Abstract
NOTAM is an announcement that is distributed to flight attendants with status information related to aviation. ICAO, the International Civilian Aviation Organization, recommends that a NOTAM service be provided for the SBAS service in order to use the SBAS signal-based access procedure. To comply with ICAO recommendation, KASS must provide NOTAM service to all aircraft landing using SBAS signal in order to provide APV-I SoL service. Therefore, it is necessary to develop KASS NOTAM system to provide KASS NOTAM service. In this paper, we analyzed the regulations related to NOTAM in Korea and abroad and analyzed the present state of NOTAM service in Korea. Based on this, we propose a method of providing KASS NOTAM service. We analyzed the NOTAM system of WAAS in the US and EGNOS in Europe and analyzed the main functional requirements of the KASS NOTAM system.
NOTAM은 항공과 관련된 상태 정보를 항공종사자들에게 배포하는 공고문을 말한다. 국제민간항공기구인 ICAO는 SBAS 신호에 근거한 접근 절차를 사용하기 위해서는 SBAS 서비스에 대한 NOTAM 서비스를 제공해야 한다고 권고하고 있다. 이에, ICAO 권고사항을 준수하여 KASS가 APV-I 급 SoL 서비스를 제공하기 위해서는 SBAS 신호를 이용하여 착륙하는 모든 항공기에 NOTAM 서비스를 제공해야 한다. 때문에 이를 위한 KASS NOTAM 시스템 개발이 필요하다. 본 논문에서는 국내외 NOTAM 관련한 규정을 살펴보고 국내에서 일반적인 NOTAM 서비스 제공 현황을 분석하였다. 또한 이를 토대로 KASS NOTAM 서비스 제공 방안을 제시하였다. 그리고 국외 기 구축된 미국 WAAS와 유럽 EGNOS의 NOTAM 시스템 분석을 통하여 향후 개발될 KASS NOTAM 시스템의 구성 방안을 제시하고 구성 방안에 따른 주요 기능 요구 사항을 분석하였다.