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Study on Business Model of e-Call System and Feasibility Analysis

긴급구난체계(e-Call) 비즈니스 모델 개발 및 타당성 연구

  • 심민경 (아주대학교 교통연구센터) ;
  • 이용주 (아주대학교 교통공학과) ;
  • 이승준 (아주대학교 교통공학과) ;
  • 이철기 (아주대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2018.11.06
  • Accepted : 2018.12.12
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The number of deaths in Korea is higher than the OECD average. Therefore, an e-Call system is being developed as a vehicle ICT-based emergency rescue system that automatically detects an accident in the event of a vehicle accident and transmits related information to the center. In order to overcome the limitations of social acceptability and function of e-Call system, we propose a model that allows users to be aware of the necessity of service voluntarily. We predicted the market share of e-call services according to the proposed business model and analyzed it through B/C analysis. Benefits are calculated on a penetration basis, and device purchase and communications costs are calculated for each period. B/C analysis shows that pessimistic scenarios are 0.98 in 2025 and 1.01 in 2030. In an optimistic scenario, it is 1.05 in 2025 and 1.20 in 2030, which is more economical.

우리나라는 차량 1만대 당 사망자수가 1.7명으로 집계되어 OECD 평균 1.1명인 것에 비해 높은 수준이다. 이에 국토교통부 및 미래창조과학부 다부처 공동 기획 과제로 교통사고 발생 시 자동으로 사고를 감지하고 관련 정보를 센터로 전송하여 신속하고 정확한 인명구조가 가능한 차량 ICT 기반 긴급구난체계(e-Call)가 개발 중이다. 단말기 보급 활성화를 위한 비즈니스는 공공부문과 민간부문으로 나눠 진행하고, e-Call 시스템의 사회적 수용성 문제 및 기능의 제약적 한계 극복을 위해 e-Call 기능 외에 추가적인 기능을 융복합하여 이용자로 하여금 서비스의 필요성을 자발적으로 자각케하는 모델을 중점적으로 제안한다. 제시한 비즈니스 모델 별로 e-Call 서비스의 시장 점유율을 예측하여, 이를 활용해 B/C 분석을 하였다. 발생되는 편익으로는 교통사고 비용 감소 편익을 보급률에 따라 산정하고, 비용으로는 시기별로 단말기 구입비용 및 통신비용을 책정해 산정하였다. B/C 분석 결과 비관적 시나리오의 경우 2025년에는 0.98, 2030년에는 1.01로 나타났고, 낙관적 시나리오에서는 2025년 1.05, 2030년 1.20으로 시간이 흐를수록, 보급률이 커질수록 경제성이 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

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