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A Comparative Study on Visibility Performance Between Pole Type Lightings and Low-Level Lightings

등주식 조명과 낮은 조명의 성능 비교에 관한 연구

  • Park, Wonil (Dept. of Future Technology and Convergence Research, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology, Seoul National Univ.) ;
  • Lee, Sukki (Dept. of Future Technology and Convergence Research, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Jin, Minsoo (Dept. of Future Technology and Convergence Research, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology, Univ. of Seoul) ;
  • Kim, Yongseok (Dept. of Future Technology and Convergence Research, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
  • 박원일 (한국건설기술연구원 미래융합연구본부, 서울대학교 건설환경공학부) ;
  • 이석기 (한국건설기술연구원 미래융합연구본부) ;
  • 진민수 (한국건설기술연구원 미래융합연구본부, 서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 김용석 (한국건설기술연구원 미래융합연구본부)
  • Received : 2018.10.05
  • Accepted : 2018.12.18
  • Published : 2018.12.31

Abstract

Road lighting is highly preferred as the major nighttime road safety countermeasures. When it comes to the pole-type road lighting, as it's installed at a certain height from the road surface, the driver is dazzled by the light source, interrupting the driver's visibility and furthermore, the light leaks to the area outside the road boundary, worsening the energy efficiency as well as generating the light pollution to the surrounding environment including the animals and plants. The study developed the low-level lighting systems, so it is possible to prevent the lights from being strayed, so there is no any side effects in terms of the sleep deprivation. The study compared the performance as the lightings between low-level lightings and conventional pole based lighting systems. As the results, the low-level lighting systems showed the higher performance in terms of average surface luminance, uniformity, glare compared to the conventional lighting systems.

야간 도로를 주행하는 운전자의 안전을 위한 대표적인 대책으로 등주식 도로조명의 설치가 선호되고 있다. 그러나 기존 등주식 형태 도로조명의 경우 노면으로부터 일정 높이에 설치되는 특성으로 인해 광원이 운전자에게 직접적으로 강한 눈부심을 주어 운전자의 시인성을 저해하고, 도로 외의 지역에도 빛이 누설되어 에너지 효율이 떨어질 뿐 아니라 주거지역이나 동식물에 장해를 주는 빛공해가 발생하게 된다. 이러한 문제점을 해소한 낮은 위치에 설치되어 조명이 도로만을 비추는 형태의 낮은 조명이 해결책으로 제안되고 있으나, 도입 초기인 낮은 조명이 도로조명등급을 만족하여 도로조명으로서의 역할을 할 수 있는지에 대한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 도로조명으로서 요구되는 최소한의 시인성능 기준을 만족함과 동시에 빛공해를 근본적으로 차단할 수 있는 구조의 낮은 조명을 개발하고 기존 등주식 조명과 시인성능 비교를 수행한 결과를 제시하였다. 비교결과, 기존 등주식 조명에 비해 평균노면휘도, 균제도, 임계치 증분 평가에서 우수한 결과를 나타냈다.

Keywords

References

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