Analysis of Trends in Informatics·Computer Teacher Appointment Examination Subjects

정보·컴퓨터교사 임용시험과목 출제경향 분석

  • 양혜지 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터학과) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공)
  • Received : 2017.07.05
  • Accepted : 2018.03.09
  • Published : 2018.03.31

Abstract

The informatics computer teacher appointment examination is the only national test to measure the competence of educators in teaching students relevant informatics content. The purpose of this study is to provide suggestions and directions for improvement of the informatics computer teacher appointment exam. To this end, we collected appointment exam questions from 2002, when the informatics computer teacher appointment exam first started, to 2017. Based on evaluation areas and evaluation content factors of the indication subject of informatics computer, we built the analysis framework and criteria used in this study. The analysis took into account the revision of basic required courses and changes in the types of exam questions. We analyzed the percentage of points allotted to the subject matter compared to the total number of points, and also the trends of exam questions by school year. The results of the analysis are as follows: first, improvements should be made to avoid concentration in certain areas of the basic required courses of the informatics computer subject. Second, the discrepancy between the exam and the curriculum of basic required courses must be addressed to properly teach and evaluate preliminary teachers. It is significant that this study serves as a stepping stone in supplying highly competent teachers to the field through improving the informatics computer teacher appointment examination.

정보 컴퓨터교사 임용시험은 교사가 학교 현장에서 학생들에게 어느 정도의 수준으로 정보과 내용을 가르칠 수 있는지를 측정하는 유일한 국가시험이다. 본 연구의 목적은 정보 컴퓨터교사 임용시험 문항 출제에 대한 시사점과 개선방향을 제시하는 데 있다. 목적 달성을 위해, 정보 컴퓨터교사 임용시험이 처음 출제된 2002학년도부터 2017학년도까지 기출문제에서 문항을 수집하였다. 표시과목 정보 컴퓨터의 평가 영역 및 평가 내용 요소를 바탕으로 문항 분석의 틀과 기준을 마련하였다. 분석에는 기본이수과목의 개정과 임용시험 문항유형의 변경이 고려되었다. 총점에 대한 출제과목의 배점 비율을 분석하고, 학년도별 교과내용학 문항 출제경향을 살펴보았다. 분석 결과, 첫째, 정보 컴퓨터의 기본이수과목에서 출제과목과 문항유형이 편중되지 않도록 개선이 필요하다. 둘째, 기본이수과목의 과목 구성 및 이수 방법과 임용시험 출제경향의 괴리는 예비교사에게 요구되는 지식을 가르치고 평가할 수 있는 방향으로 개선되어야 한다. 본 연구는 정보 컴퓨터교사 임용시험을 통해 학교 현장에 양질의 교사를 수급하기 위한 디딤돌 역할을 했다는 데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 곽영순 (2015). 미래 학교교육 변화 및 교육과정 재구성에 필요한 교사 전문성 탐색. 교과교육학연구, 19(2), 93-111.
  2. 김한성 (2017). 한국 초.중등학교의 교육정보화 현황 분석 : 소프트웨어 교육을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 17(21), 191-207.
  3. 정보공개. www.open.go.kr.
  4. 한국교육과정평가원(KICE). www.kice.re.kr.
  5. 이봉우, 손정우 (2017). 중등물리교사임용시험의 광학 문항 분석. 한국광학회지, 28(5), 187-193. https://doi.org/10.3807/KJOP.2017.28.5.187
  6. 양혜지, 김자미 (2016). 교육대학원의 중등정보교사양성 과정에서 정보윤리교육 현황 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 20(2), 23-34.
  7. 교육부 (2017). 2017 교원자격검정 실무 편람. 교육부.
  8. 교육부 (2000). 교육부고시 제 2000-1호(2000.1.28.). 교육부.
  9. 교육과학기술부 (2012). 교육과학기술부고시 제2012-27호(2012.11.21.). 교육과학기술부.
  10. 교육부 (1997). 교육부고시 제 1997-11호(1997.12.9.). 교육부.
  11. 교육인적자원부 (2004). 교육인적자원부고시 제2004-5호(2004.6.9.). 교육인적자원부.
  12. 교육부 (2015). 교육부고시 제2015-73호(2015.10.1.). 교육부.
  13. 교육부 (2016). 교육부고시 제2016-106호(2016.12.23.). 교육부.
  14. 윤성희 (2004). 중등 정보.컴퓨터교사 임용시험의 출제 문항 분석과 개선 방안. 교원교육, 20(1), 386-397.
  15. 최현종 (2008). 특집: 정보교육의 발전 방향 : 2009년도 중등 임용고사 정보.컴퓨터 과목 출제 표준화 연구. 컴퓨터교육학회 논문지, 2(1), 43-49.
  16. 여지원, 강오한 (2009). 정보.컴퓨터 중등교사 임용시험 문항 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 12(5), 15-22.
  17. 백순근, 유예림 (2008). 2009학년도 중등교사 임용시험 정책에 대한 평가 연구. 교육평가연구, 21(3), 69-91.
  18. 박준기 (2011). 전문성 발달 단계를 반영한 교사자격기준 개발 및 타당성 분석. 교육행정학연구, 29(4), 417-437.
  19. 구원회 (2016). 교사 전문성 발달 과정의 특성이 전문성 신장에 주는 시사점 탐색. 인문사회과학연구, 17(1), 467-504.
  20. 한명희 (1997). 중등교원 양성 교육과정의 전문성 확보: 교육과정 구조의 논거를 중심으로. 교육학연구, 35(5), 171-194.
  21. 김기열 (2016). 중등학교 기술교사 임용시험 출제문항 분석. 한국기술교육학회지, 16(2), 21-44.
  22. 백민경 (2017). 중등 가정교과 임용시험 문항의 출제경향 분석. 한국가정과교육학회, 29(2), 53-66. https://doi.org/10.19031/jkheea.2017.06.29.2.53
  23. 김자미, 이원규 (2016). 한일간 교사양성제도의 비교 및 현황 분석을 통한 중등 정보교사 양성제도 개선방안. 컴퓨터교육학회 논문지, 19(3), 35-53.
  24. 김래영, 김은현 (2017). 교원양성교육과정과 교원임용후보자 선정경쟁시험에 나타난 중등수학교사에게 요구되는 지식 분석: 교수를 위한 내용 지식을 중심으로. 교과교육학연구, 21(5), 610-623.
  25. 최윤정 (2017). 2014-2016학년도 일반사회 중등 교원 임용시험 문항 분석. 교과교육학연구, 21(4), 275-289.