DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Teacher Librarians' Images on the User Satisfaction of School Libraries

사서교사 이미지가 학교도서관 이용자 만족도에 미치는 영향에 관한 연구

  • 천희선 (연세대학교 교육대학원 사서교육) ;
  • 박지홍 (연세대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2018.11.10
  • Accepted : 2018.12.10
  • Published : 2018.12.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest how to activate the school library by examining how the users' perceive teacher librarians. For this purpose, questionnaires and in-depth interviews were conducted for students in 10 middle and high schools in Seoul and Gyeonggi. Analyses lead to these findings: the image types of teacher librarians were classified as professional image, active image, and simple-work image. Multiple regression analysis was used to examine the effect of teacher librarians images on school library user satisfaction. In order to enhance the teacher librarians images and school library user satisfaction, it is necessary to strive to cultivate the active attitude and professionalism of teacher librarians. Also, as the frequency of use is lower, the teacher librarians' images are viewed as simple work. Therefore, it is required to consider various reading events and reading education to raise the frequency of use. This study shows that the teacher librarians' images have a positive effect on school library users' satisfaction and suggests improvement plan for school library activation.

본 연구는 이용자들이 사서교사에 대해 어떠한 이미지를 가지고 있는지 알아보고 그 이미지에 따라 학교도서관 이용자만족도를 알아봄으로서 학교도서관 활성화방안을 제시하였다. 조사방법은 서울, 경기지역 10개의 중, 고등학생을 대상으로 설문과 심층면담을 실시하였다. 분석결과, 사서교사의 이미지유형은 전문성있는 이미지와 적극적인 이미지, 단순한 업무이미지로 분류되었고 전문성있는 이미지와 적극적인 이미지는 학교도서관이용자만족에 정(+)의 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났고 단순한 업무이미지는 부(-)의 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 사서교사와 이미지와 학교도서관 만족도는 학교도서관 재이용의사와 추천의도에서도 유의한 영향을 보여주었다. 사서교사이미지와 학교도서관 이용자만족을 높이기 위해서는 사서교사의 적극적인 태도와 전문성을 신장하려는 노력이 필요하고 이용빈도가 낮을수록 사서교사의 이미지를 단순한 업무이미지로 보고 있으므로 이용빈도를 높이기위한 다양한 독서교육이 필요하다. 본 연구는 사서교사이미지가 학교도서관 이용자만족도에 긍정적인 영향을 미침을 파악하고 학교도서관 활성화를 위한 개선방안을 제안했다는 점에서 의의를 가진다.

Keywords

BBROBV_2018_v29n4_35_f0001.png 이미지

<그림 1> 연구 모형

BBROBV_2018_v29n4_35_f0002.png 이미지

<그림 2> 사서교사 이미지와 만족도 요인 간 영향 관계

<표 1> 사서교사 이미지에 대한 요인 분석

BBROBV_2018_v29n4_35_t0001.png 이미지

<표 2> 학교도서관 만족도에 대한 요인 분석

BBROBV_2018_v29n4_35_t0002.png 이미지

<표 3> 사서교사 이미지와 학교도서관 만족도 간 상관관계

BBROBV_2018_v29n4_35_t0003.png 이미지

<표 4> 성별에 따른 사서교사 이미지 및 도서관 만족도

BBROBV_2018_v29n4_35_t0004.png 이미지

<표 5> 급별에 따른 사서교사 이미지 및 도서관 만족도

BBROBV_2018_v29n4_35_t0005.png 이미지

<표 6> 이용빈도에 따른 사서교사 이미지 및 도서관 만족도

BBROBV_2018_v29n4_35_t0006.png 이미지

<표 7> 사서교사 이미지가 학교도서관 만족도에 미치는 영향

BBROBV_2018_v29n4_35_t0007.png 이미지

<표 8> 사서교사 이미지와 학교도서관 만족도가 재이용의도에 미치는 영향

BBROBV_2018_v29n4_35_t0008.png 이미지

<표 9> 사서교사 이미지, 만족도, 재이용의도가 추천의도에 미치는 영향

BBROBV_2018_v29n4_35_t0009.png 이미지

<표 10> 가설검증결과 요약

BBROBV_2018_v29n4_35_t0010.png 이미지

References

  1. Kwon, Eun-Kyung. 2011. "A Study on the Current State of Library Assisted Instruction." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 45(4): 139-164. https://doi.org/10.16981/kliss.45.201412.139
  2. Kim, Yun-Sil. 2002. A Study on Evaluating Service Quality in Special Libraries. Ph. D. diss., Graduate School of Yonsei University, Department of Library and Information Science.
  3. Kim, Im-Sook. 2011. A Study on the Information Seeking Behavior of Teacher Librarians for Job Performance in School Libraries. Ph. D. Diss., Graduate School of Kyonggi University, Department of Library and Information Science.
  4. A Dictionary of Literary Information, A Compiling Committee. 2010. A Dictionary of Literary Information. A Revised Edition. Seoul: Korean Library Association,
  5. Park, Min-Sik. 2002. The image of physical education teachers perceived by junior high school students. M.A. thesis. Graduate School of Education of Yeungnam University, Department of Physical Education.
  6. Seo, Young-Min. 2005. A Study on the Image of the Teacher-librarian. M.A. thesis. Graduate School of Education of Chung-Ang University, Department of Library and Information Science.
  7. Song, Ki-Ho. 2007. "A Study on the Improvement of School Library Law and System." Journal of Humanities, 17: 71-100.
  8. Shin, You-Jeong. 2014. A Study on Effects of Job Satisfactions of Librarians in Schol Libraries on User' Satisfactions and Perspectives on Service Qualities. M.A. thesis. Graduate School of Education of Sungkyunkwan University, Department of Library and Information Science.
  9. Ahn, In-Ja. 2003. "Developing a Curriculum of School Librarians Using a Job Analysis." Korean Society for Library and Information Science, 37(3): 79-95.
  10. Woo, Yun-Hee and Jong-Sung Kim. 2014. "Reflections of Libraries and Librarians in Korean Children's Literature." Korean Society for Library and Information Science, 48(1): 277-298. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.277
  11. Lee, Bo-Ram and Ji-Hong Park. 2011. "Towards an Understanding of User Satisfaction and Continuance Intention in Human-Mediated Services." Information Management Research, 42(3): 187-210. https://doi.org/10.1633/JIM.2011.42.3.187
  12. Lee, Seong-Sin. 2013. "Correlation Between Public Library Service User Satisfaction and Loyalty and Moderator Variables." Korea Institute of Science and Technology Information, 24(1): 83-103.
  13. Lee, Young-Hee. 2008. Services Marketing. Seoul: Doonam.
  14. Pyo, Soon-Hee and Sung-Jong Cha. 2009. "A Study on the Development of User Satisfaction Indicators for Public Library Evaluation." A Study on the Development of User Satisfaction Indicators for Public Library Evaluation, 43(2): 329-350.
  15. Han, Yoon-Ok. 2001. "Socio-Cultural Perspectives on the Image of Teacher-Librarian as Profession." A Study on the Development of User Satisfaction Indicators for Public Library Evaluation, 35(3): 211-234.
  16. AASL and AECT. 1988. Information Power: Guidelines for School Library Media Programs. Chicago: AASL & AECT.
  17. Elliott, K. 1995. "A comparison of alternative measures of service quality." Journal of Customer Service in Marketing &Management, 1(1): 33-44. https://doi.org/10.1300/J127v01n01_04
  18. Guralnik, D.B. 1984. Webster's New World Dictionary of the American Language. New York: Simon & Schuster.
  19. Hartzell, G. 2002. "The principal's perceptions of school libraries and teacher-librarians." School Libraries Worldwide, 8(1): 92-110.
  20. Oliver, R. L. 1993. "Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response." Journal of Consumer Research, 20(December): 418-430. https://doi.org/10.1086/209358

Cited by

  1. 사서교사의 자율성 지지가 중학생의 학교도서관 만족도와 지속의도에 미치는 영향 - 기본심리욕구의 매개효과를 중심으로 - vol.32, pp.1, 2021, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.1.059