 변화를 강조하는 내용으로 앞으로 우리 학생들이 수학에 대해 긍정적인 마음으로 수학을 접할 수 있도록 안내하는 프로그램이다. 하지만 일선학교에서 수학학습클리닉은 각 학교에서 교사의 재량에 의해 다양한 형태로 운영이 되고 있어 수학학습클리닉이 제대로 그 목적을 달성하고 있는 지를 확인하기가 어렵다. 이런 문제점을 해결하기 위해 수학학습클리닉 운영을 위해 갖추어야 할 기본적인 사항을 점검하고 운영을 하는 과정에서 필요한 부분을 체크할 수 있는 가이드라인의 역할을 할 수 있는 프로그램 평가모형의 필요성이 절실하다. 이에 본 연구의 목적은 수학학습클리닉 프로그램 평가모형이 학교현장에서 수학학습클리닉이 체계적이고 효율적으로 운영될 수 있도록 수학학습클리닉 운영을 위한 가이드라인이 될 수 있을 것이다. 그 결과 수학학습클리닉의 운영이 보다 체계적이 될 것이며 프로그램 운영을 점검하고 운영의 문제점을 수정 보완하여 진행이 될 것이다.

Keywords

References

  1. 강옥기.허난.이환철.박경은.조현공 (2010). 수학교육학 정론. 서울: 경문사. (Kang, Y., Huh, N., Lee, H. Park. K., & Cho, H.. (2010) Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon.)
  2. 교육과학기술부 (2012). 수학교육선진화 방안 발표 보도자료. (Ministry of Education, Science, and Technology (2012). National Mathematics Education Advance Plan. 2012.1.10)
  3. 권낙원(1985). 교사교육 프로그램의 평가모형 개발. 한국교육, 12(1), 169-184. (Kwon, N. (1985). Development of Evaluation Model of Teacher Education Program. Journal of Korean Education.. 12(1), 169-184.)
  4. 고호경.양길석.이환철 (2015). 수학학습 상담을 위한 진담 검사지 개발 연구. 수학교육학논문, 29(4). 723-743. (Ko, H., Yang, K., & Lee, H. (2015). Development of the Diagnostic Worksheet for Mathematics Academic Counseling. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education., 29(4). 723-743.)
  5. 고호경 (2017). 수학나눔지원단 운영. AD17020004, 한국과학창의재단. Ko, H.. (2017). (Managing the mathematics learning support group. AD17020004, The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.)
  6. 김동원 (2008). 중학생을 위한 학업 상담 프로그램 개발 효과. 전북대학교 박사학위 논문. (Kim, D. W. (2008). Development of an Integrated Academic Counseling Program for Middle School Students and its Effectiveness: with Academic Stress and Academic Motivation. Department of Psychology Graduate School of Chonbuk National University.)
  7. 김선아 (2016). 수학적 사고 스타일에 따른 문제해결과정에서의 표현 분석. 이화여자대학교 석사학위논문. (Kim, S. A. (2016). Analysis of Representation in the Problem Solving Process According to Mathematical Thinking Styles. Major in Mathematics Education The Graduate School of Education Ewha Womans University.)
  8. 김소영.이영민.최영섭.홍성민 (2011). CIPP 평가모형과 Kirkpatrick 평가모형을 활용한 중소기업 훈련 컨소시엄 사업의 성과 평가연구. 직업교육연구, 30(1), 51-74. (Kim, S., Lee, Y., Choi, Y., & Hong, S. (2011). Evaluation Research on the Outcomes ofConsortium Training Programs for Small and Middle-sized Corporations by Using CIPP Model and Kirkpatrick's Model. The Journal of Vocational Education Research, 30(1), 51-74.)
  9. 김영국.박기양.박규홍.박혜숙.박윤범.유현주.권오한.이선아 (2001). 수학 기피요인의 설정 및 기피성향의 분석도구 개발. 수학교육. 40(2). 217-239. (Kim, Y., Park, K., Park, K., Park, H., Park, Y., Yu, H., Kwon, O., & Lee, S. (2001). Studies on Exploring Math. Disliking Factors and Devising Tools to Analyze Student's Disliking Trends about School Mathematics. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education,. 40(2). 217-239.)
  10. 김은정 (2007). 정의적 학습 양식 개념적 모형 정립. 교육의 이론과 실천, 12(1), 1-23. (Kim, E. J. (2007). The Elements and Conceptual Model of Affective Learning Styles. Theory and Practice of Education,. 12(1), 1-23.)
  11. 김은주 (1996). 수학과 학습부진아을 위한 보충학습자료 효과에 관한 연구. 한양대학교 석사학위논문. (Kim, E. J. (1996). Study on the effects of using supplement materials in mathematics for the under-achievement students. Major in Mathematics Education The Graduate School of Education. Hanyang University.)
  12. 김정섭 (2009). 학습컨설팅의 중요성과 학습컨설턴트의 역할. 학교심리와 학습컨설팅. 1(1). 19-33. (Kim J. S.(2009). Importance of Learning Consultation and the Role of Learning Consultant. Journal of School Psychology and Learning Consultation, 1(1). 19-33.)
  13. 김현수 (2012). 중학교 또래상담 프로그램 평가 : CIPP모형을 중심으로. 숙명여자대학교 석사학위논문. (Kim, H. (2012). An Evaluation of Peer Counseling Program in Middle Schools based on CIPP Model. Department of Educational Psychology Graduate School of Sookmyung Women's University.)
  14. 권혁진.김민경.이은영 (2006). 학습부진아 수학 클리닉 운영사례. 한국학교수학회논문. 9(1). 19-40. (Kwean, H., Kim, M., & Lee, E. (2006). Math Clinic for the Learning Disabilities. Journal of the Korean School Mathematics Society., 9(1). 19-40.)
  15. 다무라 사부로 (1997). 수학 기피증을 없애 주는 책, 조윤동 역. 서울: 아카데미서적. (Tamura Saburo(1997). A book that eliminates math giddiness. Seoul: Academic books.)
  16. 박혜숙.박기양.김영국.박규홍.박윤범 (2004). 중학교 수학 학습부진아의 기피 현상. 수학교육논문집. 18(1), 183-190. Park, H., Kim, Y., Park, K., Park, K. & Park, Y.(2004). Escape of underachievers in middle school mathematics learning . Communications of Mathematical Education. 18(1), 183-190.
  17. 배호순 (2008). 교육과정 평가론. 서울: 교육과학사. (Bae, H. (2008). Theory-Driven Education Program Evaluation. Seoul: Education Science History.)
  18. 백희수 (2009). 수학학습 양식 구성 요인 탐색과 수학 학습자 유형 분류 연구. 이화여자대학교 박사학위논문. (Paik, H. S. (2009). A Study on the Constituents of Math Learning Styles and the Categorization of Math Learners. Department of Mathematics Education The Graduate School of Ewha Womans University.)
  19. 박윤희 (2010). 성공적인 커리어코칭 과정에 관한 연구. 숭실대학교 박사학위논문. (Park, Y. H. (2010). A Study on the Successful Career Coaching Process. Department of Mathematics Education The Graduate School of Soongsil University.)
  20. 송인섭 (2006). 현장적용을 위한 자기주도 학습. 서울: 학지사. (Song, I.(2006). Self-directed learning for field application. Seoul : Hakjisa.)
  21. 신을진.이일화 (2010). 학습코칭프로그램이 학습부진아의 학습전략에 미치는 효과. 아시아교육연구. 11(4). 145-165. (Shin, E. & Lee, I.. (2010). Effects of the Learning Coaching Program for the Elementary Underachievers. Asian Journal of Education. 11(4). 145-165.)
  22. 이주희 (2004). 사이버대학의 질 관리를 위한 핵심영역과 평가항목 규명. 이화여자대학교 박사학위논문. (Lee, J. H. (2004). A Study on the Criteria Assuring Quality in Cyber Universities. Department of Mathematics Education The Graduate School of Ewha Womans University.)
  23. 전도근 (2006). 생산적 코칭. 서울: 북포스. (Jeon. D.(2006). Productive Coaching. Seoul: 북포스.)
  24. 전도근 (2009) 자기주도적 공부습관을 길러주는 학습코칭. 서울: 학지사. (Jeon. D. (2009). Learning coaching that fosters self-driven learning habits. Seoul : Hakjisa.)
  25. 전도근 (2012). 자기주도학습 코칭전략. 서울: 학지사. (Jeon. D. (2012). Self-driven learning coaching strategy. Seoul : Hakjisa.)
  26. 정현옥.김미영.민세홍 (2010). 학습코칭 프로그램이 자기주도적 학습 능력에 미치는 효과. 실과교육연구. 16(4). 197-212. (Jung, H. Kim, M., & Min, S. (2010). Learning Coaching Program to Improve Self-Directed Leaming Effectiveness. Journal of Korean Practical Arts Education, 16(4). 197-212.)
  27. 조혜정 (2016). 수학학습상담모델 개발. 전남대학교 박사학위논문. (Cho, H. J. (2016). Development of an Academic Advising Model for Mathematics Education. Department of Science Education Graduate School of Chonnam National University.)
  28. 최재용 (2008). 수학 학습부진학생의 부정적 학습 특성 분석을 통한 수학 학습 개선방안 연구- 중학교 함수 내용을 중심으로 -. 단국대학교 박사학위논문. (Choi, J. Y. (2008). Studying the Learning Improvement Using the Analysis of Defective Learning Characteristics of Underachievers in Mathematics - Focused on Function in Middle School Mathematics -. Department of Mathematics Education Graduate School Dankook University.)
  29. 황매향 (2016). 사례에서 배우는 학업상담의 실제. 서울: 사회평론아카데미. (Hwang, M. (2016). The practical practice of learning in a case. Social Review Academy.)
  30. Hughes, M. (2004). Coaching in Schools. Cheltenham: Education Training and Support.
  31. Isaac, S. & Michael, W. (1981). Handbook in research and evaluation. 2nd ed. San Diego, Calif. : EDITS.
  32. Stufflebeam, D. L. (1971). The relevance of the CIPP evaluation model for educational accountability. Journal of Research and Development in Education, 5(1), 19-25.
  33. Thomas, W. & Smith, A. (2004). Coaching Soulutions: Practical Ways to Improve Performance in Education. Stafford:Network Educational Press Ltd.
  34. Tunbull, J. (2009). Coaching for Learning : A Practical Guide for Encouraging Learning. Bloomsbury Academic.

Cited by

  1. 예비 수학교사의 멘·튜터링 활동에 관한 사례 연구 vol.37, pp.2, 2021, https://doi.org/10.7858/eamj.2021.015