DOI QR코드

DOI QR Code

The Pre-service Teachers'Conceptions of the Question 'Why Should Students Learn Science?'

초등예비교사들의 과학학습의 필요성에 대한 인식

  • Received : 2018.03.26
  • Accepted : 2018.04.13
  • Published : 2018.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the pre-service elementary teachers' views on the necessity of science learning. The eighty five student teachers in their second year of studies were participated in this study. The participants freely wrote their thoughts on a question'Why should students learn science?' The results of the study are as follows: (1) The participants' responses were very diverse, so their responses contained almost all kind of values or arguments about the science learning suggested by researchers, and there was no difference in their response ratio between views of focusing on intrinsic values and views of focusing on extrinsic values; (2) About 30% of the participants had the biased conceptions on the necessity of science learning and they would be likely to explain their biased conceptions to their future students. The educational implications and the suggestions for further studies are also presented in this paper.

이 연구는 '학생들은 왜 과학을 공부해야 하는가?'라는 질문에 대한 초등 예비교사들의 자유로운 서술식 응답의 분석을 통해 그들의 과학학습의 가치나 필요성에 대한 인식과 그 교육적 시사점을 얻고자 수행되었다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이 연구에 참여한 예비교사들은 과학의 내재적 가치 중시 관점과 외재적 가치 중시 관점에 대한 응답 비율은 거의 같았고 이들의 응답은 매우 다양하여 국내외 연구자들이 제시한 과학학습의 가치가 거의 다 포함되어 있다고 할 수 있다. 다만 최하위 범주의 세부항목 합리적인 의사결정자로서의 미래 시민 육성에 관한 것에 대한 응답 비율은 매우 낮았다. 둘째, 이 연구에 참여한 예비교사의 약 30%는 내재적 가치 또는 외재적 가치 중 어느 하나에 편향된 인식을 가지고 있다고 할 수 있다. 이들은 과학을 왜 배워야하는가에 대한 학생의 질문에 대해 어느하나의 가치 관점에 치우진 설명을 할 가능성이 높다고 할 수 있다. 따라서 초등 예비교사들에게 과학의 본유적 가치와 도구적 가치 두 관점 모두를 포함한 균형 잡힌 인식의 기회가 제공할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호[별책 9].
  2. 이수영(2011). 초등학생의 과학-수학 교과에 대한 인식과 경험이 과학기술분야 진로 선택에 미치는 영향 분석. 서울교육대학교 한국초등교육, 22(1), 99-117.
  3. 이춘우, 박경철(1990). 중학생의 과학과 과학교육에 대한 초등학교 교사들의 인식조사. 공주대학교 과학교육연구, 22, 31-68.
  4. 임승출(1994). 과학의 본성과 과학 교육에 대한 국민학교 교사들의 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문.
  5. 임희준(2014). 초등학생들의 과학 학습에 대한 인식과 과학 진로에 대한 인식과의 관계. 한국초등교육, 25(3), 227-238.
  6. 정용재, 송진웅(2002). 계통도 분석법을 통한 초등학생과 초등교사의 '과학학습의 필요성'에 대한 관점 조사. 한국과학교육학회지, 22(4), 806-819.
  7. Bennett, J. (2003). Teaching and learning science: A guide to recent research and its applications. London: Continuum. p.16.
  8. Bybee, R. W., & DeBoer, C. E. (1993). Research on goals for science curriculum. In D. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (pp. 357-387). New York: Macmillan Publishing Company.
  9. National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, D.C.: National Academic Press.
  10. Organisation for Economic Cooperation and Development. (2007). Assessing scientific, reading and mathematical literacy: A framework for PISA 2006. Retrieved November 2008 from http://www.oecd.org/dataoecd/63/35/37464175.pdf.
  11. Thomas, G. & Durant, J. (1987). Why should we promote the public understanding of science? In: M. Shortland (ed.). Scientific Literacy Papers. Oxford: Department of External Studies, 1-14.
  12. Wellington, J. (2000). Teaching and learning secondary science: Contemporary issues and practical approaches. London: Routledge [재인용: 조희형, 최경희(2001). 과학교육 총론. 서울: 교육과학사].