Perspectives and Challenges of Informatics Education: Suggestions for the Informatics Curriculum Revision

정보교육의 전망과 과제: 미래 정보과 교육과정 개발 방향

  • Received : 2018.03.13
  • Accepted : 2018.03.27
  • Published : 2018.03.31

Abstract

As the emphasis on software education in the 2015 revised curriculum, Informatics has become one of the essential subjects for the middle school students, and contents and achievement standards have been developed focusing on the information culture literacy, computational thinking, and collaborative problem solving ability. The 2015 revised Informatics curriculum for the first grade of middle school has been applied for the first time in 2018. Various educational policies have been promoted such as training of teachers, development of teaching and learning materials and programs to support implementation of the actual school fields. In this study, we analyzed the improvement issues and tasks of the 2015 revised curriculum according to the change of the Informatics education policy of in the global, and suggested the development direction of the future Informatics curriculum in Korea. The direction of the development of the Informatics curriculum is focused on ensuring the linkage between school level and identity of informatics education.

2015 개정 교육과정에서 소프트웨어 교육이 강조됨에 따라 중학교 정보 교과가 필수화 되고, 정보 교과의 핵심 역량인 정보문화소양, 컴퓨팅 사고력, 협력적 문제해결력을 중심으로 내용 체계 및 성취기준이 개발되었다. 2018년 현재 중학교 1학년을 대상으로 2015 정보과 교육과정이 처음 적용되고 있으며, 이를 지원하기 위해 교사 연수, 교육 프로그램 및 교재 개발 보급 등 다양한 정책들이 추진되어 왔다. 본 연구에서는 최근 국내외 정보교육 정책의 변화에 따른 2015 개정 교육과정의 개선 이슈와 과제를 분석하고 미래 정보과 교육과정의 개발 방향을 제안하였다. 미래 정보과 교육과정 개발의 방향은 초 중등 정보교육의 연계성 및 정체성 확보에 중점을 두고 구체적 실행 방안을 함께 제시하였다.

Keywords

References

  1. 초.중등학교 교육과정 총론[교육부고시 제2015호-80호 [별책 1], 2015.12.1.]
  2. 실과(기술.가정)/정보과 교육과정[교육부고시 제2015-74호 [별책 10], 2015.9.23.]
  3. 정보.통신 전문 교과 교육과정[교육부고시 제2015호-74호 [별책 36], 2015.9.23.]
  4. 김수진 외 (2015). 우리나라 학생들의 컴퓨터.정보 소양 특성 및 교육맥락변인의 영향 분석 (연구보고 RRE 2015-11-1). 서울: 한국교육과정평가원.
  5. 과학.수학.정보 교육 진흥법[시행 2018.4.25.] [법률 제14903호, 2017.10.24., 전부개정]
  6. 김수진 외 (2014). 국제 컴퓨터.정보 소양 연구: ICILS 2013 결과 보고서 (연구보고 RRE 2014-3-2). 서울: 한국교육과정평가원.
  7. The White House (2016). Giving Every Student an Opportunity to Learn Through Computer Science For All. Retrieved March 6, 2018, from https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2016/01/30/weekly-address-giving-every-student-opportunity-learn-through-computer
  8. Balanskat, A. & Engelhardt, K. (2015). Computing our Future: computer programming and coding-Priorities, school curricula, and initiatives across Europe. European Schoolnet. Retrieved March 6, 2018, from https://www.researchgate.net/publication/284139559_Computing_our_future_Computer_programming_and_coding_-_Priorities_school_curricula_and_initiatives_across_Europe
  9. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (2016). Australian Curriculum. Retrieved March 8, 2018, from https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/technologies/digital-technologies
  10. 김보선, 한나라 (2015). 2015년 교육정보화 글로벌 동향 7월 1호. 서울: 한국교육학술정보원.
  11. 한혜정 외 (2015). 2015 개정 교육과정 총론 해설서(중.고등학교) 개발 연구 (연구보고 CRC 2015-28). 서울: 한국교육과정평가원.
  12. 김경훈 외 (2016). 2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구 I: 정보과 교육과정 (연구보고 CRC 2015-17). 서울: 한국교육과정평가원.
  13. 김경훈 외 (2016). 2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구 II: 정보과 교육과정 (연구보고 CRC 2015-25-14). 서울: 한국교육과정평가원.
  14. Computer Science Teachers Association (2017). K-12 Computer Science Standards, Revised 2017. Retrieved March 9, 2018, from http://www.csteachers.org/page/standards