Abstract
Electronic records produced by central administrative agencies are transferred to the National Archives of Korea. In the absence of defects or errors in electronic records, it is a proof that the government's electronic records management system is operating normally. Various problems have been found in this process, and there still remain problems to be solved. At the heart of it is a standard records management system, which has been continuously improved. In this paper, I introduce the functional improvement of the record management functions of the standard records management system. Among them, the important matters describe the background and reason for the improvement. In addition, the direction of development of the standard records management system was examined in terms of recognition conversion of recordkeepers, strengthen collaboration between recordkeepers and developers, improving records management metadata quality, linking related systems, automating records management, and IT environment change.
전자기록물이 중앙행정기관에서 생산된 후 국가기록원까지 이관되고 있다. 전자기록물에 하자 또는 오류가 없는 경우에 범정부 전자기록관리체계가 정상적으로 작동되고 있다는 방증이다. 이 과정에서 다양한 문제점이 도출되었고, 현재도 해결해야 할 문제점이 남아 있다. 그 중심에는 표준기록관리시스템이 있고, 지속적인 기능 개선이 이루어져 왔다. 본고에서는 표준기록관리시스템의 기록관리 기능에 대한 기능별 개선 내용을 소개하고 있다. 이 중 중요 사안은 기능 개선된 배경이나 사유 및 개선 사항을 사례를 들어 설명하였다. 그리고 표준기록관리시스템의 발전방향을 기록관리 종사자의 인식전환, 사용자와 개발자 간의 협력 강화, 메타데이터 품질 개선, 유관시스템 연계, 기록관리 자동화 및 IT 환경 변화 등의 측면에서 살펴보았다.