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Presentation Training System based on 3D Virtual Reality

3D 가상현실기반의 발표훈련시스템

  • 정영기 (호남대학교 미래자동차공학부)
  • Received : 2018.08.06
  • Accepted : 2018.09.28
  • Published : 2018.11.30

Abstract

In this study, we propose a 3D virtual reality based presentation training system to help implement the virtual presentation environment, such as the real world, to present it confidently in the real world. The proposed system provided a realistic and highly engaging presentation and interview environment by analyzing the speakers' voice and behavior in real time to be reflected in the audience of the virtual space. Using HMD and VR Controller that become 6DOF Tracking, the presenter can change the timing and interaction of the virtual space using Kinect, and the virtual space can be changed to various settings set by the user. The presenter will look at presentation files and scripts displayed in separate views within the virtual space to understand the content and master the presentation.

본 연구에서는 실제와 같은 가상발표환경을 구현하여 실전에서 자신감 있게 발표할 수 있도록 도와주기 위한 3D 가상현실기반의 발표훈련시스템을 제안한다. 제안시스템은 발표자의 음성과 행동을 실시간으로 분석하여 가상공간의 청중들에게 반영되게 함으로서 사실감 있고 몰입도 높은 발표 및 면접 환경을 제공하였다. 발표자는 6DOF Tracking이 되는 HMD와 VR Controller를 착용하고 Kinect를 이용하여 가상공간 속에서의 시점 변화 및 인터랙션을 줄 수 있으며 가상공간은 사용자가 설정한 다양한 환경으로 변경이 가능하도록 하였다. 발표자는 가상공간 속에 별도로 제공되는 뷰에 표시된 프리젠테이션 파일 및 스크립트를 보며 내용 숙지 및 발표 숙달 연습을 하게 된다.

Keywords

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그림 2. 발표 VR 훈련시스템 구성 Figure 2. Configuration of Presentation VR Training System

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그림 3. 발표자의 음성 높이 측정 결과 Figure 3. Voice Height Measurement Results for Presenters

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그림 4. 발표자의 음성 크기 측정 결과 Figure 4. Voice Size Measurement Results for Presenters

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그림 5. 음성 분석후 가상청중 피드백 Figure 5. Virtual Audience Feedback after Voice Analysis

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그림 6. 음성분석에 따른 가상청중반응 Figure 6. Virtual Audience Response according to Voice Analysis

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그림 7. 행동 분석 결과 Figure 7. Gesture Analysis Result

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그림 8. 발표자의 손과 머리의 움직임 양 측정 결과 Figure 8. Results of Measurement of the Amount of Movement of the Presenter's Hand and Head

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그림 9. 행동 분석후 가상청중 피드백 Figure 9. Virtual Audience Feedback after Geature Analysis

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그림 10. 행동분석에 따른 가상청중반응 Figure 10. Virtual Audience Response according to Gesture Analysis

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그림 11. 움직임이 없는 발표자에 따른 청중아바타의 Loose 행동 Figure 11. Loose Behavior of the Audience Abata with no Movement

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그림 14. 발표자의 시선을 받지 않는 청중 아바타 Figure 14. A Presenter's Non Eye-Catching Audience Avatar

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그림 15. 발표자의 시선이 머무르는 시간에 따른 청중 아바타의 행동 Figure 15. Audience Avatars' Behavior over the Time that the Presenter's Eyes Stay

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그림 16. 실감공간 영상생성 Figure 16. Realistic Space Image Generation

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그림 17. 마커리스 표정 모션캡쳐 Figure 17. Markerless Facial Motion Capture

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그림 18. 마커기반 제스쳐 모션캡쳐 Figure 18. Marker based Gesture Motion Capture

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그림 19. 제작된 환경음과 청중음 Figure 19. Environmental Sound and Audience Sound Produced

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그림 20. 콘텐츠 시나리오 Figure 20. Contents Senario

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그림 21. 가상훈련장 및 청중아바타 Figure 21. Virtual Training Center and Audience Avatar

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그림 22. 프리젠테이션 훈련 중인 발표자 모습 Figure 22. Presenters in Presentation Training

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그림 23. 발표자와 상호작용중인 가상청중의 모습 Figure 23. Virtual Audience Interacting with Presenters

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그림 12. 3D Picking 처리 Figure 12. 3D Picking Process

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그림 13. 발표자의 시선을 받는 청중 아바타 Figure 13. A Presenter's Eye-Catching Audience Avatar

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그림 24. 발표면접훈련시스템 Figure 24. Presentation Training System

그림 1. 발표 VR 훈련시스템 개요 Figure 1. Overview of Presentation VR Training System

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References

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