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A Study among Uncertainty of Technological Environment, Relationship Characteristics in Technology Cooperation Network, and Relationship Tie - Focused on Small and Medium Sized Firms Located in Daegu-Gyeongbuk Regions -

기술환경의 불확실성, 기술협력 네트워크의 관계특성 및 관계결속에 관한 연구 - 대구경북지역의 중소기업을 중심으로 -

  • Kang, Seok-Min (Dept. of Business Administration, Keimyung University)
  • Received : 2018.11.08
  • Accepted : 2018.11.29
  • Published : 2018.12.31

Abstract

Technology cooperation is a necessary factor for small and medium sized firms to be survived and developed because small and medium sized firms can make economy scale and economy scope by new advanced technologies obtained from technology cooperation. Therefore, the technology cooperation of small and medium sized firms can be thought as their specific resource. Due to the importance of technology cooperation, many previous studies paid an attention on its positive effect. Unlike the related studies, this study examined the link among uncertainty of technology environment, relationship characteristics(such as degree of technology cooperation and influential strategy), and relationship tie. The empirical results are reported as follows: Firstly, uncertainty of technology environment positively affected on degree of technology cooperation. Secondly, degree of technology cooperation positively affected on uncoercive influential strategies of both own firm and partner firm. Thirdly, degree of technology cooperation and uncoercive influential strategy of own firm have positive effects on relationship tie while uncoercive influential strategy of partner firm does not. The positive effect of uncoercive influential strategy of own firm means the importance of strategic countermeasures to promote relationship tie in technology cooperation of both own firm and partner firm.

중소기업들은 기술협력을 형성하여 새롭고 진보된 기술을 획득하고 이를 활용하여 규모의 경제 및 범위의 경제를 누릴 수 있기 때문에, 중소기업의 생존과 발전을 위해서 기술협력은 중요한 요소가 된다. 그러므로 기술협력은 중소기업들이 경쟁력을 향상시키는 기업특유의 자원으로 간주될 수 있다. 이러한 기술협력의 중요성에 기인하여 많은 기존의 관련연구들은 기술협력의 긍정적 영향에 초점을 맞춘 연구가 주를 이루어 왔다. 기존의 연구와는 달리, 본 연구는 불확실한 기술환경, 관계특성(기술협력의 강도와 영향전략), 관계결속의 영향 관계를 규명하였다. 실증분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 불확실한 기술환경은 기술협력의 강도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기술협력의 강도는 해당회사와 상대 파트너기업의 비강압적인 영향전략에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기술협력 강도와 해당회사의 비강압적 영향전략은 관계결속에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났지만, 상대 파트너기업의 비강압적인 영향전략은 관계결속에 유의적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 관계결속에 대한 해당회사의 비강압적 영향전략의 긍정적 결과는 기술협력 네트워크의 관계결속을 향상시키기 위한 전략적 대응방안의 중요성을 의미하고 있다.

Keywords

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