Social Network Analysis of the Core Competencies of the Fourth Industrial Revolution on the Newspaper Articles : Focusing on in Engineering Students

신문기사에 나타난 제 4차 산업혁명의 핵심역량에 관한 사회연결망분석: 이공계 대학생을 중심으로

  • Huh, Ji-suk (Innovation Center for Engineering Education, Ajou University)
  • 허지숙 (아주대학교 공학교육혁신센터)
  • Received : 2017.08.18
  • Accepted : 2017.09.19
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study is to explore the core competencies of the Fourth Industrial Revolution in the major newspaper articles of social network analysis and to examine the core competencies required by each field and target. To do this, we reviewed prior research focusing on core competency concepts and core competencies of engineering students, and analyzed 227 articles related to core competencies of the 4th Industrial Revolution, focusing on five major newspapers. Through analysis, we analyzed social network with 118 refined core competency keywords. As a result of the research, it was found that core competencies of the 4th Industrial Revolution are the degree centrality in terms 'creativity', 'problem solving ability', 'convergence ability', 'collaboration ability', 'conductivity', 'software ability', 'human literacy', 'personality' order. Also, as a result of the analysis of the ego centric network by field and target, the required core competencies of university and industry were found to be different. Through these discussions, it is necessary to restructure the core competence of engineering students in order to nurture the engineering talents necessary for the 4th Industrial Revolution.

Keywords

References

  1. 권재기․정미경(2014). 공과대학생의 핵심역량 검사도구 개발 및 타당화. 교육방법연구, 26(4), 687-716.
  2. 김창완 외(2014). 한국의 교육지표지수 개발연구(iii): 학생역량 지수 개발 연구, 한국교육개발원.
  3. 민철구․박기범․정승일․정기철(2010). 이공계대학 구조변화 추세 분석과 대학 경쟁력 확보 방안, 과학기술정책연구원.
  4. 박기문 외(2014). 융합인재교육의 핵심역량 구성요인에 대한 타당성 연구. 한국 기술교육학회지, 14(3), 214-234.
  5. 송동주․강상희 (2012). 공학교육의 미래를 준비하는 현재: 공학교육인증제도. 한국인터넷정보학회, 13(3), 14-22.
  6. 안상희․이민화(2016). 제4차 산업혁명이 일자리에 미치는 영향. 한국경영학회 통합학술발표논문집, 2344-2363.
  7. 이경화.신오순.김대권.태진미(2015). 핵심역량 기반 융합교육을 위한 대학생의 핵심역량 및 창의적 성향 비교. 교육종합연구, 13(2), 1-24.
  8. 이경희.권혁홍.이정례.이성진(2010). 공학교육정책: 공과대학 신입생의 핵심역량 인식수준을 통한 공학교육방향 연구. 공학교육연구, 13(6), 57-71.
  9. 조동헌(2016). 공학계열 대학생의 핵심역량 도출과 평가지표개발. 충남대학교대학원 박사학위논문.
  10. 조상식(2016). '제4차 산업혁명'과 미래 교육의 과제. 미디어와 교육, 6(2), 152-185.
  11. 진미석 외(2010). 2009년도 대학생 직업기초능력 진단평가 체제 구축, 교육과학기술부.
  12. 진미석(2016). 핵심역량은 교육의 오래된 질문에 대한 새로운 해답이 될 수 있는가?. 핵심역량교육연구, 1(1), 1-24.
  13. 최병삼(2016). 기업의 인재상에 기초한 대학생의 핵심역량 향상과 관련요인에 대한 연구, 서경대학교대학원 박사학위논문.
  14. 최상덕 외(2011). 21세기 창의적 인재 양성을 위한 교육의 미래 전략 연구, 한국교육개발원.
  15. 최상덕 외(2014). 미래 인재 양성을 위한 핵심역량 교육 및 혁신적 학습생태계 구축(II), 한국교육개발원.
  16. 최윤정.권상희(2014). '빅데이터' 관련 신문기사의 의미연결망 분석. 사이버커뮤니케이션학보, 31(1), 241-286.
  17. 한국경제신문 특별 취재팀(2013). 융합형 인재의 조건. 서울: 한국경제신문.
  18. 현영섭(2015). 신문기사에 나타난 평생교육실천동향: 1999년 부터 2015년까지 4개 일간지 게재기사를 중심으로. 평생학습사회, 11(3), 1-37.
  19. 황경수.권순철.고봉조(2015). 대학생들의 핵심역량 인식분석: J 대학교 학생들을 대상으로. 교양교육연구, 9(3), 131-162.
  20. AACU(2017). http://www.aacu.org/leap/essential-learningoutcomes
  21. Astin, A. W. & anthony lising antonio(2012). Assessment for Excellence: The Philosophy and Practice of Assessment and Evaluation in Higher Education. New York, NY: American Council on Education and Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
  22. Bowen, H. R.(1996). Investment in Learning. New Brunswick.
  23. McClelland, D. C.(1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
  24. NAE(2004). The Engineer of 2020: Visions of Engineering in the New Century. http://inside.mines.edu/UserFiles/File/Assessment/Engr2020.pdf
  25. NCS(2017). http://www.ncs.go.kr/ncs/
  26. Kautz, T., Heckman, J. J., Diris, R., Weel, B., Borghans, L.(2008). Fostering and Measuring Skills : Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success. http://www.oecd.org/edu/ceri/Fostering-and-Measuring-Skills-Improving-Cognitive-and-Non-Cognitive-Skills-to-Promote-Lifetime-Success.pdf
  27. K-CESA(2017). https://www.kcesa.re.kr/intro.do
  28. OECD(2005). The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary.
  29. Roberts, B. W.(2009). Back to the future: Personality and assessment and personality development. Journal of Research in Personality, 143, 137-145.
  30. SCANS(1991). What Work Requires of Schools: A SCANS Report for America 2000. Washington D.C.: The US Department of Labor.
  31. Schwab, K.(2016). The Fourth Industrial Revolution. Colony/Geneva: World Economic Forum. 송경진(역)(2016). 제4차 산업혁명. 서울: 새로운 현재.
  32. Spencer, L., & Spencer, S.(1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  33. Wang, W. & Rada, R.(1998). Structured hypertext with domain semantics. ACMTrans. Inform. Syst., 16, 372-412. https://doi.org/10.1145/291128.291132
  34. Wasserman, S. & Faust, K.(1994). Social network analysis: methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press.