DOI QR코드

DOI QR Code

Education for 4th Industrial Revolution

4차산업혁명을 준비하는 교육

  • Park, Jae-Hwan (Dept. of Electronic Engineering, Korea National University of Transportation) ;
  • Ahn, Jeeyoung (Dept. Division of Human Services, The Cyber University of Korea)
  • Received : 2018.02.23
  • Accepted : 2018.04.06
  • Published : 2018.05.31

Abstract

A series of revolutionary industrial changes took place from the 18th century of the First Industrial Revolution. The fourth industrial revolution is a new industrial revolution in which intelligence and information unite. Social, cultural, economic and educational systems are expected to emerge within the category of access and experience. In the course of intelligent mechanization, manpower and machinery need to be commandeered. Tools should be left to the machine and humans should look at essential issues. In the 4th Industrial Revolution, the paradigm of education should fundamentally change. Instead of routine technologies based on memorization, one should learn how to access and utilize. It needs to focus on areas of debate, cooperation, communication, sensibility, and artistry that robots and artificial intelligence can not afford. The fourth industrial revolution is the fusion of human beings and technology, the humanities and the technology.

18세기 1차 산업혁명 이후로부터 여러 차례에 걸쳐 혁명적 산업 변화가 이루어졌다. 4차 산업혁명은 지능과 정보가 융합된 형태로 전개되는 새로운 형태의 산업혁명이다. 사회, 문화, 경제, 교육 시스템은 접속과 경험이라는 커다란 주제 안에서 전개될 것으로 예상된다. 4차 산업혁명의 특징적 요소인 지능적 기계화의 흐름 속에서, 인간과 기계의 분업화라는 관점은 반드시 필요하다. 도구에 관한 것은 기계와 인공지능에게 맡기고 인간은 본질적인 문제를 바라보아야 한다. 4차 산업혁명의 패러다임과 기술발전의 흐름 속에서 교육의 관점은 근본적으로 변화되어야 한다. 암기력을 기반으로 하는 소유의 개념이 아닌, 접속과 활용의 능력을 길러주는 교육으로 나아가야 한다. 로봇과 인공지능이 많은 부분을 담당할 수 있으므로 인간은 기계가 할 수 없는 토론, 협업, 의사소통, 감성, 예술성이라는 영역에 주목할 필요가 있다. 4차 산업혁명은 인간과 기술의 융합, 인문학과 과학기술의 융합이다. 융합적 교육과 독서가 중요하다.

Keywords